Kaikki otsikon autot on tullu ajettua ja valinta kohdistui täällä volleen. Laitan tähän koeajoraportit, jotka alfafoorumille tuli kirjoiteltua, jos joku sattuisi jotain jopa hyötymään.
X3:
BMW X3 2,0 xdrive tomaatti. Voi karmea karmeus mikä pettymys, ja samaa sanoi bemaristi veljeni :crazyeyes: :crazyeyes: :crazyeyes:
Eli X1 hän halusi testata, mutta wetterillä ei ollut yhtään koeajettavana (wtf, kuitenkin kohtuu iso liike, ilm liikaa merkkejä joten koeajoautoja per merkki ei voida kovin paljoa pitää?), joten otettiin X3 jotta sais hieman tekniikkaan kuitenkin vertailua.
Ulkoasusta sen verran, että kyllähän sen bemariksi tunnistaa ja parannusta edellisestä järkyttävän rumasta x3 mallista on huimasti, mutta X1 sulavuus siitä puuttuu, ja toisaalta taas samoin x5:n jyhkeys, eli hieman väliinputoajaksi jää enkä edelleenkään hirveästi perusta.
No bemuthan onkin tehty ajettavaksi joten auto käyntiin. Avaimeton käynnistys, ajotietokoneiden yms käyttö luonnistuu kohtuu helposti ja ne on järkevästi sijoitettu. Ei kun liikkeelle. Paikaltaav lähtee hyvin ja pienissä nopeuksissa näppärä pyöritellä. Alusta on tunnokas ja tomaatti hyvä. Mutta teepä äkkinäinen liike tai riittää että ajat mutkaan, ja auto heijaa kuin matkailuauto ikään. Tähän kun lisää sen, että pieni kun olen niin pää tilaa jäi about puolimetriä, niin väljä pakettuautomainen jälkimaku on taattu.
Tiloista sen verran, että taakse mahtuu isompikin hyvin istumaa ja päätilaa löytyy pitkällekkin. Sen sijaa tavaratila on järkyttävän pieni/huonosti muotoiltu.
Summa summarum, jos haluat kohtuu kalliilta näyttävän bemarin, tarvitset päätilaa, etkä välitä ajo-ominaisuuksista niin tässäpä oiva vaihtoehto. Käytiin vielä veljen kanssa heti perään koeajamassa xc60 D3 awd tomaatti, niin bemaristi veljenikin alkoi haukkumaan x3:sta ja ylistämään volvoa. Paljon henkilöautomaisempi ajaa, ei huoju, todella jämäkkä eikä sisälläkään tule traktorifiilistä ja tavaratila on hyvä. Jos volvo vielä laittaisi tuon kiisseleissä olevan tomaatin kuntoon (nopeammat vaihdot ja kulutus ja päästöt manuaalin kanssa samaan) niin olishan tuo loistava perheauto.
Mersun GLK 250 diesel neliveto tomaatti:
Tykkään ulkonäöstä, särmikkään miehekäs IMO. Erottuu massasta mukavasti. Laadukkaan oloinen, jotenkin jämerä vaikutelma ja tämä jatkuu myös sisätiloihin. Tosin harjattujen alumiinisomisteiden tilalle oisin mieluummin ottanut jalopuulistat ja tummien puolinahkajakkaroiden tilalle vaaleat nahkajakkarat, kun tämmöinen auto itselle ainakin enemmän edustaa mukavuutta kuin sporttisuutta.. No mittaristot oli selkeä, ajoasento jelppo löytää ja säätää, peileistä näki hyvin ja kaikki tuntui hyvin toimivalta. Näyttö oli pienehkö, tästä lähinnä haittaa jos meinaa auton näyttöä navigoimiseen tai muuhun vastaavaan käyttää.
Ajossa auto oli positiivinen yllätys. Ohjaus ei yhtä raskas ja tunnokas kuin esim veljen X1:ssä, mutta mukava ja tuntuma tiehen kuitenkin hyvä Kaarteissa ei kallistellut pahemmin, vaan oli solidin tuntuinen (toisin kuin X3). Tomaatti toimi jouhevasti, ei tosin maailman nopein vaste mutta mukava, ja (maasturiin turhat) rattiläpykätkin toimivat. Suorituskyky oli juurikin auton tarpeita vastaava, eli hyvinkin riittävä. Äänieristys oli hyvin onnistunut myös ja tilat tuntuivat järkevästi suunnitelluilta. Takakontti tosin kapeni jonkin verran, mutta plussaa tulee kantikkaasta perästä, joka tekee perästä heti käyttökelvollisemman.
Kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus ja laatu citymaasturia etsivälle varmasti pätevä laitos. Tiukka kilpailija XC60:lle ja X1:lle.
Jeep Compass 2,2 kiisseli:
Tämän kävin koeajamassa kun kaveri suositteli. Ulkonäkö ok miehekäs, mutta siihen ne plussat taitaa loppua. Sisältä löytyi nahkaa ja sähköjakkaroita, mutta pääosin mieleen jäi halpa yleisilme. Koeketusnäyttökin löytyi, mutta sen ulkonäkö oli kuin halvin diginauhoitusohjelma. Karmea kirkkaan sininen tausta. Ajoasentoa tällainen lyhyempi kaveri ei saanut hyväksi. Tuulilasi niin matala, että penkkiä piti nostaa ylös, jolloin ratin alaosan möhkäle otti polviin vastaan keskellä ja pakotti polvet sivulle. Kytkin oli lyhyt ja vaatisi totuttelua. Ohjaus melko tunnoton, mutta kallistelu siedettävää. Äänieristys oli myös olematon.
Auto kaikenkaikkiaan kolho, sopisi ehkä työautoksi raksalle. Mukavuus termiä ei tähän autoon voi sotkea.
Range Rover Evoque:
Erottuva ja hieno ulkonäkö. Näyttää erittäin pieneltä ja kompaktilta, mutta todellisuudessa ei sitä ole. Esim 159:ä selvästi korkeampi. Ainoa miinus ulkonäöstä tulee sittä, että suoraa takaapäin tuo mieleen dodge caliberin.
Sisusta. Koeajamani yksilö oli dynamic eli keskitason varusteilla. Sisälsi kaksiväriset nahkat, kosketusnäytön, parkkitutkat jne. Automaatti, vaihdekeppiä ei ollut vaan pyöreä nappula, jota pyörittämällä valittiin vaihde. Mittaristonkin oli jännä 3D malli ja jotain kimaltelevaa muovia viivat ja numerot. Avaimeton käynnistys ja sähköpenkit löytyi myös. Ajoasento oli helppo saada hyväksi, sivupeilit oli isot ja istuttiin sen verran korkealla, että näkyvyys oli kyllä hyvä. Sivutilaa oli reilusti (enemmän kuin X1), päätila voi pidemmällä loppua kesken. Myös takatilat voi pidemmällä olla ahtaat, itselle jalkatilaa ja päätilaa oli takanakin hyvin. Ainoa miinus sisätiloissa tulee takakontista, joka vaikutti ainakin pieneltä.
No ajettavuus oli kyllä erinomainen, kuin yhdestä puusta veistetty. Ei kallistellus, ja moottori oli todellakin vähintään riittävä tällaiseen (2,2d 140kW). Kiihtyy kivasti ja ohitukset hoituu huomaamattomasti. Melutaso sisällä mukava ja kaikin puolin mukava kruisailla.
Isoin yllätys ja miinus tulee yllätys yllätys hinnasta. Yli 70ke hinta kyseisetä autosta laittaa kyllä miettimään. Esim D5 XC60 summu tai R-paketilla varusteltuna jää reilusti halvemmaksi, tarjoaa saman suorituskyvyn ja suuremmat tilat ja on yhtä jämäkkä ajella. Ja ulkonäkö volvossakin on kohdallaan. Toki volle tuleekin sitten vastaan joka kadun kulmassa, range ei.
Tiguan
Vähän näkökulmaa haettiin VW tiguanista, 140hv tomaatti neliveto. Melko basic, kangaspenkit jne. Penkit tosin yllättävä hyvät. Ulkoasu kohtuu vaatimaton, mutta mukiinmenevä. Sisältä karu, mutta toimiva. Tilat isot edessä, takana ja kontissa.
Ajossa laatikko laatikko toimii kivasti ja tehotkin riittävät paremmin kuin oleti, eli riittäisi kyllä. Mutta mutta. Ohjauksessa keskellä tunnoton alue ja kyllähän se vaan kallisteli kaarteissa ihan eri tavalla. Myyjä selitti, että alla nokian lähes ajamattomat nastat, eri renkailla ja isommilla vanteilla olisi kuulemma henkilöautomainen. Tiedä häntä, kallistelua se ainakaan korjaisi. Varmaan ihan ok auto, mutta ei kiitos. KAiken kruunasi lähes 49ke hintalappu :shock: (vajaa 45ke lähtö, metalliväri, kaistavahti, vetokoukku ja jaku muu varuste lisäksi).
Käsitys siitä, että premium hinnalla saa premiumia vahvistui ja jos varaa oikeasti hyvään ei ole niin ajelen sitten jo olemassa olevilla. Toki tojota, mazda, honda ja ford vielä testaamatta, mutta odotukset ei enää kovin korkealla...
Ja nyt tuli sitten koeajettua volvo xd60 D5 aut summum:
Ulkonäkö, sisusta yms tuli jo käsiteltyä D3 yhteydessä. Edelleen mielestäni tyylikkäimpiä ja mukavimpia luokassaan ja erinomaisen vaivaton ajettava. Mutta tuo tomaatti on kyllä ihan viime vuosituhannelta. Todella karkea toiminen, kaikki vaihdot kuulee/tuntee kun nykii, ja muutenkin on hankala käsittää tuota kulutuksen ja päästöjen reipasta nousua tomaatilla tuossa hintaluokassa. Ilmeisesti volvolla tietävät kuitenkin laatikon heikkouden, koska veroton hinta sekä man että aut on sama, eli ei periaatteessa ainakaa summumissa mitään ekstraa maksa. Mutta tällä hetkellä päästöjen vuoksi taitaa olla 2-3ke kalliimpi ja uuden verotustaulukon mukaan huhtikuusta eteenpäin tomaatista saa pelkästään päästöjen vuoksi maksaa 4,5ke enemmän kuin vastaavasta manuaalista. Myyjä halusi huomauttaa, että tuo onkin tehty kestämään, mutta jos olen autoa joko uutena tai lähes uutena ostamassa niin minua ei hirveästi kiinnosta kestääkö se laatikko 10v kuluttua.
Mutta jotta ei menisi ihan haukkimiseksi niin paljon mahdollista on, että meidän talouden seuraava pirssi voisi olla tuommoin D5 summum manuaali lootalla varustettuna, vaimon kanssa molemmat muuten autosta tykättiin sekä moottorin, ajettavuuden, sisätilojen, käytettävyyden, että ulkonäön suhteen.
Rav4 tuli myös testattua, sen kohdalla voisi lukea, kts yst tiguan teksti, mutta isommat sisätilat ja manuaali, tosin halvempi.
Ja tosiaan tuo volle D5 OC man tuli laitettua tilaukseen