Pitkään foorumia lukeneena on syytä vihdoin esitellä tuo oma kulkine! Jotain pientä muutosta on ostohetkestä tullut ja auto ei vieläkään miellytä täysin omaa silmää

Auto tuli omistukseeni 2015 syksyllä jolloin mittarissa oli vaivaiset 408tkm. Silloin auto vaikutti hyvältä valinnalta, sillä juuri oli jakopää laitettu, turbo uusittu ja pari suutinta vaihdettu. Auton oli tarkotus ajaa käyttöauton virkaa, mutta nykyisen panostuksen jälkeen en sitä enää kutsuisi käyttöautoksi

Ostohetkellä kulkine näytti jotakuinkin tältä:

Autolla ei ole kahtakuukautta keretty ajamaan ilman että siihen ei olisi koskettu. Kromipeilit onkin tuohon kuvaan jo ehditty maalata plastidipillä ja maski koki vähän myöhemmin saman ilmiön. Sitten eräänä päivänä koulusta kotio tullessa kuului armoton pamahdus jonka syyksi selvisi:

Tämän johdosta päätin vaihdella suosiolla molemmat lasit, sillä toinen lasi oli huomattavasti sameamman näköinen uuteen verrattuna.
Ei taas kauaa keretty ajelemaan kun alkoi epämääräisiä kolinoita ilmenemään autossa ja ei muuta kuin pajottamaan. Tällä reissulla uusittiin raidetangonpäät, iskarien yläpäät, takakallistuksenvakaajan puslat ja taakse koiranluut. Auton käyttäytyminen muuttui radikaalisti parempaan suuntaan.
Yksi talvi kerettiin ajelemaan Columboilla ja vaihtui ihan syystä pois:

Tilalle kaverilta keväällä sopuhintaan Pegasus replicat:

Ja kuten edellisestä kuvasta näkyy, niin etupuskurin maalit oli päivänsä nähneet. Tästä johdosta ostin käytettynä samalla värikoodilla olevan puskurin ja autosta tuli huomattavasti paremman näköinen:

Sitten alkoikin se rahan upottaminen. Noin 420tkm kohdilla alkoi kaksoismassa kolisemaan ja eikun osia tilaamaan. Ennen sitä remppaa olin ostanut t6:sta jarrusatulat, puhaltanut ne ja maalannut. Kasasin ne uusilla tiivisteillä ja laitoin uusien levyjen ja palojen kera paikalleen. Asentaessa tuli seuraava yllätys:

Tässä kohtaa todettiin että on sama laittaa vermeet kerralla kuntoon kun tolpatkin alkaa olemaan jo melko ruosteiset. Hankintalista oli suurinpiirtein seuraavanlainen:
- Kaksoismassa, kytkin, paineasetelma ja painelaakeri
- Metallinen pakkasproppu ja kampiakselin stefa
- Kaikki iskarit Bilstein B6 sport
- Kaikki etutolppien kumit ja muut pikkuhilppeet volvolta
- Eibach 30mm madallusjouset
- Startti (muovit murtui plus kaapelia irroittaessa

)
- Termostaatti
- Eteen koiranluut
- Apulaitehihna + sen kiristin
- Laturin vapaapyörä
Listan lisäksi vuotta myöhemmin vaihdettin alatukivarret ja alapallot kun nehän olisi ollut aivan liian helppo vaihtaa apurungon ollessa lattialla

Tämän remontin jälkeen auton ajettavuus saatiin sille tasolle mitä auton ajettavuudelta olen aina hakenut. Istuu omaan käteen täydellisesti.
Hetken kerkesin keväällä nauttimaan pelkästä ajamisesta kunnes täytyi hankkia uudet vanteet kun edelliset oli päässeet aika karseaan kuntoon.
Tilalle tuli hankittua uutena Ixion replicat:

Tässä kohtaa kuvittelin, että ulkonäkö on nyt hyvä. Sen jälkeen ostinkin Duke:lta faceliftin puskurin joka piti sovittaa paikoilleen. Pari kuukautta ja pari muuttujaa myöhemmin tilanne eskaloitui täysin käsistä ja pihaan eksyi facelifti purkuun. Homma meni ihan ranttaliksi ja auto talliin osiin. Seuraava kuukausi menikin sitten sovitellessa:

Sovitteluvaiheesta en enempää julkaisukelpoisia kuvia tajunnut ottaa niin laitetaan perään valmiista tuotoksesta:


Näillä tarpeilla edettiin lopputalven ylitse kunnes himo jälleen kerran kasvoi syödessä. Seuraavana käyttäjältä iiKe tuli tehtyä ostoksia:

Tuon executiven takapenkin kanssa sai vähän mallailla ja modailla, että sai paikalleen. Ei ollut ihan plug and play tyyppinen ratkaisu

Palapeli kasaantui pikkuhiljaa pala palalta kun sai aikaa laittaa ja tietoa miten toteuttaa.



Penkki istui loppupeleissä paikalleen ja kaikki muut siinä toimiikin paitsi DVD-soitin ja sen näyttö. Tai no oikeastaan DVD-soitin toimii ja pyörittää levyjä, mutta oleellisia kaapeleita ja ohjainboxeja puuttuu että saisi toimimaan. Näyttö ei esimerkiksi reagoi mihinkään ja audiokaapelia ei mene mankalle. Jos jollakulla on erikoisempia s80:siä purussa niin saa vinkata tänne päin! Anyway tämän asennuksen yhteydessä tuli laitettua myös HU-801, PA-300 vahvistin sekä sinisillä tarroilla varustetut orkkis kajarit.
Edellisten lisäksi autoon on myös tehty seuraavat:
- Facelift ratti + bägi
- Facelift mittaristo
- Facelift peilit
- Yatourilla bluetooth orkkis mankkaan
- Alumiinilistat vaihdettu puujäljitelmiin
- Lisävalot maskin takana orkkis katkaisijalla
- Facelift avain
Kirjoitushetkellä auton mittarissa on 499000 ja rapiat. Tarkoitus olisi vielä hankkia executiven etupenkit ja sen jälkeen ajella yhteistä matkaa kunnes paalaus meidät erottaa.
Toki nyt kun näin sanoo niin ensi viikolla auto on taas osissa

Ps. Jos joltakulta löytyy erikoisempaa hilpettä tämmöiseen, niin olen kiinnostunut ostamaan. Ja faceliftin takakontti kiinnostaisi kun idioottina myin sen purkuautosta.. YV:tä vaan rohkeasti tulemaan.