Kulkukoira  Proturbo

Rodion koeajaa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona

  • 575 Vastauksia
  • 255778 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #165 : 09.10.2011, 12:08:51 »
Jos, Rodion, vihjaat, että provoilen, olet valitettavasti väärässä. Toki voin luottamuksellisesti / yksityisesti kertoa itsestäni enemmänkin, jos jotain henkkareita kaivataan.

Ei mitään henkilökohtaista, mutta tilanne huomioiden aikamoinen sattuma... ja kun olen aika epäilevä ja suorapuheinen, niin laitoin faktat ja tuntemukset tiskiin. Jos tosiaan kyseessä on sattuma, niin siinä taisi mennä mahdollisuuten voittaa lotossa :(

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #166 : 09.10.2011, 12:14:53 »
Ei hirveän iso puute ;D Bemun moottori+tomaatti pelaa todella hyvin yhteen. Samaa ei voi Volvon vastaavista sanoa -makukysymyksiäkin ehkä, enemmän näkyy pa-laskussa.

Miten Bemu  työntää lisälämpöä talvella. Pa-toimista lämmitintä ei vissiin ollut? Vastukset kanavissa?

Vastukset tosiaan kuuluu "talvipakettiin", joka kuuluu hintaan (toisin kuin esim. Jenkeissä). Ja jos laivaa Saksasta Bemun, siinä ei todennäköisesti talvipakettia ole, eli ei vastuksia.

Tuo talvipaketti on tehdastilauksessa oma rivinsä, koodi 823 tjsp.

Lainaus
Tota Bemun sähköluukkua voisi perustella säädettävällä avautumiskorkeudella, jos kantakaupungin vanhoissa matalissa halleissa pyörii.

Totta, tai jos kotona olisi matala katos/talli. Mutta nyt on ihan riittävästi tilaa töissä ja kotona, eli niissä paikoissa missä eniten luukkua availee. Noh, Itäkeskuksen Prisman voi vielä laittaa listaan ja sielläkin on tilaa hallissa :)

Lainaus
Vaikea sanoa mihin itse päätyisi, Bemu vahvoilla monessa suhteessa, mutta pa-toiminen lämmitin ja varsinkin varustepaketointi ajaisi varmaan valinnan Volvoon. 70teur auto ei ole firmalle ongelma, mutta yli 2000e lisävarustelista pakollisten lisäksi on. Volvon summum -nimitys peittää sopivasti varustelun auton hintaan. Oman lisänsä valintaa tuo tietysti päästöt -en uusiin ehtoihin ole tutustunut, mutta selvää on että saastettomat on suosiossa.

Mikä lopulta yllätti oli se, että hintaero vastaavaan Volvoon oli lopulta aika pieni. Alkuun ihan tosissani ajattelin, että Volvo on vahva ehdokas ostokseksi juuri varustepakettien ja hinnan vuoksi. Lopulta pitkät koeajot ratkaisivat peliä selvästi BMW:n suuntaan ja aika pieneksi muuttunut hintaero oli lopullinen niitti.

Hintaero Volvoon olisi ollut vielä pienempi, vain luokkaa tuhannen euroa, jos molemmista olisi ottanut automaatin. Ai miksi? No mm. siksi, että Volvon autovero nousee aika paljon automaatin suurempien päästöjen vuoksi. BMW:llä automaatin päästöt ovat muutaman gramman PIENEMMÄT kuin manuaalivaihteisen  :o

Toki Volvolla olisi ollut lyhyempi toimitusaika, mutta se nyt ei näissä karkeloissa ole määräävä tekijä.

Poissa Touche

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #167 : 13.10.2011, 21:54:34 »
Oman lisänsä valintaa tuo tietysti päästöt -en uusiin ehtoihin ole tutustunut, mutta selvää on että saastettomat on suosiossa.

Tämä päästökysymys uusissa työsuhdeautoissa on varsin mielenkiintoinen, meillä on raja talossa tämän vuoden loppuun 159g/km, ja sain juuri ja juuri bensa-auton tuohon mahtumaan, vastaavalla suorituskyvyllä varustettu dieseli olisi ollut noin 3600€ kalliimpi, eli nyt sai DSG:llä varustetun bensa-auton matalammalla verotusarvolla kuin mitä manuaalidieselissä olisi ollut. Ensi vuonna tippuukin raja sen verran että seuraavaa autoa valitessa joutuukin jo vähän valitsemaan tarkemmin..

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #168 : 17.10.2011, 12:59:17 »
Noniin, tuli vielä otettua siis Hifi-paketti (12 kaiutinta ja 205W vahvistin), kuraläpät ja kovavahaus. Auton hintaan kuuluu "normaali vahaus", kovavaha maksoi ekstraa.

Näillä yhteishinta pomppasi sen verran, että on nyt 62900€.

Tuli ajeltua koeajoautolla (taas), kun vieroitusoireet iski ja muutama havainto:

- musta nahka oli hyvä valinta, koeajoautossa beige oli jo vähän kulunut ja saanut värjäytymiä likaisista käsistä ja vaatteista

- vetokoukku on nopea ja hieno, video:

http://www.youtube.com/watch?v=-AUKH10COzc&feature=related

- Runflattien vetely urissa välillä hämmentää, saa nähdä tuleeko vaihdettua heti kesärenkaiksi myös ei-RF:t, vai ajetaanko ne loppuun. Talvirenkaat siis jo on ei-RF. Nykyisillä tiemäärärahoilla urat vaan tulevat lisääntymään :(

- Auto on todella hiljainen kovassakin nopeudessa, moottoritielläkin kuulee moottorin äänen, vaikka kierrokset oli vain 1950RPM. Renkaista kuuluu vain huminaa, ei yhtään jyrinää

- Esimerkiksi jyrkässä rampissa kun laittaa kaasua, auto ohjautuu vetelemättä juuri sinne minne haluaa, tuo tunne mutkakiihdytyksessä on jotain sellaista mitä en ole kokenut. Tuntuu, että pitoa vain riittää ja todellakin pureutuu tiehen. Todella vaikea selittää kirjoittaen, pitää kokea perseessä itse

- S60 D5 jäi jalkoihin liikennevaloissa, kyllä tuo 2.0d hyökkää todella hienosti, ei uskalla edes ajatella miten 3.0d hyökkäisi... niskat poikki?


Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #169 : 14.11.2011, 11:15:44 »
Ei ole omasta autosta, mutta kiva lisä, jota BMW tarjoaa:

http://www.bmwusa.com/Standard/Content/MyBMW/SharedVideo.aspx?enc=dah8dKlYYPZfG1xyRx2wPac57TFrRh/vO2FMUBIu1eC2ywQE5d+qrNA5GXZM6FXl

Eli "rakennusvideo", jossa näytetään miten auto kasataan. Lisäksi on muutamassa kohdassa juuri oman auton valmistumisesta otettu videota (Live cam).

Aika näpsäkästi esimerkiksi se panorama roof menee paikalleen robotilla.

Poissa sjos

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5977
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #170 : 14.11.2011, 15:39:27 »
Täällä on jo päätökset tehty.

Viime keskiviikkona oltiin Lahden Autosalvassa kutsuvieras illassa.
Siellä täytyi tietysti tutustua tuohon xc60:seen.

Ajanut en tosin, en kyllä olisi halunnutkaan.
Riitti kun siinä istuskeli tovin.
Ainakin kuskin penkki oli aivan surkea, kyseessä vielä OC malli.
Etenkin selkänoja, "silmillä" katsottuna, näytti ihan hyvältä sivuttaistuki, muttei sitä ollut juuri nimeksikään.
Ja pienimmästä päästä en immeisiä ole, 2m/120kg.

Muissakin volvoissa oli havaittavissa huonohkoja penkkejä, mm. c70 avo, aivan surkeat istua.
Kun taas s80 penkit oli tuttua volvoa, eli hyvät.

Yäk en tykännyt.. *karkuun->
:smoke:

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #171 : 14.11.2011, 17:40:37 »
Kyllä ne tekee nuo autot näppärästi, oliko se tuo valkoinen jossa näky aina runkonumero kuvan alalaidassa ? Komia peli ! onneksi olkoon  :)

Juu, se oli siis tuon videon lähettäjän oma auto, ei minun. Omaa videotani en tänne laita. Eikä oma tilaukseni ole vielä edes tuotannossa :( 2012 tammikuun tuotannossa menee omani, tosin täytyy kysellä myyjältä vielä ennen kuunvaihdetta.

Vielä olisi siis n. 2,5 viikkoa aikaa vaihtaa varusteita, väriä, konetta... kuukausi ennen tuotantoa menee tilaus lukkoon.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo

Poissa routasydän

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #173 : 27.01.2012, 17:03:54 »
Kaikki otsikon autot on tullu ajettua ja valinta kohdistui täällä volleen. Laitan tähän koeajoraportit, jotka alfafoorumille tuli kirjoiteltua, jos joku sattuisi jotain jopa hyötymään.

X3:

BMW X3 2,0 xdrive tomaatti. Voi karmea karmeus mikä pettymys, ja samaa sanoi bemaristi veljeni :crazyeyes: :crazyeyes: :crazyeyes:

Eli X1 hän halusi testata, mutta wetterillä ei ollut yhtään koeajettavana (wtf, kuitenkin kohtuu iso liike, ilm liikaa merkkejä joten koeajoautoja per merkki ei voida kovin paljoa pitää?), joten otettiin X3 jotta sais hieman tekniikkaan kuitenkin vertailua.

Ulkoasusta sen verran, että kyllähän sen bemariksi tunnistaa ja parannusta edellisestä järkyttävän rumasta x3 mallista on huimasti, mutta X1 sulavuus siitä puuttuu, ja toisaalta taas samoin x5:n jyhkeys, eli hieman väliinputoajaksi jää enkä edelleenkään hirveästi perusta.

No bemuthan onkin tehty ajettavaksi joten auto käyntiin. Avaimeton käynnistys, ajotietokoneiden yms käyttö luonnistuu kohtuu helposti ja ne on järkevästi sijoitettu. Ei kun liikkeelle. Paikaltaav lähtee hyvin ja pienissä nopeuksissa näppärä pyöritellä. Alusta on tunnokas ja tomaatti hyvä. Mutta teepä äkkinäinen liike tai riittää että ajat mutkaan, ja auto heijaa kuin matkailuauto ikään. Tähän kun lisää sen, että pieni kun olen niin pää tilaa jäi about puolimetriä, niin väljä pakettuautomainen jälkimaku on taattu.

Tiloista sen verran, että taakse mahtuu isompikin hyvin istumaa ja päätilaa löytyy pitkällekkin. Sen sijaa tavaratila on järkyttävän pieni/huonosti muotoiltu.

Summa summarum, jos haluat kohtuu kalliilta näyttävän bemarin, tarvitset päätilaa, etkä välitä ajo-ominaisuuksista niin tässäpä oiva vaihtoehto. Käytiin vielä veljen kanssa heti perään koeajamassa xc60 D3 awd tomaatti, niin bemaristi veljenikin alkoi haukkumaan x3:sta ja ylistämään volvoa. Paljon henkilöautomaisempi ajaa, ei huoju, todella jämäkkä eikä sisälläkään tule traktorifiilistä ja tavaratila on hyvä. Jos volvo vielä laittaisi tuon kiisseleissä olevan tomaatin kuntoon (nopeammat vaihdot ja kulutus ja päästöt manuaalin kanssa samaan) niin olishan tuo loistava perheauto.

Mersun GLK 250 diesel neliveto tomaatti:

Tykkään ulkonäöstä, särmikkään miehekäs IMO. Erottuu massasta mukavasti. Laadukkaan oloinen, jotenkin jämerä vaikutelma ja tämä jatkuu myös sisätiloihin. Tosin harjattujen alumiinisomisteiden tilalle oisin mieluummin ottanut jalopuulistat ja tummien puolinahkajakkaroiden tilalle vaaleat nahkajakkarat, kun tämmöinen auto itselle ainakin enemmän edustaa mukavuutta kuin sporttisuutta.. No mittaristot oli selkeä, ajoasento jelppo löytää ja säätää, peileistä näki hyvin ja kaikki tuntui hyvin toimivalta. Näyttö oli pienehkö, tästä lähinnä haittaa jos meinaa auton näyttöä navigoimiseen tai muuhun vastaavaan käyttää.

Ajossa auto oli positiivinen yllätys. Ohjaus ei yhtä raskas ja tunnokas kuin esim veljen X1:ssä, mutta mukava ja tuntuma tiehen kuitenkin hyvä Kaarteissa ei kallistellut pahemmin, vaan oli solidin tuntuinen (toisin kuin X3). Tomaatti toimi jouhevasti, ei tosin maailman nopein vaste mutta mukava, ja (maasturiin turhat) rattiläpykätkin toimivat. Suorituskyky oli juurikin auton tarpeita vastaava, eli hyvinkin riittävä. Äänieristys oli hyvin onnistunut myös ja tilat tuntuivat järkevästi suunnitelluilta. Takakontti tosin kapeni jonkin verran, mutta plussaa tulee kantikkaasta perästä, joka tekee perästä heti käyttökelvollisemman.

Kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus ja laatu citymaasturia etsivälle varmasti pätevä laitos. Tiukka kilpailija XC60:lle ja X1:lle.

Jeep Compass 2,2 kiisseli:

Tämän kävin koeajamassa kun kaveri suositteli. Ulkonäkö ok miehekäs, mutta siihen ne plussat taitaa loppua. Sisältä löytyi nahkaa ja sähköjakkaroita, mutta pääosin mieleen jäi halpa yleisilme. Koeketusnäyttökin löytyi, mutta sen ulkonäkö oli kuin halvin diginauhoitusohjelma. Karmea kirkkaan sininen tausta. Ajoasentoa tällainen lyhyempi kaveri ei saanut hyväksi. Tuulilasi niin matala, että penkkiä piti nostaa ylös, jolloin ratin alaosan möhkäle otti polviin vastaan keskellä ja pakotti polvet sivulle. Kytkin oli lyhyt ja vaatisi totuttelua. Ohjaus melko tunnoton, mutta kallistelu siedettävää. Äänieristys oli myös olematon.

Auto kaikenkaikkiaan kolho, sopisi ehkä työautoksi raksalle. Mukavuus termiä ei tähän autoon voi sotkea.

Range Rover Evoque:

Erottuva ja hieno ulkonäkö. Näyttää erittäin pieneltä ja kompaktilta, mutta todellisuudessa ei sitä ole. Esim 159:ä selvästi korkeampi. Ainoa miinus ulkonäöstä tulee sittä, että suoraa takaapäin tuo mieleen dodge caliberin.

Sisusta. Koeajamani yksilö oli dynamic eli keskitason varusteilla. Sisälsi kaksiväriset nahkat, kosketusnäytön, parkkitutkat jne. Automaatti, vaihdekeppiä ei ollut vaan pyöreä nappula, jota pyörittämällä valittiin vaihde. Mittaristonkin oli jännä 3D malli ja jotain kimaltelevaa muovia viivat ja numerot. Avaimeton käynnistys ja sähköpenkit löytyi myös. Ajoasento oli helppo saada hyväksi, sivupeilit oli isot ja istuttiin sen verran korkealla, että näkyvyys oli kyllä hyvä. Sivutilaa oli reilusti (enemmän kuin X1), päätila voi pidemmällä loppua kesken. Myös takatilat voi pidemmällä olla ahtaat, itselle jalkatilaa ja päätilaa oli takanakin hyvin. Ainoa miinus sisätiloissa tulee takakontista, joka vaikutti ainakin pieneltä.

No ajettavuus oli kyllä erinomainen, kuin yhdestä puusta veistetty. Ei kallistellus, ja moottori oli todellakin vähintään riittävä tällaiseen (2,2d 140kW). Kiihtyy kivasti ja ohitukset hoituu huomaamattomasti. Melutaso sisällä mukava ja kaikin puolin mukava kruisailla.

Isoin yllätys ja miinus tulee yllätys yllätys hinnasta. Yli 70ke hinta kyseisetä autosta laittaa kyllä miettimään. Esim D5 XC60 summu tai R-paketilla varusteltuna jää reilusti halvemmaksi, tarjoaa saman suorituskyvyn ja suuremmat tilat ja on yhtä jämäkkä ajella. Ja ulkonäkö volvossakin on kohdallaan. Toki volle tuleekin sitten vastaan joka kadun kulmassa, range ei.

Tiguan

Vähän näkökulmaa haettiin VW tiguanista, 140hv tomaatti neliveto. Melko basic, kangaspenkit jne. Penkit tosin yllättävä hyvät. Ulkoasu kohtuu vaatimaton, mutta mukiinmenevä. Sisältä karu, mutta toimiva. Tilat isot edessä, takana ja kontissa.

Ajossa laatikko laatikko toimii kivasti ja tehotkin riittävät paremmin kuin oleti, eli riittäisi kyllä. Mutta mutta. Ohjauksessa keskellä tunnoton alue ja kyllähän se vaan kallisteli kaarteissa ihan eri tavalla. Myyjä selitti, että alla nokian lähes ajamattomat nastat, eri renkailla ja isommilla vanteilla olisi kuulemma henkilöautomainen. Tiedä häntä, kallistelua se ainakaan korjaisi. Varmaan ihan ok auto, mutta ei kiitos. KAiken kruunasi lähes 49ke hintalappu :shock: (vajaa 45ke lähtö, metalliväri, kaistavahti, vetokoukku ja jaku muu varuste lisäksi).

Käsitys siitä, että premium hinnalla saa premiumia vahvistui ja jos varaa oikeasti hyvään ei ole niin ajelen sitten jo olemassa olevilla. Toki tojota, mazda, honda ja ford vielä testaamatta, mutta odotukset ei enää kovin korkealla...

Ja nyt tuli sitten koeajettua volvo xd60 D5 aut summum:

Ulkonäkö, sisusta yms tuli jo käsiteltyä D3 yhteydessä. Edelleen mielestäni tyylikkäimpiä ja mukavimpia luokassaan ja erinomaisen vaivaton ajettava. Mutta tuo tomaatti on kyllä ihan viime vuosituhannelta. Todella karkea toiminen, kaikki vaihdot kuulee/tuntee kun nykii, ja muutenkin on hankala käsittää tuota kulutuksen ja päästöjen reipasta nousua tomaatilla tuossa hintaluokassa. Ilmeisesti volvolla tietävät kuitenkin laatikon heikkouden, koska veroton hinta sekä man että aut on sama, eli ei periaatteessa ainakaa summumissa mitään ekstraa maksa. Mutta tällä hetkellä päästöjen vuoksi taitaa olla 2-3ke kalliimpi ja uuden verotustaulukon mukaan huhtikuusta eteenpäin tomaatista saa pelkästään päästöjen vuoksi maksaa 4,5ke enemmän kuin vastaavasta manuaalista. Myyjä halusi huomauttaa, että tuo onkin tehty kestämään, mutta jos olen autoa joko uutena tai lähes uutena ostamassa niin minua ei hirveästi kiinnosta kestääkö se laatikko 10v kuluttua.

Mutta jotta ei menisi ihan haukkimiseksi niin paljon mahdollista on, että meidän talouden seuraava pirssi voisi olla tuommoin D5 summum manuaali lootalla varustettuna, vaimon kanssa molemmat muuten autosta tykättiin sekä moottorin, ajettavuuden, sisätilojen, käytettävyyden, että ulkonäön suhteen.


Rav4 tuli myös testattua, sen kohdalla voisi lukea, kts yst tiguan teksti, mutta isommat sisätilat ja manuaali, tosin halvempi.

Ja tosiaan tuo volle D5 OC man tuli laitettua tilaukseen
Käyttöpeli: XC60 D5 OR man
Harrasteauto: Integrale 8v

Poissa Quality

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #174 : 27.01.2012, 18:38:16 »
Lainaus
Alkaa taas autokuume nousta lumisateen myötä

Vieläkös Rodion odottelee Bemariaan? Täällä nautiskeltu Volvosta jo kaksi viikkoa, ja hyvältä tuntuu ;) .

Routasydämellä hienot raportit. Itsellä noista listoilla Tiguan, X3 ja GLK 250 sekä lisäksi Audi Q5. GLKsta muuten täsmälleen samaa mieltä, mutta tiloiltaan se oli pettymys. Jopa kuskin penkillä ovi tölväisi helposti käteen, ja takakontti oli kerrassaan luokattoman ahdas. Muuten ihan passeli, myös ulkoisesti.

Myöskään Volvon automaattia en osaisi noin kelvottomaksi arvioida, vaikka siinä vaihtaminen tuntuukin. Ehkä se on jonkinlaista vastapainoa edelliselle Audin Multitronic-variaattorille, jossa kierrokset pysyttelivät koko ajan alle 2000n ja kiihdytys ei kuulunut lainkaan. Volvossa olen kaivannut rattiläpysköjä, jotka helpottaisivat mm. moottorijarrutusta. En oikein osaa sitä automaattikepukkaa käyttää samalla tavalla, sitten tuntuu ja peräti manuaalilta.
 
« Viimeksi muokattu: 27.01.2012, 18:45:56 kirjoittanut Quality »
A4 1.8 T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum autom.

Poissa routasydän

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #175 : 27.01.2012, 19:02:31 »
Tohon volvon tomaattiin tottuisi varmasti. Auto vaan oli meille muuten niin täydellinen niin tuli silloin hieman liikaakin tuota tomaattia pettyneenä arvosteltua :)

Tuota glk:ta käytiin kokeilemassa uudemman kerran ja silloin jäi vaivaamaan hieman vanhahtava sisusta ja toden totta kelvottoman pieni takakontti. Koiranhäkin menivät perään huonommin kuin nykyiseen v50:een. 'Se on ihan sama paljonko niitä litroja on jos niitä ei saa hyödynnettyä. Sisätilat ei muuten pahemmin ahdistanut kun tuota kokoa on itsellä melko vähän :)
Käyttöpeli: XC60 D5 OR man
Harrasteauto: Integrale 8v

Romeo

  • Vieras
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #176 : 27.01.2012, 19:09:53 »
Kaikki otsikon autot on tullu ajettua ja valinta kohdistui täällä volleen.

Samat sanat täällä, kommentit omalta kierrokseltani:

BMW X3 xDrive20d TwinPower Turbo A Business:

Jämäkkä ja kova alusta. Hyvä ajaa, mutta etupää piti ihme kolinaa montuissa ja xenonit värisivät. Suorituskykyinen ja taloudellinen. Hienosti yhteen pelaava moottori ja vaihteisto. Plussaa tuoreesta korimallista. Varusteissa toivottavaa; ei mukautuvaa vakionop. säädintä, ei webasto mahdollisuutta tehdasvarusteena. Hauska erikoisuus sähköinen vetokoukku, start&stop myös automaatissa.

Range Rover Evoque 2.2 TD4 Dynamic:

Todella komea auto. 2-ovinen "coupe" hämmästyttävän lähellä alkuperäistä LRX konseptia, jonka ehdoilla koko auto lienee tehty. Neliovisessa onkin ihme muovivirityksiä mm. ovien reunoissa.

Näkyvyys taakse uhrattu muotoilulle, mutta on niin komea että suotakoon, onhan parkkitutka keksitty. Nerokas takalasin pyyhin joka menee piiloon spoilerin alle. Perus tekniikka Freelanderista, mutta sama td4 tuntui kuitenkin ajossa ruudikkaammalta. Hyvä ajaa, aivan mahtavasti käyttäytyvä alusta ilman mukautuvia iskareitakin.

Auto kuitenkin meidän käyttöön liian ahdas. Ja onhan se kallis, varsinkin jos vähän innostuu varustelemaan. Ei mukautuvaa vak.säädintä, sen sijaan start&stop toiminto ja erinomainen varuste - lämmitettävä tuulilasi - löytyy. Pisteet persoonallisuudesta, saattaa harmittaa että jäi liikkeeseen kun tämmöinen tulee kadulla vastaan.


VW Tiguan

Tiguanin ajoin silloin kun malli oli uusi ja se riitti. Perus VW tavaraa, eli asiallinen mutta ei sytytä. Kone tuntui ajossa puhdikkaammalta kuin paperilla. Etupenkin istuinosa lyhyt. Peräkontti auttamattoman pieni, olisi saanut pysyä siinä mitoissa jossa oli konseptiasteella.  "Kova" hattuhylly outo ratkaisu.

Audi Q5  2.0 TDI Quattro S-tronic125 kW

Audi oli pettymys. Mitäänsanomaton ulkoa ja ajaessa jotenkin huono vaste kaasuun. Xenonit värisivät monttuisella tiellä häiritsevästi. Pisteitä pudotti se, että facelift tulossa 2013.

Tarinahan päättyi XC60 Volvon tilaukseen. Se tuntui olevan hyvä kompromissi tilaa, ajettavuutta ja suosituskykyä. Miinuksena vanhahtava tekniikka - käännetään se vaikka pienemmäksi lastentautien odotusarvoksi.  ;)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #177 : 27.01.2012, 21:06:30 »
Vieläkös Rodion odottelee Bemariaan? Täällä nautiskeltu Volvosta jo kaksi viikkoa, ja hyvältä tuntuu ;)


Juu, vielä pari kuukautta. Haluttu vehje ja tehdään aina vain tilauksesta. Eihän niitä Ferrareitakaan saa heti liikkeestä mukaan, jos ottaa tehdastilauksella ;)


Lainaus
Routasydämellä hienot raportit. Itsellä noista listoilla Tiguan, X3 ja GLK 250 sekä lisäksi Audi Q5. GLKsta muuten täsmälleen samaa mieltä, mutta tiloiltaan se oli pettymys. Jopa kuskin penkillä ovi tölväisi helposti käteen, ja takakontti oli kerrassaan luokattoman ahdas. Muuten ihan passeli, myös ulkoisesti.

Nimenomaan hieman oudot, kun ei missään ole BMW:n kallisteluista valitettu. Ja että Range parempi ajossa, kun tämäkin on juuri toisinpäin havaittu testeissä.

Toki mielipiteet saa olla kaikilla, mutta aika monessa testissä havaittu asia voi pitää faktana ;)

Tuli edellisellä Saksan reisulla ostettua Allrad-testilehti ja siinä X3 pieksi Q5:n, GLK:n ja Infiniti fx35:n. Evoque ei kuulunut näiden sakkiin, oli eri vertailussa, samoin Tiguan. Volvo ei ollut mukana ollenkaan.

Lainaus
Myöskään Volvon automaattia en osaisi noin kelvottomaksi arvioida, vaikka siinä vaihtaminen tuntuukin.

Aika monessa yhteydessä Volvon heikommaksi lenkiksi on juuri vanha ja kankea automaattiloota.

Poissa routasydän

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #178 : 27.01.2012, 21:25:35 »
Oon aina tykänny bemareista ja veljellä, jonka kanssa kokeiltiin, onkin käytössä x1 23d kaikilla mausteilla, ja 850i tallissa. Ja odotuksena oli, että bemari hakkaa ajettavuudessa kaikki muut perussporttisella ajotuntumallaan. En tiedä mistä johtu, mutta kyseistä autoa molemmat testattiin ja kaarreajo-ominaisuudet ja äkkikäännökset oli kyllä autolle todella heikoin lenkki. Vaikea sanoa oliko ongelmana vain kyseinen auto, mutta kallistelua oli ja paljon, kun kilpailijat meni kuin yhdestä puusta veistettynä. Pitäisi ajaa useampaa vastaavaa jotta voisi varmasti asiasta sanoa, mutta toisaalta, kun volvoja on tullut ajettua (siis xc60) useampia ja kaikki vakuuttaneet niin en nähnyt tuossa mitään mieltä. Lisäksi D5 moottorikin vakuutti enemmän, kuin bimmerin 20d, joka oli hieman vastaava kompromissi kuin D3. Bimmerissä pitäisi olla vähintään tuommonen 23d jotta tulisi hieman mielekkäämpää menoa ak:lle. 3l kiisseli olisi varmastikin sitten jo upea ilmestys.
Käyttöpeli: XC60 D5 OR man
Harrasteauto: Integrale 8v

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #179 : 27.01.2012, 21:33:11 »
Oon aina tykänny bemareista ja veljellä, jonka kanssa kokeiltiin, onkin käytössä x1 23d kaikilla mausteilla, ja 850i tallissa. Ja odotuksena oli, että bemari hakkaa ajettavuudessa kaikki muut perussporttisella ajotuntumallaan.

Kuitenkaan tuota keinumista tai löysyyttä ei allekirjoiteta juuri missään vertailussa, mikä sinällään on jännää. Ja hyväksi kokemasi Evoque taas haukutaan maantieajossa. Ehkä tuosta voi jotain johtopäätöksiä tehdä.

X1 tuli koeajttua itsekin, mutta sehän oli vallan kamala ilmestys. Pieni, ahdas, meluisa, ruma... hieman sama vaikutelma jäi kun ajoi vanhaa 1-sarjalaista Volvo V50:n jälkeen.

 

Futurez  Kulkukoira