Millä ahtimella tuo 1,2bar olisi se kipuraja...?
Sillä esim. 15G:llä 1,2bar on vähän eri asia kuin 19T:llä 1,2bar... 
Mutta tosiaan, vakiokanget kyllä kestää kun "stage 0" on kunnossa, eli kaikki sytkän osat jne. toimii kunnolla ja softalla on ahdot rajattu pois alakierroksilta.
Nää pikkumitsuthan on mitä parhaimpia konerikon aiheuttajia, sillä lyövät kovat ahdot=väännöt alakierroksille.
Jokuhan oli ajellut HY35:lla vakiokangilla ilman ongelmia, sillä tuolla tehdään tehoa eikä vääntöä 
Tieto on peräisin ruotsista "isoilta pojilta", Jos on parempaa tietoa tai jotain virhellistä on tässä niin KORJATKAA
Olen tietoisesti aina kirjoitellu hyvin lyhyesti tuosta 1.2bar ahtopaineesta, koska se on helpompi muistaa
kuin teksti tämän rivin alapuolella. Kun tätähän saa lukea kuka tahansa en tahdo että asia käsitetään väärin
ja aletaan koneita rikkomaan

Tuo 1.2bar on se "turvaraja" joka Autotech ja BSr laittaa Stage 1 lastuihinsa.
Ja nehän on firmoja ja pitää antaa jonkinlaista takuuta kestävyydestä kun se kerran on bisnekselle parempi
että koneet ei mene rikki.
Yksi auto (Emil wessman@ nordicr) V70R autotech sääti lastun jopa 1.25bar.
mutta sillä ehdolla että ei "sitkeitä vetoja" eli aina pykälää pienempää kun ohittaa ym..
Toisalta kun kuuntelee esim "Killroy30:ta" tai Leif Hermanssonia niin ne sanoo että 1.3bar on maximi.
Eli Autotechilla Ja BSR:llä olisi 0.1bar alle turvallisen mikä toisi lisää turvarajaa.
Kun itse kirjoitan jotain netissä käytän tuon 1.2bar sen takia että ei joku ottaisi mun neuvoja ja rikkoisi koneensa.
jos esim ahtopainemittari näyttää väärin tai ei ymmärrä missä kohtaa korkein ahto tulee ja säätää väärin.
Mutta kaksi NordicR:äläistä on vääntäny kanget mutkalle alle 1bar ahdoilla.
Toisella lastu hyppäsi irti kun sokkeli oli huonosti juotettu ja sytytys pätki, Tulos kanget mutkalle.
ja toisessa oli jälkiasennus sähköonen ahtopaineohjaus (Blitz). Ja ajoi ylämäkeä kun tomaatti päätti
vaihtaa pienemmälle kun ahtot oli 0.9bar Blitzin ansiota. Siinä meni sit kanget mutkalle.
Omalla kohdalla oli ennen rempaa ongelmia korkean ahtojen kanssa.
ahdot nousi 1.3 -1.4 bar ja pari kertaa sytytys pätki 1.3bar kohdalla.
Mutta onneksi mun kangille ei tapahtunu mitään.
(setup: portattu 19t. 3" DP portattu s60R pakosarja).
Eli oisko mulla ollut niin hyvä tuuri että mun "avara" pakopuoli pelasti kanget ja koneen?
Toinen kriittinen asia millä on vaikutustua kankien kestoon on... KUSK.. ja ajotyyli.
Eli miten kone ehtii jäähtyä ja lämmetä ym.
Vakiokanget heikkenee siinä kohtraa kun lämmöt ovat korkealla ja ne saa jatkuvaa kovaa rasitusta.
Eli tämähän tapahtuu sillion kun koneesta otetaan matalilla kierroksilla paljon ahtoja ja vääntöä.
Ja jos ajaa esim radalla niin konetta rasitetaan paljon ja pitkän ajan. mikä eroaa esim motarinajosta missä
on jatkuva normirasitus ja välillä joku ohitus joska nostaa lämmöt. ym.
Myrkky nro 3: Turboruuvi
motronic 4.3 ja 4.4 laskee matemaattisesti ahdot perustuen IMM ja suttimen aukioloajan ym.
Eli näissä ei ole MAP tai ahtopaineanturia.
Jos ja kun laitta turboruuvin näihin niin ahdot on korkeammalla mitä mottorinohjaus haluaisi sen olevan.
ja tällöin moottoriin ei ole ruiskutettu yylimääräistä bensaa joka ottaisi lämmöt pois palotilasta.
Ja lämpö = myrkkyä kangille ja eihän kone muutenkaan ylimääräisestä lämmöstä tykkää!
Eli LASTU määrää ahdot motronic 4.3 ja 4.4 koneissa!
hukkaportin tangon lyhentäminen ajaa samaa asian kun turboruuvin jos hukkaporttia lyhentää niin että
perusahto on yli määritetyn arvon. (nyrkkisääntö 0.4bar).
Sitten asia nurmero Z joka vaikuttaa kankien kestävyyteen: Puristussuhde.
2.3l ja 2.0 mottoriessa on suurinpiirtein sama puristussuhde.
MUTTA 2.0 löytty yksi kone jossa on 8.1 eikä närmaali 8.5 puristussuhteena.
ja koska tässä on matalempi puristussuhde niin kokonaiscylinteripaine voi olla vähän korkeampi.
(olen jokus nähnyt väittämiä (landian puolella) että t-5 kestäisi vakiona 1.5 bar, kirjoittaja jätti toki mainistematta että
hänellä oli 2.0 ilatiaano ja mitä muita virityksiä hänellä on ja millainen ajotyyli. Eli ehkä se hänellä kesti
mutta en antaisi mitään ylistä tietoa että "kyllä kestää" kun kerran on montaa asia jota ei ole otettu
huomioon).
2.0 on myös tuo 77mm iskupituus ja verrattuna 2.3l 90mm niin en tiedä miten se vaikuttaa kestävyyteen.
Sen tiedän että iskupituuser tulee kampiakselista ja männistä. Kanget on molemmissa koneissa samat.
Palatakseen kysymykseesi: Millä ahtimella 1.2 on kipuraja.
vastaus: en tiedä.

tuo 1.2bar on ainakin 15g ja suuremiille ahtimille ok.
Ne koneet jossa on 13g on 2.0 mallit joten ne kans luultavasti kestää sen verran ahtoja.
Koneethan saa vähemmälläkin rikottua.
Ja kanget kestää liikaa ahtoja kyllä hetken mutta heikkenee liiasta lämmöstä ja kovasta rasituksesta.
Ja tärkein: Lastu määrää ahtojen määrän.
Eli jos luvattu määrä ahtoja ei tule niin tarkista että kone on Stage 0 kunnossa!
Sieltä ne hukassa olevat ahdot löytyy.
En tiedä vastasinko kysymykseesi
Mutta nyrkkisääntö on: korkeintaan 1.2bar! (kun tämän verran tietoa kun kirjoitin unohtuu helposti ja
kun joku sitteen kertoo seuraavalle eteenpäin se saatta
vääristyä niin olen aina katsonut parhaaksi mainita 1.2BAR

)