Autoracing  KL-varaosat

Vdash ohjelmointi

  • 706 Vastauksia
  • 229668 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jugi72

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #675 : 28.11.2024, 22:40:17 »
Olisiko Riihimäki - Hämeenlinna seudulla kellään aikaa vaihtaa mittariston kieli Ruotsista Suomeksi?
Potilas on S60 vm: 2014
(keskinäyttö on jo Suomeksi)

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3019
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #676 : 28.11.2024, 23:13:34 »
Onko siihen mittaristo vaihdettu? Turun suunnalla itse ja tuosta tekijöitä lisää.
https://d5t5.com/partners

Poissa SporttiTraktori

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • Old Volvos never die, they just get faster.
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #677 : 29.11.2024, 08:07:56 »
Vdashin hankinta mielessä. Itellä p3 ja p2 korisia autoja. P3 cemmi on jo aiemmin availtu. Mitenkäs tuon p2 korisen v70 2006vm d5 laita. Saako sen vdashilla aukaistua?
S80 2.4D 2007 | Momentum Business |
V70 D5 2006 | 'Summum' |
EX: V70 97" | Dark Emerald Green | US-import

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3019
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #678 : 29.11.2024, 09:49:20 »
Lataa ohjelma, kaapeli kiinni autoon, sillä se selviää suoraan.

Poissa SporttiTraktori

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • Old Volvos never die, they just get faster.
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #679 : 03.12.2024, 23:57:02 »
Juu. Näyttäs mahollisuus olevan. Normi koodin purku harmaana, tarjoaa ainoastaan online ai koodinpurkua á 40e. Ilmeisesti lukee jotain vdashin kautta ja saa koodin sitten kahden vrk sisällä itselle. Kellään tästä kokemusta?
S80 2.4D 2007 | Momentum Business |
V70 D5 2006 | 'Summum' |
EX: V70 97" | Dark Emerald Green | US-import

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3019
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #680 : 04.12.2024, 07:14:14 »
Ecm pin koodin purku on maksullinen mutta cem koodin ilmainen, cem koodin purku nappi ilmestyy sinne oikeaan yläkulmaan. Juuri taas purin yhden ja hankin myös tuon ecm koodin, yleensä ecm koodi lisätään ohjelmaan todella nopeasti.

Poissa SporttiTraktori

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • Old Volvos never die, they just get faster.
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #681 : 04.12.2024, 11:29:55 »
Juu tässä käsityksessä minäkin oon ollut ;D P2v70 kyseessä niin ilmeisesti vähän eri tavalla toimii kuin nuo p3.
S80 2.4D 2007 | Momentum Business |
V70 D5 2006 | 'Summum' |
EX: V70 97" | Dark Emerald Green | US-import

Poissa Zuunah

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #682 : 13.12.2024, 23:04:02 »
Tuli pudottua Vdash-kaninkoloon syksyn mittaan Volvo V50:n kanssa.

Kaapelit
Tilasin Aliexpressista tosiaan 30 € oranssin Mongoose JLR-kopiokaapelin. En kuitenkaan saanut yrittämisestä huolimatta sitä ikinä pelaamaan. Tuli sitten airbag-järjestelmään oikea vikakin, niin tilasin D5T5:lta sinisen super J2354 -kopiokaapelin á 170 €, joka toimii sekä Vidan että Vdashin kanssa täydellisesti. Eri kopiokaapeleiden eroista oli ihan hyvä selvitys: https://svdns.info/2024/04/25/fake-dice-j2534-its-getting-worse/. Eli pitäisi tietää, että mitä mikropiiriä sieltä sisältä löytyy. Atmel paras, IC5/IC6 kopiot tosiaan toimii tai ei.

CEM PIN
Tästä on edelleen D5T5:n sivuilla, että joko a) VDD-donglella b) CEM:n lähetys Tsekkeihin c) Vdash Pro/verified dealerin tykö. Mikään näistä ei innostanut, ja löysin avoimen lähdekoodin projektin CEM pin-koodin aukaisuun: https://github.com/vtl/volvo-cem-cracker. Eli tilasin SN65HVD230 CAN lähetin/vastaanottimet 2x / 10 €. Alkuperäinen ajatus oli, että kytken nuo ESP32:een ja valmiina olleeseen OBD2-liittimeen. Kuitenkin enemmän asiaan perehtyessäni tuli törmättyä siihen, että ESP32 suorituskyky ei tule riittämään. Avaustekniikka perustuu siihen, että kokeillaan eri PIN-koodeja muuttaen vain yhtä tavua kerrallaan, ja vertaillaan vastausaikaa CEM:ltä. Kokeilemalla kaikki yhdistelmät avaaminen veisi CAN-väylän hitaudesta johtuen n. 120 vuotta, mutta kun ongelma saadaan ratkaistua tavu kerrallaan, niin se viekin ainoastaan n. 20 minuuttia. Ja tuo vastausaikojen erojen huomaaminen vaatii suorituskykyä, joten tilasin siis Teensy 4.0:n á 40 €.

Kun osat olivat hyppysissä ja kolvi jäähtynyt, niin kokeilemaan autoon. Pyyhkijät alkoivat heti villiksi, joten vaati vielä OBD2-liittimen virheellisten kytkentöjen korjaamisen. Tämän jälkeen tavut alkoivat siirtyä CAN-väylään. Kuitenkin 3. tavu jäi avaamatta, ja ohjelma kertoikin 38 minuutin jälkeen, että PIN-koodia ei saatu avattua. GitHub:in issueista löytyi vinkki, että CEM:n osanumeron päättyessä -719/-720 tulisi käyttää OnePass branchia. Varmistin Vidalla vielä CEM:n osanumeron olevan -719 loppuinen, ja kokeilin tuolla OnePass-ohjelmalla. PIN löytyikin nyt alta 15 minuutin.

VDASH
En tiedä olinko mennyt tuon CEM:n PIN-koodin kanssa perse edellä puuhun, kun yksi ensimmäisiä toimintoja mitä Vdash:ista löytyi oli CEM PIN-koodin purkaminen. Jos joku tietää, että tämä onnistuu P1 Volvoon Vdashilla itse, huolimatta aiemmin mainitusta D5T5:n listauksesta, niin kommentoikoon alle. :D

Kuitenkin lisäsin Teensyllä kaivetun PIN-koodin Vdashin asetuksiin. Tilasin Ovokolta tässä vaiheessa cruisen+radion napit ja ajotietokoneen viiksen 45 €. Paketti saapui tänään, ja sormet syyhysivät päästä asentamaan. Airbag irti ratin takana olevista rei'istä ja vilkkuviikseen pääsi käsiksi raottamalla rattiakselin ympärysmuoveja kolmen ruuvin irroituksen jälkeen. Lisäksi ostin D5T5:lta suomen kielen mittaristoon plus radioon 48 € ja flat configin omaan autoon vuodeksi 87 €, eli mahdollisuuden muokata CEM:n konfiguraatiota.

Muutama minuutti kortin höyläämisen jälkeen Volvo on nyt aikaisemmasta poiketen suomenkielinen, varustettu kulutusmittarilla sekä vakionopeudensäätimellä.  :P

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3019
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #683 : 14.12.2024, 07:29:52 »
Katsoitko pin koodin purun vdashin oikeasta valikosta, niitä on mielestäni tällä hetkellä siellä kahdessa valikossa joista toinen ei toimi. Pitääkin tarkistaa ja ilmoittaa tukeen jos näin on.

Poissa Cr3ss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #684 : 14.12.2024, 11:58:21 »
"
17.10.2024 VDASH 2.5.115.34
Added immobiliser restoration for P1 / P2 cars to restore a lost immo key when car does not start. EDC16 is not currently supported as the support will be added soon.
"

Onko joku kokeilut tuota ja mitenkähän tuo toimii, ja paljonko kustantaa?

Poissa Zuunah

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #685 : 15.12.2024, 01:21:46 »
Katsoitko pin koodin purun vdashin oikeasta valikosta, niitä on mielestäni tällä hetkellä siellä kahdessa valikossa joista toinen ei toimi. Pitääkin tarkistaa ja ilmoittaa tukeen jos näin on.

Rakensin tuon teensy-systeemin ennen kun hoksasin, että kyseinen nappi löytyy myös Vdashista. Itsellä siis ei tietoa, onnistuuko se tuota kautta V50:een. D5T5-sivuston CEM PIN -listaus ei meinaan tuota vaihtoehtoa mainitse.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3019
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #686 : 15.12.2024, 08:22:05 »
Onnistuu.

Poissa sauvo_tatu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #687 : 16.12.2024, 09:04:33 »
Volvo S60 D5 2008 autossani on jo muutaman vuoden palanut keltainen huutomerkkikolmio mittaristossa Four-C-vian merkiksi iskareiden vaihduttua tavallisiin.

Nyt sain viimeinkin aikaiseksi rakennella Teensy 4.0+CAN-adapterit-paketin jolla CEMin PIN-koodin selvitys onnistuisikin alta 20 minuutin. https://github.com/vtl/volvo-cem-cracker

Flat Config käyttöön, tämän jälkeen Four-C:n poisto -> pettymykseksi kuitenkin ajovalot kääntyivät operaation jälkeen ala-asentoon ja REM-yksikön datassa taka-korkeusanturi näytti 0V.
Selvisi että Four-C-mallissa korkeudensäätösensorisignaalit menevät SUM-yksikön kautta ja ilman Four-C:tä REMin kautta.

Vaihdoin jo kiireessä anturinkin ja tämän jälkeen luin tekstin VDASHin sivuilta:
"Deactivation of the Four-C chassis - standard shock absorbers + rewiring of levelling sensors on the axle"

Mitään ohjeita kuitenkaan johdotukseen tehtäviin muutoksiin en löytänyt, onko jollain asiasta tarkempaa kokemusta?
Asiaa kyselin jo noin kuukausi sitten D5T5.comin support-osiossa, ei vastausta edelleenkään.

Poissa Kalle37

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 269
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #688 : 16.12.2024, 17:29:19 »
Kunpa toimis p3:ssa toi systeemi :)    Ei oikein viitsi virittää tuohon kerrostalon tolpaan 25A laturia ja autoon läppäriä, kännykkää.  Virratkin pitäis olla vielä päällä.
Volvo V70 2,5T-04 Volvo V40 CC T5 awd -15
Volvo V60 T5 -18

Poissa psiitone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash ohjelmointi
« Vastaus #689 : 17.01.2025, 21:21:17 »
Vdash softalla ei ilmeisesti pysty tekeen tuota DEM kalibrointia ? Hommasin tuollaisen SUPER J2534 kaapelin ja mietin että voisi tuon kalibroinnin tehdä kun öljyt vaihdettu ja sihti putsattu. 

Miten tuo Vida saakohan sillä tehtyä tuon kalibroinnin. Minulla virtuaalikoneessa sellainen on, mutta se ei tunnista autoa S60 (2016) kun sille VIN koodin antaa.
Toimiikohan tuo diagnostiikka vaikka auto on uudempi kuin tuo Vida paketti ?

 

KL-varaosat  Race.fi