Kulkukoira  Proturbo

XC90 2006 ohjaus puoltaa ja tarttuu

  • 18 Vastauksia
  • 2943 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 450
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2006 ohjaus puoltaa ja tarttuu
« Vastaus #15 : 22.12.2020, 21:21:08 »
Puoltaminen loppui tukivarsien ja alapallon vaihdon myötä. Aika ilmeistä.

Ohjaus edelleen jumittaa. Yksi huolto haluaisi vaihtaa tehostajan pumpun ja säiliön. Toinen haluaisi vaihtaa hammastangon.

Hei
Mahtaisiko vika olla tuossa ohjausakselin alapään laakeroinnin jumituksessa
Videolla selitetään aika hyvin tuo homman tekeminen,,,ei kyllä mikään mukava työasento ole.

https://www.youtube.com/watch?v=KG4KWNkgKjc
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa volvos70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2006 ohjaus puoltaa ja tarttuu
« Vastaus #16 : 22.12.2020, 22:00:12 »
Mulla meni tuo videossa näkyvä nivel vaihtoon v70 vm 2004. Se nivel oli aika väljä ja aiheutti reilun klapin rattiin. Mitään ohjauksen tarttumista ei tehnyt.
XC70 D5

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2006 ohjaus puoltaa ja tarttuu
« Vastaus #17 : 28.12.2020, 20:32:37 »
Käytin tuon nivelen irti sulkeakseni sen viallisuuden tai löysän kiristyksen pois laskuista. Vastoin odotuksia se irtosi kohtuu helposti jalkatilan kautta. Periaate sama kuin yllä videolla, mutta osat vähän eri näköisiä. Pultit normaaleja pultteja.

Itse nivel oli jäsy ja kohtuu liukas. Vein pakkaseen ja sielläkin liikkui ihan hyvin ilman jumituksia. Kumikauluksessa ei ole tuossa minulla varsinaista laakeria vaan jonkinlainen muovinen liukuva tiiviste. Sekin ehjä ja hyvä.

Tuossapa samalla pystyi toteamaan että ohjauksen välys on heti siinä hammastangon rattiakselissa. Eli siinä heti pieni klappi jopa sormin käännettäessä. Ratissa ja ohjauksessa se tuntuu sitten selvästi.

Muuten tilanne on vähän pahenemaan päin. Jumitus ja moksunta ohjauksen keskiasennossa kylmällä autolla ja joskus saa vääntää jo aika kovasti että ratti lähtee liikkeelle.

Uusi hammastanko ei ollut ihan halpa Volvolla eikä tarviketorillakaan.
V70 D5

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2006 ohjaus puoltaa ja tarttuu
« Vastaus #18 : 20.06.2021, 15:42:16 »
Olisikohan missään tietoa näistä hammastankojen varaosanumeroista ja sopivuuksista. Minulla ei ole tuossa omassa tangossa mitään OE numeroa vaan ainoastaan hammastankoon valettu numero - ilmeisesti ZF:n numero. 7852 501 929. On tullut etsittyä ja kopeloitua pariin kertaan.

Merkkitiski ei halunnut numeroa antaa. Tarvikeliike antoi numeroon OE 36050014, mutta sinä oli pientä epävarmuutta ja tämä vaati lisäksi ainakin U-nivelen kaverikseen sopiakseen. Kun tietäisi mitkä OE numerot tähän käy niin olisi helpompi etsiä purkuosaa. Varaosahaulla löytyy muutamia purkuosia, mutta jokaisessa eri numero ja juuri tuota tarvikeliikkeen antamaa numeroa ei niissä ole.

E: jos se mitään auttaa niin tuossa minulla on putket laipaippaliitoksella ja  sähköanturille paikka siinä kyljessä.
« Viimeksi muokattu: 20.06.2021, 16:26:03 kirjoittanut Lapari »
V70 D5

 

Kulkukoira  Proturbo