Samppasport  Futurez

Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240

  • 32 Vastauksia
  • 9969 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4473
  • LH-uuno
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #30 : 09.09.2019, 23:31:08 »
Joo kun askartelee vaan tytärkortin siihen syttyboksiin, eihän se ole sen kummallisempi asia se rajotin, toki en oo vaparin syttykoodia edes kahtellu, mutta samahan se on lyödä turbon koodi ja vakoilla siihen vaparin kartat alkuun pohjaks.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 371
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #31 : 10.09.2019, 16:56:13 »
Laiton yv.



Vaikka tuossa lukee "ei muutoksia", niin yks aika merkittävä muutos oli toki lämpötila.
Nyt oli n. 16C sijasta 24C ulkolämpömittarin mukaan.

Käppyrä tasoittunut huomattavasti ja lähtee vetämään ilman nykimistä jo 2500rpm, kun tuon jälkeen vielä kokeilin.

Ajettavuus isolla tiellä ihan ok, kun pitää 4. vaihteen @ 100km/h (mittarinopeus) eli karkeesti 3000rpm.
Kulutusta koitettava seurailla kun saan ajettua tankin mahdollisimman kuivaksi.

Edit:

Laitoin 0,80->1,20mm kärkivälit. Huonosti toimiva alue sai tekohengitystä sillä..

Näköjään edelleen tätä vaivaa vähän omituinen tehojen katoaminen.
Nyt kun testasin, niin ei tahtonut kiertää mitenkään.
Ennen vetojen ottamista ei ollut kyllä mutulla heitettynä samanlaista puutumista.


Aavistuksen paremmin lähti vetämään kun hetken ajeli koneessa 4000rpm ennen kuin lähti kierrättämään.

Mittasin kuitenkin tuossa samalla heittokellon kanssa (kun onnistuin sen viimein taiteilemaan tuonne paininkupille, ilman pidempää mittapäätä).
Nokan ajoitus 5,5mm @ YKK (ohjearvo 5,4mm +/-0,30mm) eli tuurilla sattunut niin kohdilleen kuin kiinteällä nokkapyörällä on mahdollista. :D
 Imuventtiilin ajoitusta täydellä nostolla en nyt viittiny mitata kun alkoi vettä satamaan, myöhemmin sitten.
Pitäisi kuitenkin olla 105º luokkaa senkin.

Samalla voisi vielä heittää tässä nokan speksit, kun tuli nokkakortti löydettyä (kuitenkin häviää uudestaan):
'Mainosasteet': 310º   | 282º @1mm
Nokkien välinen kulma: 105º
« Viimeksi muokattu: 11.09.2019, 20:11:53 kirjoittanut Juho_ »
Volvo 960 -91 B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 B200F+M47 [harrastekäyttis]

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 371
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #32 : 15.09.2019, 19:26:26 »
Pyöräytin B6254 hattuun 35mm kupeille pesät.
N. 400g lähti alumiinia hatusta, kai se kevennys näinkin onnistuu. :D
 Varmaan toiset 400g tulee lähtemään kun porttaa kanavat viimeiseen muotoonsa, ja kannesta lähtee reilumpi siivu tasopinnasta.



Keskeneräinen palotila ja kanavat. Venttiileitä taidan upottaa vielä millin verran, että saa enemmän otettua tasopinnasta pois ilman et menee turhan lähelle imuventtiilin pitopintaa.
 1mm pitopinta imuventtiilillä, 2mm pako (tosin tarkoituksena kaventaa se 2->1.5mm).

Jonkunlainen malli pitäis tehdä palotilaa varten, että olisi helpompi tehdä symmetriset ja keskenään samanlaiset noista.

Ennen tuota seetien lopullista koneistusta, pitää vanhat ohjaimet painaa pois, mitata pesät ja asentaa BMW pronssiohjaimet.. kunhan ensin tilaan ne. :P
Venttiilien varretkin pitäis mitata, ettei myös ne ole liian kuluneet.

___________

Mittasin hyvin karkeesti tuon 240 kiinni olevan imusarjan (alkuperäinen f koneen) runnerin pituuden.
N. 260mm ja imukanava irrallaa olevasta hatusta ~100mm, eli imukanavan pituudeksi sain näillä karkeilla mittailuilla 360mm.
 Pipemaxilla sit ihmettelemään, ja näyttäis osuvan 4. aalto siihen kohdalle @ ~5300rpm, mikä selittäisi tuon miksi vääntöpiikki tulee noilla kierroksilla.

Mikäli haluaisin mitoittaa imusarjan vaikkapa 7500rpm huipputeholle, pitäisi tuon vastaavan mitan olla 460mm jos 2. aallolle sen mitoittaa (mikä on kaikista paras vaihtoehto, mikäli tila riittää).
Samalla saisi huippuväännön (oletettavasti) korkeammaksi, kun 3. aalto osuisi sopivasti pyöreesti sinne 5200rpm alueelle.

A nokalla sattu 2600-3000-3600-4400-5500rpm.. 7-3. aalloille.

Yks aika oleellinen kohta mitä tuossa Pipemaxissa sen antamien lukemien tulkinnan kannalta on aika-ala.. tai näin ainakin ite oon huomannut/todennut. :buck2:

Isolla nokalla ja 46mm imuventtiilillä:
Lainaus
Intake Valve Close RPM = 7804       Exhaust Valve Open RPM = 7179
Intake System RPM = 7674       Exhaust System RPM = 7485
Intake Time-Area RPM = 7515       Exhaust Time-Area RPM = 7503

A-nokka ja vakio venttiilit:
Lainaus
Intake Valve Close RPM = 5096       Exhaust Valve Open RPM = 4492
Intake System RPM = 5238       Exhaust System RPM = 5190
Intake Time-Area RPM = 4273       Exhaust Time-Area RPM = 4575

... pitäis hönkiä. ::)

Heitetään vielä tuon ysin B6304 vastaavat reippaammilla nokilla ja noilla 33/29,6mm venttiileillä.
Lainaus
Intake Valve Close RPM = 11713       Exhaust Valve Open RPM = 10779
Intake System RPM = 9713       Exhaust System RPM = 10059
Intake Time-Area RPM = 8566       Exhaust Time-Area RPM = 10063
Ei tarvii tosiaan mitään ihan älyttömiä nostoja (11,4mm), aukioloaikoja tai venttiileitä et alkaa (teoriassa) riittämään kunnon kierroksille. :D

Muista kuin "time-area rpm" ei oikeastaan 4v kanssa tarvii välittää, kun tuo pipemax taitaa muut luvut ampua ylös.. 2 venttiili hatuilla näyttää järkevimmiltä.

Vakio B6304:
Lainaus
Intake Valve Close RPM = 8969       Exhaust Valve Open RPM = 8955
Intake System RPM = 6886       Exhaust System RPM = 7365
Intake Time-Area RPM = 5352       Exhaust Time-Area RPM = 6426
33/29,6mm venttiilit:
Lainaus
Intake Valve Close RPM = 8452       Exhaust Valve Open RPM = 6021
Intake System RPM = 7320       Exhaust System RPM = 7011
Intake Time-Area RPM = 5597       Exhaust Time-Area RPM = 6501

Toki kannen virtaus muuttaa sit asiat vähän parempaan suuntaan, kuten tuli tuon ysin koneen kanssa todettua.
Jaksaa aika kevyesti hönkiä +8000rpm, ja tehot pysyy ainakin 7500rpm asti. :buck2:

_________________________

Tein pienen vertailun 960 tehokäppyröistä, mitä koneelta löytyy.


Kansi vertailu: portattu b6254s vs. koskematon b6304f hattu, sama kone yms. speksit

Periaatteessa vakiotekniikka, pienillä muutoksilla vs. nykyisellä 24-08-2019 otettu 3. vaihteen veto. Antaa aika hyvän kuvan tehoerosta.. puhumattakaan siitä mitä 4. vaihteella näkyi olevan. :D


Ei vaan oo tullut otettua täysin vakio 960:llä vetoa 98 bensalla.
E85 joo, mut uskaltaisin väittää että siinä on vähän tehohävikkiä jo kun lukemat olleet jotain 132hp/175nm luokkaa.
 Ehkä voisi mutuilla olevan lähempänä 150hp/190nm bensalla...

Vertailun vuoksi: täysin vakio (jos ei vaihdettua takapönttöä lasketa) 325i E36 (M50B25 vanos) manuaali 149-151hp ja 190nm. Lukemat oli toistettavissa parhaimmillaan n. 1hp sisään kun ei huudattanut konetta just ennen vetoa.
 Tarkoittaen sitä, että esim. pienemmällä vaihteella nopea kiihdytys vaikka 80-90% huippukierroksista ja sit veto pykälän isommalla vaihteella.


____________________

"Uudet" männät tuli 960 koneeseen.
Mittasin ne (tosin yks oli näköjään sökönä.. varmaan ollut jo irroittaessa jäljistä päätellen) ja olikin paremmat kuin ykskään kiinni ollut. :D
82,96-82,97mm ja totta kai se romu mäntä 82,98mm. :D

Koneessa pyörineet männät oli 82,94-82,95mm kaikki paitsi 1syl jota en mitannut (halkaistu mittailujen vuoksi).

Saa siis muokata kaikki kolme mäntää sopiviksi ja laittaa niillä sit kasaan.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2019, 20:32:00 kirjoittanut Juho_ »
Volvo 960 -91 B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 B200F+M47 [harrastekäyttis]

 

KL-varaosat  Carwist