Kulkukoira  Proturbo

Rodion koeajaa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona

  • 575 Vastauksia
  • 255886 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #240 : 22.11.2012, 22:43:56 »
Niinpä - hyviä lukemia, Rodionin kurvailu lienee kuitenkin harkitsevimmasta päästä..

Omat 245 fillarit kun vaihtui 205 talvifillareihin tuntuu siltä että auto oikeasti rullaa, eikä vain jarruta.

Mikä noissa run flateissa tekee ne huonoksi /sen vierintävastuksen. Tutustumatta asiaan jäykkä runko voisi keventää vastusta?

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #241 : 22.11.2012, 22:56:12 »
Menee mutuilun puolelle, mutta menkööt ja samaa asiaa on jo sivuttu aiemissa viesteissä. Voisiko jousittamattoman massan pieneneminen vaikuttaa kulutuksen pienenemiseen? Eroa tulee varmaankin joitakin kiloja runflatin ja tavallisen renkaan välillä?

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #242 : 22.11.2012, 23:11:07 »
Ihan varmasti vaikuttaa ja yllättävän paljon. Viisaammat kertokoot lepo-liikekitkan kertoimia.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #243 : 23.11.2012, 07:31:49 »
Renkaan jäykempi runko aiheuttaa suuremman vierintävastuksen.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #244 : 23.11.2012, 08:41:39 »
Toi kuullostaa jotenkin oudolta. Löysä rengas = isompi vierintävastus / Jäykempi runko = isompi vierintävastus?

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #245 : 23.11.2012, 09:25:29 »
Jäykkä runko vastustaa enemmän muodonmuutosta ja lämpeää enemmän. Valitettavasti ei ole lähdettä mainita tähän nyt.
Toki renkaan vierintävastukseen vaikuttaa muutkin asiat.

edit. Myöhemmin esillä tulevassa opinnäytetyössä tuosta onkin enemmän. Muistin asian väärin, eikä asia siis ole noin kuin kirjoitin, mutta lopputulos on kuitenkin sama...
« Viimeksi muokattu: 23.11.2012, 10:39:47 kirjoittanut Itsok »

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #246 : 23.11.2012, 09:46:07 »
Toi kuullostaa jotenkin oudolta. Löysä rengas = isompi vierintävastus / Jäykempi runko = isompi vierintävastus?
https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/8722/Antila.Mikko.pdf?sequence=2
kohta 5.9
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #247 : 25.11.2012, 14:17:05 »
Menee mutuilun puolelle, mutta menkööt ja samaa asiaa on jo sivuttu aiemissa viesteissä. Voisiko jousittamattoman massan pieneneminen vaikuttaa kulutuksen pienenemiseen? Eroa tulee varmaankin joitakin kiloja runflatin ja tavallisen renkaan välillä?

Vielä en tuota opinnäytetyötä lukaissut, mutta joo, tuo on tietenkin yksi syy ja pätee pysähtelevään kaupunkiajoon enemmän kuin maantieajoon.

Jos rengas kevenee vaikkapa 15%, paljonko se vaikuttaa kiihdytyksessä käytettävän energian määrään. Ei näin krapulassa jaksa ajatella ihan loppuun asti. Auto kevenee vain promillen, mutta jousittamaton massa merkittävästi, ja pyöritettävä massa.

Täytyy jatkaa tutkimuksia vielä. Kokeilen ehkä Pro-dieseliäkin, jos sillä vielä saisi kulutusta alemmas.

Moottoritieajossa tietenkin talvirajoituksilla on suuri vaikutus, samoin vähän maantieajossakin (vähemmän ohituksia ainakin). Korkea ja ison otsapinnan autolla tuo vaikutus on erittäin suuri.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #248 : 25.11.2012, 14:24:34 »
Kokeilen ehkä Pro-dieseliäkin, jos sillä vielä saisi kulutusta alemmas.

-H-

Ja perään mun on pakko lainata hieman Keynesiä:

"When my information changes, I alter my conclusions. What do you do, sir?"
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #249 : 25.11.2012, 14:34:36 »
-H-

Ja perään mun on pakko lainata hieman Keynesiä:

"When my information changes, I alter my conclusions. What do you do, sir?"

Se Nesteen sivuilla ollut tutkimushan nimenomaan painotti, että kulutusero on saavutettavissa kaupunkiajossa :)


“The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.”

― Charles Bukowski

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #250 : 09.01.2013, 17:07:13 »
Vähän hauskaakin tuli pidettyä joulun aikana:














Hienosti menee kylkimyyryä. Kuin takavetoinen auto, mutta vakaammin ja nopeus karkaa ihan älyttömäksi hetkessä.


Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #251 : 09.01.2013, 17:32:13 »
Et ole Rodion katsonut uusinta Top gearin jaksoa? Siinä pojat antoivat vähän moitteita uudelle X3:lle :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #252 : 09.01.2013, 17:35:44 »
Et ole Rodion katsonut uusinta Top gearin jaksoa? Siinä pojat antoivat vähän moitteita uudelle X3:lle :)

Eikös se valittu jo ennen joulua vuoden huonoimmaksi autoksi ko. julkaisussa? Liittyykö samaan asiaan? (en näe uusia top gearia, kun ei ole maksukanavia)

Sinällään ei yllätä, koska ainoat maasturit, joita kai koskaan ovat kehuneet, ovat Land Roverit ja Range Roverit :)

Toisaalta, käyttötestissään kehuvat X3:sta:

Would I buy one? Definitely, but I'd do without the M Sport kit and probably get it in black to make it look a bit harder and hide some of the odd lines. It felt solid and, above all, very safe to drive. Which is what this car is all about, really.

So the final question has to be: has BMW fixed the X3? It's got to be a yes for me. Everyone who has borrowed the X3 has given the keys back with glowing praise for it, and, of all the cars I've had, this has been the most capable and useful. I'll be gutted to see it leave the car park.


http://www.topgear.com/uk/car-news/Top-Gear-Garage-BMW-X3-Goodbye-2012-03-20
« Viimeksi muokattu: 09.01.2013, 17:39:16 kirjoittanut Rodion »

Poissa JMN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #253 : 09.01.2013, 18:02:34 »
Q5:sta nayttaa tulevan se SQ5 versio...
2015 BMW M3

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #254 : 09.01.2013, 18:06:18 »
Eikös se valittu jo ennen joulua vuoden huonoimmaksi autoksi ko. julkaisussa? Liittyykö samaan asiaan? (en näe uusia top gearia, kun ei ole maksukanavia)

Sinällään ei yllätä, koska ainoat maasturit, joita kai koskaan ovat kehuneet, ovat Land Roverit ja Range Roverit :)

Toisaalta, käyttötestissään kehuvat X3:sta:

Would I buy one? Definitely, but I'd do without the M Sport kit and probably get it in black to make it look a bit harder and hide some of the odd lines. It felt solid and, above all, very safe to drive. Which is what this car is all about, really.

So the final question has to be: has BMW fixed the X3? It's got to be a yes for me. Everyone who has borrowed the X3 has given the keys back with glowing praise for it, and, of all the cars I've had, this has been the most capable and useful. I'll be gutted to see it leave the car park.


http://www.topgear.com/uk/car-news/Top-Gear-Garage-BMW-X3-Goodbye-2012-03-20
En ole lehteä tainnu koskaan lukea. Tuo ohjelma mihin viittasin näky olevan saatavilla ainoastaan DVD tai Blu-rayllä. En muista mitä autosta sanoivat, lähinnä käyttivät sitä pohjustamaan M3:sen kehumista :)

Tuossa mainos ko. videosta. Itse sorruin laittomasti lataamaan netistä  :-[
http://www.youtube.com/watch?v=nenQI4HrUhk
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

RallyBaron  Samppasport