Samppasport  Futurez

S80 TDI autom. kolina/räminä turbiini-vetolevy?

  • 3 Vastauksia
  • 1304 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kkuula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Mitäs on veikkauksia rikkoutuneiksi osiksi kun moottorin käydessä turbiinin ja vetolevyn tienoilta kuuluu  kova kolina tai räminä? Oma arvaus voisi olla vetolevyn irtoaminen turbiinista. Jokatapauksessa taitaa tulla kalliiksi koska omat voimat ei ehkä riitä moottorin ja vaihteiston pudottamiseen pois paikoiltaan, vai olisiko se sittenkään niin iso työmaa? Käytettävissä on saksinosturi ja vaihteisto-moottoripakettihan tulee alakautta ulos "pienellä" purkamisella? :)
Auto käynnistyy ja mielestäni käy normaalisti joten toiveissa on että moottorissa ei olisi mitään vikaa. Tähän autoon on papereiden mukaan joskus noin 100tkm sitten vaihdettu tai kunnostettu tuo vaihteisto.

Auto oli S80 TDI automaatti vm.00
Volvo S80 2.4 besa aut. vm.01

Poissa seiskakymppitdi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 TDI autom. kolina/räminä turbiini-vetolevy?
« Vastaus #1 : 03.03.2018, 11:08:25 »
Nosturi auttaa kummasti tuossa savotassa. Apurunko irti vasemmalta puolelta ja oikealta vähän löysälle, saa sen sitten pois siittä lokarin ja apurungon välistä pois. Ittellä tuhrautu koko päivä, kun nosturilla tein.
Vain automaatilla

Poissa kkuula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 TDI autom. kolina/räminä turbiini-vetolevy?
« Vastaus #2 : 05.03.2018, 13:53:32 »
Jaa se olikin nokkahihna loikannut ja varmaan venttiilit tavanneet mätiä ym jotain pientä soseena. Pitänee itte riipiä tuosta kansi pöydälle ja toivoa että alakerta, männät kiertokanget ym olisivat kunnossa mutta äänestä päätellen epäilen ettei montaa ehjää osaa ole.
Volvo S80 2.4 besa aut. vm.01

Poissa kkuula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 TDI autom. kolina/räminä turbiini-vetolevy?
« Vastaus #3 : 15.04.2018, 18:57:32 »
Tänään kävin nostamassa kanen irti koneesta ja yllätys oli kun venttiili ja mäntäosio oli ihan priimakunossa! Mitähän tälle koneelle nyt loppupeleissä olikaan käynyt? Jos nokkahihna loikkaa hampaanverran pieleen, niin kuinka hyvin kone senjälkee käy? Nimittäin silloin kolinan-räminän ilmaantuessa autolla ajettiin vielä viimeiset parisataa metriä kotiin ja se vielä hyvin käyntiin metelin saattelemana.
Hinasin auton yhden korjaamon tutkittavaksi kun itse en olisi sitä muka siloin ehtinyt tutkimaan ja heidän diaknoosi oli moottorivaurio ja olivat avanneet jakohihnan kopan auki ja hihna oli löysällä. Pitänee vielä kaivella ne loputkin jakopään hilppeet käsiin ja tutkia löytyykö niistä jotain vikaa, eikait se hihna muuten pääse löysälle kuin kiristinrullan pettäessä?
Mietin vain onko mitenkään mahdollista että jos jakohihna lerpattaa löysällä että sillä pystty vielä ajamaan ja moottori käynnistyy ns. laakista? Sitten  on varmaan tutkittava se turbiinin ja vetolevyn seutukin kun onhan se vikä jostain löydyttävä! :)
sittne tuo egr on kyllä paholaisten keksintö, tässäkin se oli karstoittanut imusarjaa mekolailla reippaasti!










« Viimeksi muokattu: 15.04.2018, 19:01:09 kirjoittanut kkuula »
Volvo S80 2.4 besa aut. vm.01

 

Samppasport  Futurez