Kuten nimikin sanoo, self learning oppii käyttäjän tavoille ja jos auto on vaikkapa vanha maalaistaksi, voivat vaihtopisteet olla sangen matalalla. Nollaus ja omaa ajoa, niin loota oppii uusille tavoille. Voi kyllä olla, että nollaus ei toimi, kuin VIDAlla?
Adaptaation logiikasta en osa mitään sanoa, mutta se on tapana aina nollata öljynvaihdon yhteydessä.
Itse asiassa olen tähän päiviin asti kuvitellut, että adaptaatioiden nollaus tarkoittaa juurikin tuota josta kirjoitit, mutta ilmeisesti kyseessä ei sitten olekaan ihan sama asia.
Googlen tekoäly sanoo adaptaatioista näin:
Vaihteiston adaptaatio tarkoittaa prosessia, jossa vaihteiston ohjauselektroniikka sopeutuu uusiin olosuhteisiin tai korjattuihin osiin autonvalmistajan antamien ohjeiden mukaisesti. Tämän prosessin tarkoituksena on optimoida vaihteiston toiminta ja korjata mahdolliset toimintahäiriöt, kuten vaihdeongelmat tai epätasaiset kytkennät, jotta vaihteisto toimisi mahdollisimman tehokkaasti ja sujuvasti uuden tilanteen tai korjauksen jälkeenEli voisiko asian yksinkertaistaa jotenkin näin, että self learning data on milloin vaihdetaan(kierrosluku, tehopyynti jne..), ja adaptaatio miten vaihdetaan(paineet, venttiileiden avautumis/sulkeutumishetket yms...), jotta ei tulisi töksähtäviä vaihtoja jne.. Noin minä jotenkin itse asian järkeilisin. Ja kyllä, auto on nimenomaan juuri vanha maalaistaksi

On ollut tarkoitus kokeilla noiden nollailujen vaikutuksia, mutta olen säästellyt uusille öljyille.
Itse laitoin muutama kymmenen tuhatta kilometriä sitten Comman MVATF-öljyt omaan ja hyvin on toistaiseksi pelannut. Tuohan täyttää Aisinin AW-1 ja WS-luokitukset.
Tuo Comman öljy täyttää ko. luokitukset vain öljynvalmistajan mielestä. Jos katsellaan tuota listaa, niin se täyttää myös luokitukset MB 236.12 ja MB 236.14. Tämä on ihan täysi mahdottomuus, koska nuo kaksi ovat aivan eri öljyjä keskenään. Ja tuo oli vain yksi ristiriita koko listasta. OEM Approved -merkinnällä olevat öljyt taas sitten ovat sellaisia, jotka ovat laitteen valmistajan, eli tässä tapauksessa Aisinin testaamia ja hyväksymiä öljyjä.
Näiden kanssa saa olla tarkkana. Itselläkin on kokemusta öljyistä, jotka öljyn valmistajan mielestä sopivat tiettyyn vaihteistoon, mutta toiminta on sitten ollut mitä sattuu. Se on käynyt tätä foorumia lukiessa selville, että Aisin ei ole ronkeli öljyistä, että mitä sinne laitetaan. Hessu tuossa ylempänä kiteytti melko hyvin asian ytimen. Kaksi eri öljyä, jotka oljyvalmistajan mielestä täyttää hyväksynnän, saavat laatikon toimimaan eri tavalla. Näinhän asian ei pitäisi olla. Se, että laatikko yleensäkään toimii, ei välttämättä tarkoita vielä sitä, että kyseinen öljy olisi laatikolle hyvä. Pysyvätkö esim. kitkapinnat välttämättä yhtä hyvinä ja pitkäikäisinä öljyllä, joka ei ole ihan juuri sitä joka laatikkoon kuuluisi? Koska kunnollista tietoa ei itsellä asian kokonaisuudesta ole, niin olen itse nähnyt paremmaksi käyttää vain sellaisia öljyjä, jotka ovat auton(tai vaihteiston) valmistajan hyväksymiä, ja niitä ei taida tässä tapauksessa hirveästi olla muita, kuin alkuperäisöljyt.