Autoracing  KL-varaosat

TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)

  • 64 Vastauksia
  • 27164 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3329
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #45 : 01.05.2024, 17:33:57 »
Mikä vdash versio/lisenssi teillä on käytössä, jos sillä pääsee edes noin pitkälle?

Omalla ilmaisversiolla ei kyl tee mitään muuta kuin nollaa huoltomuistuttimen ja ajaa jarrut huoltoasentoon.

No maksa vaikka se pienin lisenssi maksu joka on noin 12€ niin saat sillä jo jotain tehtyäkin.

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #46 : 14.09.2025, 22:56:02 »

Lainataas hieman vanhaa topicia. Pitäisi tehdä öljynvaihto V90 D5 AWD -17 auton laatikkoon. Mikä ero on VDashin valikossa tuolla clear self learning data ja clear adaptation data -valinnoilla? Kumpi on oikea öljynvaihdon yhteydessä?

En ole turhan päiten viitsinyt painella noita valintoja joten en tiedä, että saako niitä painamalla jonkin tarkemman selityksen näkyviin.

Noiden muidenkin valintojen selitykset kiinnostaisivat. Autossani on sellainen ongelma, että ajettaessa 80km/h alueella rajoitusten mukaan ylämäkeen alkaa auto jurnuttaa, eikä tajua vaihtaa pienemmälle. Toki helpoimmalla pääsee jos tämä oire korjaantuu itsekseen öljyn vaihdolla, mutta empä usko. Mietin, että onko auto opetettavissa esim. VDashillä paremmille tavoille vaihteiston käytön suhteen?

Onko tosiaan näin, että ainoat approved-öljyt TG-81SC -vaihteistoon ovat Volvon oma, sekä Aisin Type WS?

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3548
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #47 : 15.09.2025, 00:17:29 »
Tämä tulee nyt täysin hatusta, mutta muistaakseni toinen noista ei mennyt edes läpi kun itse painelin noita. :D Öljyksi valikoitui Ravenol itselläni samaan laatikkoon, neljä pönttöä ostin tätä.


https://aeromotors.fi/tuote/4084763/1211106-004-01-999-ravenol

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #48 : 15.09.2025, 01:48:19 »
2017 V60 samalla laatikolla, kyllähän sen vedättää  isoilla vaihteilla kun yrittää polttoainetta säästää. Pääosin tulee ajeltua laatikko sportti asennossa. Tässä on toinen vaihtoehto öljyksi:

https://aeromotors.fi/tuote/7884032/50-10-1161-swag

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #49 : 15.09.2025, 05:03:10 »
Ajaisin pelkästään sporttiasennolla, mutta tässä karvalakkimallissa ei sellaista hienoutta ole. Onko Sport-asento aktivoitavissa mitenkään esim. Vdashillä?

Nuo öljyt on vähän hankala homma, kun nuokin kaksi öljyä on selkeästi Aisinin laatikkoa ajatellen tehty, mutta approval-leima taitaa molemmilta öljyiltä sitten kuitenkin puuttua. Herää aina näissä vähän itselle kysymys, että vastaavatko todellisuudessa kuitenkaan täysin sitä öljyä joka laatikkoon kuuluisi. On nuo joka tapauksessa varmasti järkevämpi vaihtoehto kuin joku Comma, joka valmistajan mielestä käy varmaan maailman jokaiseen automaattilaatikkoon.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2400
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #50 : 15.09.2025, 06:09:26 »
Itse laitoin muutama kymmenen tuhatta kilometriä sitten Comman MVATF-öljyt omaan ja hyvin on toistaiseksi pelannut. Tuohan täyttää Aisinin AW-1 ja WS-luokitukset.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3548
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #51 : 15.09.2025, 06:14:16 »
Sport-/Polestar-moden aktivointi onnistuu autoihin, joissa on se ajotilavalitsinrulla, mutta jos sitä ei ole, niin lienee tekemätön paikka.

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 192
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #52 : 15.09.2025, 07:43:27 »
Mites sitten polestar optimointi joka optimoi myös vaihdelaatikon toiminnan....tarjouksessa näyttää olevan 799.


Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1108
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #53 : 15.09.2025, 08:32:22 »
Mikä ero on VDashin valikossa tuolla clear self learning data ja clear adaptation data -valinnoilla? Kumpi on oikea öljynvaihdon yhteydessä?


Autossani on sellainen ongelma, että ajettaessa 80km/h alueella rajoitusten mukaan ylämäkeen alkaa auto jurnuttaa, eikä tajua vaihtaa pienemmälle. Toki helpoimmalla pääsee jos tämä oire korjaantuu itsekseen öljyn vaihdolla, mutta empä usko.
Kuten nimikin sanoo, self learning oppii käyttäjän tavoille ja jos auto on vaikkapa vanha maalaistaksi, voivat vaihtopisteet olla sangen matalalla. Nollaus ja omaa ajoa, niin loota oppii uusille tavoille. Voi kyllä olla, että nollaus ei toimi, kuin VIDAlla?

Adaptaation logiikasta en osa mitään sanoa, mutta se on tapana aina nollata öljynvaihdon yhteydessä.


Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2932
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #54 : 15.09.2025, 09:18:03 »
Itse laitoin Mannolin 8207 automaattiöljyt 8-pykäläiseen (ja rouvan 6-pykäläiseen) laatikkoon jokin aika sitten. Joo, öljyn väitetään sopivan lähes kaikkiin autoihin maailmassa, mutta toisaalta Aisinin laatikkoa käytetään suunnilleen puolessa automerkeistä.
 
Aikaisemmin oli Commat sisässä ja sanoisin, että Mannolit tekivät molemmista laatikoista jämäkämmät. En osaa tarkemmin kuvailla, mutta ei ainakaan huonompaan mennyt. Sellaista muistelen, aikanaan kun laitoin Commat sisään, laatikosta tuli jotenkin pehmeämämpi originaaliöljyihin verrattuna ja nyt Mannolilla palattiin lähelle tai lähemmäksi alkuperäistä.   
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #55 : 15.09.2025, 14:31:25 »
Kuten nimikin sanoo, self learning oppii käyttäjän tavoille ja jos auto on vaikkapa vanha maalaistaksi, voivat vaihtopisteet olla sangen matalalla. Nollaus ja omaa ajoa, niin loota oppii uusille tavoille. Voi kyllä olla, että nollaus ei toimi, kuin VIDAlla?

Adaptaation logiikasta en osa mitään sanoa, mutta se on tapana aina nollata öljynvaihdon yhteydessä.
Itse asiassa olen tähän päiviin asti kuvitellut, että adaptaatioiden nollaus tarkoittaa juurikin tuota josta kirjoitit, mutta ilmeisesti kyseessä ei sitten olekaan ihan sama asia.

Googlen tekoäly sanoo adaptaatioista näin:
Vaihteiston adaptaatio tarkoittaa prosessia, jossa vaihteiston ohjauselektroniikka sopeutuu uusiin olosuhteisiin tai korjattuihin osiin autonvalmistajan antamien ohjeiden mukaisesti. Tämän prosessin tarkoituksena on optimoida vaihteiston toiminta ja korjata mahdolliset toimintahäiriöt, kuten vaihdeongelmat tai epätasaiset kytkennät, jotta vaihteisto toimisi mahdollisimman tehokkaasti ja sujuvasti uuden tilanteen tai korjauksen jälkeen

Eli voisiko asian yksinkertaistaa jotenkin näin, että self learning data on milloin vaihdetaan(kierrosluku, tehopyynti jne..), ja adaptaatio miten vaihdetaan(paineet, venttiileiden avautumis/sulkeutumishetket yms...), jotta ei tulisi töksähtäviä vaihtoja jne.. Noin minä jotenkin itse asian järkeilisin. Ja kyllä, auto on nimenomaan juuri vanha maalaistaksi :2funny: On ollut tarkoitus kokeilla noiden nollailujen vaikutuksia, mutta olen säästellyt uusille öljyille.

Itse laitoin muutama kymmenen tuhatta kilometriä sitten Comman MVATF-öljyt omaan ja hyvin on toistaiseksi pelannut. Tuohan täyttää Aisinin AW-1 ja WS-luokitukset.
Tuo Comman öljy täyttää ko. luokitukset vain öljynvalmistajan mielestä. Jos katsellaan tuota listaa, niin se täyttää myös luokitukset MB 236.12 ja MB 236.14. Tämä on ihan täysi mahdottomuus, koska nuo kaksi ovat aivan eri öljyjä keskenään. Ja tuo oli vain yksi ristiriita koko listasta. OEM Approved -merkinnällä olevat öljyt taas sitten ovat sellaisia, jotka ovat laitteen valmistajan, eli tässä tapauksessa Aisinin testaamia ja hyväksymiä öljyjä.

Näiden kanssa saa olla tarkkana. Itselläkin on kokemusta öljyistä, jotka öljyn valmistajan mielestä sopivat tiettyyn vaihteistoon, mutta toiminta on sitten ollut mitä sattuu. Se on käynyt tätä foorumia lukiessa selville, että Aisin ei ole ronkeli öljyistä, että mitä sinne laitetaan. Hessu tuossa ylempänä kiteytti melko hyvin asian ytimen. Kaksi eri öljyä, jotka oljyvalmistajan mielestä täyttää hyväksynnän, saavat laatikon toimimaan eri tavalla. Näinhän asian ei pitäisi olla. Se, että laatikko yleensäkään toimii, ei välttämättä tarkoita vielä sitä, että kyseinen öljy olisi laatikolle hyvä. Pysyvätkö esim. kitkapinnat välttämättä yhtä hyvinä ja pitkäikäisinä öljyllä, joka ei ole ihan juuri sitä joka laatikkoon kuuluisi? Koska kunnollista tietoa ei itsellä asian kokonaisuudesta ole, niin olen itse nähnyt paremmaksi käyttää vain sellaisia öljyjä, jotka ovat auton(tai vaihteiston) valmistajan hyväksymiä, ja niitä ei taida tässä tapauksessa hirveästi olla muita, kuin alkuperäisöljyt.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2932
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #56 : 15.09.2025, 15:14:08 »
Näiden kanssa saa olla tarkkana. Itselläkin on kokemusta öljyistä, jotka öljyn valmistajan mielestä sopivat tiettyyn vaihteistoon, mutta toiminta on sitten ollut mitä sattuu. Se on käynyt tätä foorumia lukiessa selville, että Aisin ei ole ronkeli öljyistä, että mitä sinne laitetaan. Hessu tuossa ylempänä kiteytti melko hyvin asian ytimen. Kaksi eri öljyä, jotka oljyvalmistajan mielestä täyttää hyväksynnän, saavat laatikon toimimaan eri tavalla. Näinhän asian ei pitäisi olla. Se, että laatikko yleensäkään toimii, ei välttämättä tarkoita vielä sitä, että kyseinen öljy olisi laatikolle hyvä. Pysyvätkö esim. kitkapinnat välttämättä yhtä hyvinä ja pitkäikäisinä öljyllä, joka ei ole ihan juuri sitä joka laatikkoon kuuluisi? Koska kunnollista tietoa ei itsellä asian kokonaisuudesta ole, niin olen itse nähnyt paremmaksi käyttää vain sellaisia öljyjä, jotka ovat auton(tai vaihteiston) valmistajan hyväksymiä, ja niitä ei taida tässä tapauksessa hirveästi olla muita, kuin alkuperäisöljyt.
Kukin tekee tyylillään. Jos öljylaatu kovasti mietityttää, niin miksi alkaa öljyjä vaihtamaan? Valmistaja lupaa, että tehtaalla laitetut öljyt kestävät laatikon eliniän. Valmistaja ei tosin mainitse, että miten pitkäksi ovat eliniän suunnitelleet, mutta yleinen käsitys lienee 200 tkm. Itse kuulun koulukuntaan, että öljyn merkki ei ole niin justiinsa, kunhan sitä on oikea määrä, öljyt vaihdetaan edes joskus ja käytetään likimain käyttötarkoitukseen suunniteltua öljyä. Moottoriöljyt moottoriin ja ATF:ää automaattiaskiin ajatuksella pääsee jo pitkälle. Mitä mainitsin öljyjen eroista laatikon käyttäytymisessä, niin erot ovat niin pieniä, että 95 % autoilijoista ei huomaisi mitään eroa. Lienee hieman erilainen viskositeetti, joka ilmenee hieman erilaisena vaihteiden kytkeytymisenä. Alkuperäinen öljyhän on mineraaliöljyä eli synteettiset (multivehicle) öljyt ovat lähtökohtaisesti parempia monilta ominaisuuksiltaan. Mersumiehillä on ollut jotain ongelmia multivehicle öljyjen kanssa, mutta nyt ei puhuta mersuista.   
 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 192
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #57 : 15.09.2025, 15:22:35 »
Huolto-ohjelmissa on se huono puoli että joissain merkeissä ne on tehty miellyttämään leasing asiakkaita jotka haluavat mahdollisimman huoltovapaat autot...siksi on "elinikäisiä" öljyjä...ne kestää kyllä sen leasing kauden 3v....ja seuraavat omistajat makselee sitten viulut.

Samaten monikaan auton uutena ostava ei ole ajatellutkaan pitää sitä montaa vuotta....heillä ego vaatii auton vaihtoa tiheästi ja auto joka ei tarvi huoltoa on myös hyvä homma. Jälleenmyyntiarvossa kun ei juuri huomioida onko vaihteisto öljyt vaihdettu vai ei.

mutta jos samoilla öljyillä menty 100-150t niin on jo kiire vaihtamaan öljyjä jos aikoo ajella seuraavat 200t....

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #58 : 15.09.2025, 17:26:44 »
Kukin tekee tyylillään. Jos öljylaatu kovasti mietityttää, niin miksi alkaa öljyjä vaihtamaan? Valmistaja lupaa, että tehtaalla laitetut öljyt kestävät laatikon eliniän. Valmistaja ei tosin mainitse, että miten pitkäksi ovat eliniän suunnitelleet, mutta yleinen käsitys lienee 200 tkm. Itse kuulun koulukuntaan, että öljyn merkki ei ole niin justiinsa, kunhan sitä on oikea määrä, öljyt vaihdetaan edes joskus ja käytetään likimain käyttötarkoitukseen suunniteltua öljyä. Moottoriöljyt moottoriin ja ATF:ää automaattiaskiin ajatuksella pääsee jo pitkälle. Mitä mainitsin öljyjen eroista laatikon käyttäytymisessä, niin erot ovat niin pieniä, että 95 % autoilijoista ei huomaisi mitään eroa. Lienee hieman erilainen viskositeetti, joka ilmenee hieman erilaisena vaihteiden kytkeytymisenä. Alkuperäinen öljyhän on mineraaliöljyä eli synteettiset (multivehicle) öljyt ovat lähtökohtaisesti parempia monilta ominaisuuksiltaan. Mersumiehillä on ollut jotain ongelmia multivehicle öljyjen kanssa, mutta nyt ei puhuta mersuista.
ÄkCeehän tuossa kirjoittelikin, että miksi öljynvaihto ei huolto-ohjelmaan kuulu. Noudattakoon huolto-ohjelmaa ken haluaa. Faktahan lienee se, että joku noista ei-hyväksytyistä öljyistä saattaa oikeasti olla jopa parempaa kyseiseen laatikkoon, mitä hyväksytyt. Jos joku paremmilla ominaisuuksilla olevan öljyn kehittää, niin sehän ei toki tarkoita sitä, että purkkiin ilmestyy kuin tyhjästä approved-leima. Totta kai tuollaisten virallisten hyväksyntien saamiseen täytyy voiteluaineita valmistavan firman käyttää rutkasti rahaa ja lahjuksia. Siinäpä se ongelma onkin, kun ei tiedä. Varmaan ainoa asia jossa hommaa voisi varmistella olis joku tämmönen simolammikon tyylinen sokkotesti riippumattomassa laboratoriossa. Esim. tuo aiemmin linkattu Ravenol saattaa olla oikeasti tosi hyvä öljy, koska selkeästi se on näitä askeja ajatellen kehitelty.

Mutta palataas tuohon 80km/h alueella tapahtuvaan jurnutukseen ylämäessä. Ovatko muut huomanneet samaa ilmiötä, että auto ei tajua vaihtaa pienempää tarpeeksi ajoissa? Luulen, että kyseessä on ominaisuus, mutta sitten taas toisaalta ihmettelen, että asiasta ei ole käyty foorumilla minkäänlaista keskustelua. Luulisi, että moni muukin olisi huomannut saman ilmiön, jos kyseessä olisi vain nykyaikaan tyypillinen liian suurella vaihteella jurraaminen. Autolla on ajettu 334tkm ja vaihteistoöljyjä on vaihdeltu 60tkm välein taksiohjelman mukaisesti.

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 192
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #59 : 15.09.2025, 19:11:45 »
joo kyllä se vaihteisto tykkää ajella 80kmh 1200rpm jolloin on jyrisevä käyntiääni.
Mutta jos heittää S asentoon niin toimii vähän korkeemmilla kierroksilla...mutta sitten pitää olla liikkeelle lähdössä varovainen ja muistaa ettei paina yhtä paljoa kuin D... ettei jää mustaa vanaa....

 

Futurez  Kulkukoira