Juu oikeassa olette, nestepintahan paisarissa vaihtelee lämpötilan mukaan, ymmärrettävä asia, sekä kyllä, paisari on kyllä aika pieni, joten pieni muutos voi näyttää myös isommalta.
Auton käytöksestä sen verran että kun termari aukeaa tyhjäkäynnillä hetken käytön jälkeen näkyy kuinka paisarissa vedepinta heilahtelee, mutta en siinä sitten korkkia oo viittinyt availla kun painetta alkaa olemaan jo. Pitäskö kokeilla kupliiko ilman termaria, koska kaiken järjen mukaan, sylinterin tekemä paine pääsee vasta paisariin asti kun termari on auennut..?
Muuten autossa potkut yms tallella normaaliin tapaan.
Mutta anyways, eilen sitten päätin taas vaivata päätäni tolla kotterolla.
Ennen auton käynnistämistä tarkastin paisuntasäiliöstä vedenpinnan kohdan, joka näytti olevan min ja max merkin puolivälissä. Tyhjäkäytin autoa noin 20min minkä jälkeen päätin ajella n. 1km päähän, jonka jälkeen ylävesiletku tuntui sopivan kireälle, ja vedenpinta oli noussut vähän alle max rajan. Noh, tilanne vaikutti hyvältä ja päätin käydä vähän seka-ajoa heittämässä. N. 5km 40-50kmh kaupunkiajoa + n. 1km maantieajoa 80kmh ripeillä kiihdytyksillä, ja kaikki tuntui pelaavan normaalisti. Ajelin siinä sitten kotipihaan ja hetken päästä avasin konepellin auton ollessa vielä tyhjäkäynnillä tarkastaakseni nestepinnan paisarista, niin siellähän se oli korkin tuntumassa, eli siis koko paisari täynnä vettä ja ylävesiletku piukassa...
Ei minusta kyllä vaikuta enään siltä normaalilta paineelta / lämpölaajenemiselta verrattuna siihen, että vesi oli min ja max merkin puolivälissä ennen päivän ensimmäistä käynnistämistä.
Kovalchuck33: Vedet ainakin kerran tullu korkin kautta pihalle, pari kertaa letkujen liitoksista. Eilen en jäänyt ihmetelemään mitä tapahtuisi, kun kinkesin autoon ja sammutin auton lämpömittarin näyttäen n. puoltaväliä.
Nestejäähdytteinenhän turbo näissä on mutta kuulostaa taas itsestä ainakin aika kaukaa haetulta että sieltä keräis painetta? Huhhuh..
Eikai se viallinen paisarinkorkki näin paljon voisi aiheuttaa, vaikka sen kotikonsteinkin jo toimivaksi totesin, sekä välillä kuulee kun korkki päästää paineita pihalle, joten kuvittelisin sen kyllä toimivan.
Aikeissa on nyt ollut jo että ton koneen avais ja ihmettelis sitten lisää.
Puristuspaineet mitattiin myös kylmästä koneesta (viimekerralla kuuma ajon jäljiltä) ja tuloksina oli:
12.5 12.6 12.9 12.6.
Kiitos kaikille aktiivisuudesta ja hyvistä vastauksista!
