KL-varaosat  Race.fi

Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70

  • 57 Vastauksia
  • 77513 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 951
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #45 : 02.08.2017, 18:08:18 »
Vaihdoin kengät omaan. Säädin kahvan säätömutterin niin ettei laahaa, alkaa ottamaan kiinni heti ekan naksun jälkeen ja noin viiteen naksuun kirii.

Kaikki siis muuten hyvin PAITSI ei juuri minkäänlaista pitoa eteenpäin. Ylämäessä pysyy kohtuudella. Alkaako nämä pitämään kohtuudella käytön myötä vai olisiko pitänyt suosiolla tilata saksanmaan sijaan marmoritiskiltä alkuperäiset?

Arvailen seuraavaa: kässärin jarrukengät ei ole alkuperäiset eikä rummussa oleva H-rauta tuo niitä tarpeeksi lähelle rumpua. Olet kiristänyt vain vaijerin kireälle, ei silti liikuta kenkiä tarpeeksi. Säätörauta H-raudan (per puoli) tilalle on helppo korjaus. Säätörautaa voi kiertää kun rumpu on paikoillaan ja saada siten hyvän pidon joka sitten viimeistellään vaijerin säädöllä kahvan päässä. Kuten jollakin toisellakin, omassa on toiminut jo pitkään säätöraudalla. Sitä voi renkaan vaihdon yhdeydessä kerran vuoteen säätää ja varmistaa toimivan käsijarrun ennen katsastusta.

https://www.skruvat.fi/Justeringskit-handbroms-P87318.aspx
« Viimeksi muokattu: 02.08.2017, 18:11:00 kirjoittanut Jorma »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #46 : 02.08.2017, 18:43:03 »
Arvailen seuraavaa: kässärin jarrukengät ei ole alkuperäiset eikä rummussa oleva H-rauta tuo niitä tarpeeksi lähelle rumpua. Olet kiristänyt vain vaijerin kireälle, ei silti liikuta kenkiä tarpeeksi. Säätörauta H-raudan (per puoli) tilalle on helppo korjaus. Säätörautaa voi kiertää kun rumpu on paikoillaan ja saada siten hyvän pidon joka sitten viimeistellään vaijerin säädöllä kahvan päässä. Kuten jollakin toisellakin, omassa on toiminut jo pitkään säätöraudalla. Sitä voi renkaan vaihdon yhdeydessä kerran vuoteen säätää ja varmistaa toimivan käsijarrun ennen katsastusta.

https://www.skruvat.fi/Justeringskit-handbroms-P87318.aspx

Komppaan Jormaa. Säätö tosiaan onnistuu pyöränpultin reiästä kun ottaa renkaan pois. Suosittelen.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #47 : 02.08.2017, 21:23:48 »
Arvailen seuraavaa: kässärin jarrukengät ei ole alkuperäiset eikä rummussa oleva H-rauta tuo niitä tarpeeksi lähelle rumpua. Olet kiristänyt vain vaijerin kireälle, ei silti liikuta kenkiä tarpeeksi. Säätörauta H-raudan (per puoli) tilalle on helppo korjaus. Säätörautaa voi kiertää kun rumpu on paikoillaan ja saada siten hyvän pidon joka sitten viimeistellään vaijerin säädöllä kahvan päässä. Kuten jollakin toisellakin, omassa on toiminut jo pitkään säätöraudalla. Sitä voi renkaan vaihdon yhdeydessä kerran vuoteen säätää ja varmistaa toimivan käsijarrun ennen katsastusta.

https://www.skruvat.fi/Justeringskit-handbroms-P87318.aspx

Olet täysin oikeassa. Ja tuo säätöpala tulee siis sen navan etupuolella olevan h-raudan tilalle. Tilaan noita kaksi kappaletta ja samalla pyörän laakerin Skruvatilta koska se piti pientä ääntä. Kiitos äijät.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #48 : 02.08.2017, 21:36:51 »
Ei ne Motonetissakaan maksa kuin 6.90.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #49 : 02.08.2017, 21:50:38 »
Ei ne Motonetissakaan maksa kuin 6.90.

Lähti jo tilaukseen. Toivon että myös Skruvatin laakeri olis laadukas ja kestävä.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6051
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #50 : 02.08.2017, 22:07:29 »
Oon vaihtanut etunavan (SKF), siinä oli irrallinen hammaskehä ja irroitettava abs-anturi, mitä meinaa tuo skruvatin sivuilla takanavasta "Sisäänrakennetulla magneetti sensorirenkaalla" onko se jotenkin erilainen kuin edessä?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Procar

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #51 : 02.08.2017, 23:36:55 »
Oon vaihtanut etunavan (SKF), siinä oli irrallinen hammaskehä ja irroitettava abs-anturi, mitä meinaa tuo skruvatin sivuilla takanavasta "Sisäänrakennetulla magneetti sensorirenkaalla" onko se jotenkin erilainen kuin edessä?

Takanapa on magneetti renkaalla eli erilainen kuin edessä...

Poissa oiva_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #52 : 03.08.2017, 22:10:35 »
Luin koko viestiketjun läpi ja kukaan ei maininnut niiden "linkkujen" herkistelystä mitään, jotka levittävät kenkiä. Tai sitten se on niin itsestään selvä asia ettei tarvi mainita. Mutta itsellä auttoi niiden herkistely ja nyt ottaa tasaisesti kiinni molemmin puolin kun hiekalla kokeilee.
V50 1,8 -07
V70 2,4d -07

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #53 : 04.08.2017, 20:08:38 »
Luin koko viestiketjun läpi ja kukaan ei maininnut niiden "linkkujen" herkistelystä mitään, jotka levittävät kenkiä. Tai sitten se on niin itsestään selvä asia ettei tarvi mainita. Mutta itsellä auttoi niiden herkistely ja nyt ottaa tasaisesti kiinni molemmin puolin kun hiekalla kokeilee.

Minä laitoin vain crc:tä niihin. Kuinka muuten kannattaisi herkistellä? Ottaa tasaisesti kyllä nyt mutta liian vähän. Laitan ne säätöjutut kun tulee..
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #54 : 04.08.2017, 20:51:46 »
No minä ne taisin ottaa irti, putsasin ja voitelin ohuelti ja ihmettelin ruotsalaisen insinöörin aivoituksia :) Mutta ei ne minusta mitenkään jumissa olleet. Kyllä käsijarruongelmien syyt on yleensä toisaalla

Edit: jleino, sun pitää sit vähän työstää sitä "väkäspyörää". Sitä säätötangon hammasratasta siis. Se ottaa muuten liian härskisti siihen kierrejouseen. Itse ainakin katsoin viisaammaksi vähän ottaa metallia pois. Jahka alat tälläämään paikoilleen niin ymmärrät mitä tarkoita. Sinnehän ei ole tollaista kiristintä tarkoitettu ja kiristin lienee joku vanhan rumpujarrukonstruktion kiristin
« Viimeksi muokattu: 04.08.2017, 20:57:02 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #55 : 05.08.2017, 10:49:24 »
No minä ne taisin ottaa irti, putsasin ja voitelin ohuelti ja ihmettelin ruotsalaisen insinöörin aivoituksia :) Mutta ei ne minusta mitenkään jumissa olleet. Kyllä käsijarruongelmien syyt on yleensä toisaalla

Edit: jleino, sun pitää sit vähän työstää sitä "väkäspyörää". Sitä säätötangon hammasratasta siis. Se ottaa muuten liian härskisti siihen kierrejouseen. Itse ainakin katsoin viisaammaksi vähän ottaa metallia pois. Jahka alat tälläämään paikoilleen niin ymmärrät mitä tarkoita. Sinnehän ei ole tollaista kiristintä tarkoitettu ja kiristin lienee joku vanhan rumpujarrukonstruktion kiristin

Täytyypä kiinnittää siihen huomiota, hyvä pointti! Ja kun se taitaa olla vielä sen pienemmän jousen puolella. Viilaa tai rälläkkää jos siltä näyttää..
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #56 : 05.08.2017, 17:38:59 »
Älä kuiteskaan vedä kaljuksi. Jätä sopivia pykäliä jotta voit meisselillä säätää käsijarrua pyöränpultin reiän kautta. Pikku pykälät tarvitaan senkin takia et ei pääse pyörimään issekseen se kiristin
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #57 : 10.08.2017, 15:33:06 »
Älä kuiteskaan vedä kaljuksi. Jätä sopivia pykäliä jotta voit meisselillä säätää käsijarrua pyöränpultin reiän kautta. Pikku pykälät tarvitaan senkin takia et ei pääse pyörimään issekseen se kiristin

Säätöpalat laitettu ja tuli tosi hyvä! En alkanut veistämään niitä hammastuksia koska tavallaan se jousi lukitsee sen säädön tosi hyvin eikä jousi myöskään liiku siellä niin paljoa että se voisi alkaa tuon vuoksi kulumaan. Näin ainakin itse järkeilin.
-Volvo XC90 Executive -07

 

KL-varaosat  Race.fi