Päätin kuitenkin vielä vaihtaa taakse molemmat pyöränlaakerit ja jarrulevytkin samalla.
Oikeanpuoleisen vetarin pää näkyi olevan sinertävä ja laakeri piti kauheaa kahinaa, kun käsissä pyöritti. Eli vika oli onneksi siinä. Kaikki jurinat hävisi. Vasen puoli oli selvästi parempi, mutta ehtoo puolella sekin.
Aluksi en uskonut että on laakeri loppu, sillä ei minkäänlaista välystä eikä ääni muuttunut kun mutkitteli. Eikä huomattu katsastuksessa joulun aikaan mitään vikaa. Siksi uskoin perässä vian olevan ja sinne tungin rvs:ät ja uudet öljyt hätäpäissäni
Kannattaa tosiaan nuo laakerit kattoa, ennen kun perää alkaa irrottamaan. Ja pulttisarja kannattaa ostaa, sillä välttämättä laakereiden mukana ei tule uusia pultteja. Itse kasasin vanhoilla.
Muuten hommana helppo:
Käsijarru päälle, vetarin pultti ja jarrulevyn kiinnityspultti auki. Käsijarru pois päältä. Testerillä, tai irtoakun avulla käsijarrumoottorit huoltotilaan.
jarrusatula, satulan kannatin, levy irti. Abs tunnistin irti, iskunvaimentimen alapään pultti irti ja nippusiteen avulla vääntää iskaria hieman sivuun. Kallistuksenvakaaja irti koiranluusta ja auton pohjasta kahdella pultilla irti. Samalla tavalla vääntää nippusiteellä tai rautalangalla vakaajaa hieman sivuun.
Nyt sopii avaamaan laakerin pultit. Iso torx sopii pultteihin, kokoa en ulkoa muista. Wurthin Boltexia laakerin pulttien päihin ja aukeaa suht helposti. Laakeri putoaa jarrukilven kanssa kun lekalla tömäyttää. Näin siis 2014 awd xc70.