Itselle juuri vaihdoin raidetangon.
Ei vuotanut, mutta kuskin puoli oli väljä. Näihin voi auttaa joskus päittäisvälyksen kiristys rattiakselilta.
Vaihto käy helpoiten irroittamalla apurunko.
Vaiheittain:
Auto ylös ja pukeille, itse nostin pelkän keulan ilmaan. Pukit laitoin heti apurungon taakse tasaiselle pohjan osuudelle. Etupyörät pois.
50x50 putkesta tein tuen moottorille, josta kahdella M16 kierretangolla nostin painon pois tukikumeilta. Polttoainepumpun viereinen korva irtosi ja aiheutti pientä lisätyötä uuden korvan väkästelyn merkeissä.
Alatukivarret irti. Mielummin apurungosta, niin ei ole niin raskas nostella. Raidetangonpäät irti, ulommat. Sisemmät tuli uudet raidetangon mukana.
Moottorin tukikumit irti, pultit on apurungon koloissa. Yksi tukikumi on vänkärin pyöränkotelossa. Lisäksi vielä vaihteiston yhdystuki.
Nyt on hyvä keventää konetta ja katsoa että tukikumit on irti.
Polttoaineputket irti apurungosta, 2kpl torx30. Tehostajan putket irti apurungosta, sekä toisistaan. Alipainekello pois vasemmasta etukulmasta. Apurungon etupuolelta irti kaksi kiinnikettä, joista toinen oli johtosarjan kuori.
Apurungon etummaiset pultit (18mm) sentti, pari auki. Sen jälkeen takimmaisia pultteja auki pari senttiä. Irroita myös koriin kiinnittyvät läpyskät.
Rattiakselin irroitus ohjausvaihteesta. Pultti pois ja naputtelua, boori istunut yleensä melko tiukkaan. Halkiosta voi levittää lattameisselillä.
Tärkeää on että ohjaus on keskiasennossa sen irrotessa booreista ja tämän jälkeen ei rattia saa pyöritellä, kuin vasta uuteen ohjausvaihteeseen booria sovitellessa. Ja silloinkin vain sen mikä on välttämätöntä.
Rattiakselin irtisaamisen jälkeen avataan apurungon takemmat pultit avataan melkein irti asti. Sen jälkeen irroitetaan hydrauliputket 16 ja 19 mm kanta ja käännetään ne ohi ohjausvaihteen.
Kippo alle, koska putkista valuu öljyä, tehostajaöljy on myös hyvä vaihtaa huuhtelemalla läpi uudella öljyllä, ennen uuteen raidetankoon liittämistä.
Nyt kannattaa vielä varmistaa ettei apurngossa oli mitään rojua kiinni.
Apurungon pultit avataan nyt kokonaan, alkaen etummaisista.
Jos mahdollista kannattaa kaveri tai tunkki ottaa avuksi, kun apurungon pudottaa alas. Apurunko ohjausvaihteineen painaa noin 30 kg ja on kyllä mahdollista irroittaa ja kiinnittää yksinkin. Takaisin laitossa käytin tunkkia apuna, pois otto kävi helpoiten ilman.
Ohjausvaihde on kiinni apurungossa viidellä pultilla. Lämpösuojaa pitelee yksi torx ruuvi. Nämä piti kaikki siirtää uuteen ohjausvaihteeseen.
Kokoaminen käy käänteisessä järjestyksessä, tosin kiinnitin ensin apurungon etupäästään. Tässä vaiheessa on hyvä tarkastaa että alatukivarsien pultit on reiissään. Itse asensin alatukivarret paikoillaan, mikä on ehkä työläin vaihtoehto.
Tehostajan putket kiinni, tiivisteet on hyvä vaihtaa ennen sitä, viton O-renkaat.
Nostelin tunkilla samalla kun ohjasin rattiakselia boorille. Boori sopii vain yhdessä ainoassa asennossa. Jämpti boori ei oikein meinannut mennä pohjaan, vaan jymähti puoleen väliin. Liukuvasan päähän tein koukun, jolla naputtelin akselin pohjaan saakka.
Tästä eteenpäin työ jatkuu melko simppelisti purkuohjetta mukaillen.
Uusi sylinteri kannattaa ilmata ennen alas laskemista. Pyöriä käännellään vasemmalle ja oikealle vähän kerrallaan liikettä pidentäen. Samalla katsotaan että säiliössä riittää öljy.
Käynnistyksen jälkeen on myös hyvä aloittaa rauhallisin liikkein. Sekin on hyvä tehdä pukeilla, raidetankoa rasittamatta.
Uudessa ohjausvaihteessa oleva ilma voi polttaa tiivisteet pilalle, jos sitä kuormitetaan välittömästi. Ohjausta kääntelemällä saadaan ilma poistumaan sylinteristä.
Työnä ei mahdoton ja yksinkin tekee päivässä.
Varsinaisesti mitään erikoistyökaluja ei tarvita. Itsellä oli akkutoiminen mutteriväännin, joka on melkoinen apu yksin touhutessa.