Proturbo  Autodiagnoosi

XC60 jyrinää/ulinaa perästä

  • 4 Vastauksia
  • 7672 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70-TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
XC60 jyrinää/ulinaa perästä
« : 13.09.2018, 10:56:14 »
Äänestä päätellen on tullut aika vaihtaa/korjata XC60 -09 malliin perä.
Koitin etsiskellä, mutta en oikein löytänyt vastausta, mikä on halvin tapa saada perä taas hiljaiseksi.
Missä saisi korjattua/vaihdettua perän. Itsellä ei ole tiloja alkaa tuota purkamaan.

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 jyrinää/ulinaa perästä
« Vastaus #1 : 14.09.2018, 07:30:44 »
Halvin, mutta työläin on varmasti tilata osat englannista ja tehdä itse. Ainakin itse koin helpoimmaksi tilata kunnostetun ja vahvistetun Hellsteniltä. Heillä on suoraan myyjä Suomessa. Mukana tuli kaikki tarvittavat tiivisteet ja jopa peräöljykin. http://www.hellstenvaxellador.se/fi-FI ja vaihdatin perän Bosch car servicellä Hertsikassa, muutaman tunnin työ.
Myös jos haluaa vähän matkustaa ja saada edullisesti avaimet käteen periaatteella korjauksen, niin ajaa vuorokauden keikalle Latviaan Recrolle. http://recro.eu/fi/  Heille kun soittaa ja sopii korjausajan, niin he varaa tarvittaessa vierestä hotellinkin. Viet aamulla auton korjaukseen ja saat sen jo illalla pois korjattuna.
« Viimeksi muokattu: 14.09.2018, 07:34:54 kirjoittanut Niclashki »
V90 T8 2020 Inscription

Poissa V70-TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 jyrinää/ulinaa perästä
« Vastaus #2 : 19.10.2018, 09:24:53 »
Laitetaas tähän päivitystä, jos joku muu on samoissa ongelmissa.
Kyselin tarjouksia perän korjauksesta/vaihdosta.
Autotalo Debil Helsinki. 1700 Eur sisältää uudet laakerit stefat öljyt ja työt. Auto on pajalla noin viikon.
Ruotsista Hellsteniltä vaihtoperä 1600 Eur + vaihtotyö jossain.

Päätin kuitenkin vaihtaa ensin perään öjyt, jotta näkisin kuinka paha tilanne on. Yllätykseksi öljyt olivat kuitenkin suht hyvän väriset eivätkä sisältäneet ylimääräisiä partikkeleita, kuin 2-3 kappaletta.
Kuuntelin Jurinaa vielä muutaman viikon ja päätin vaihtaa oikealle takapyörän laakerin, kun ääni kuitenkin kuului aavistuksen enemmän oikealta. Navan kiinnityksessä ei Fordin insinööri ole paljon vaihtohommia ajatellut, kun on laittanut tähtipää pultin ja vielä sieltä navan kardaanin puolelta.
Irroituksen jälkeen, kun sitten pyörittelin vanhaa laakeria käsissäni, olisin voinut vaikka vannoa, ettei laakerissa ole mitään vikaa, niin hyvän tuntuinen vanha laakeri oli. Jurina kuitenkin hävisi laakerin vaihdolla.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 831
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: XC60 jyrinää/ulinaa perästä
« Vastaus #3 : 27.01.2025, 20:17:22 »
Nyt on minunkin xc70 takapää alkanut jurisemaan 50kmh vauhdista ylöspäin. Miten voisi varmuudella testata onko perän pinion laakeri sökö?

Öljyjä on kuitenkin muistettu vaihtaa perään aika ajoin, joten haluaisin viimeisen varmistuksen ennen kun laakerisarjan tilaan ja alan etsiä nosturia tai asentajaa. Takapäätä käytin ilmassa, mutta ei sitä kuule vaikka kuinka rengasta pyörittää.

Joku sanoi että haldexin sulake irti ja sitten pitäisi perän olla äänetön. No otin irti, mutta silti kuuluu sama jurina. Eikös siellä perä pyöri ihan samalla lailla on haldexi käytössä tai ei?

Xc70 2014 D4 awd
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 831
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: XC60 jyrinää/ulinaa perästä
« Vastaus #4 : 01.02.2025, 20:55:13 »
Päätin kuitenkin vielä vaihtaa taakse molemmat pyöränlaakerit ja jarrulevytkin samalla.

Oikeanpuoleisen vetarin pää näkyi olevan sinertävä ja laakeri piti kauheaa kahinaa, kun käsissä pyöritti. Eli vika oli onneksi siinä. Kaikki jurinat hävisi. Vasen puoli oli selvästi parempi, mutta ehtoo puolella sekin.

Aluksi en uskonut että on laakeri loppu, sillä ei minkäänlaista välystä eikä ääni muuttunut kun mutkitteli. Eikä huomattu katsastuksessa joulun aikaan mitään vikaa. Siksi uskoin perässä vian olevan ja sinne tungin rvs:ät ja uudet öljyt hätäpäissäni

Kannattaa tosiaan nuo laakerit kattoa, ennen kun perää alkaa irrottamaan. Ja pulttisarja kannattaa ostaa, sillä välttämättä laakereiden mukana ei tule uusia pultteja. Itse kasasin vanhoilla.

Muuten hommana helppo:

Käsijarru päälle, vetarin pultti ja jarrulevyn kiinnityspultti auki. Käsijarru pois päältä. Testerillä, tai irtoakun avulla käsijarrumoottorit huoltotilaan.

jarrusatula, satulan kannatin, levy irti. Abs tunnistin irti, iskunvaimentimen alapään pultti irti ja nippusiteen avulla vääntää iskaria hieman sivuun. Kallistuksenvakaaja irti koiranluusta ja auton pohjasta kahdella pultilla irti. Samalla tavalla vääntää nippusiteellä tai rautalangalla vakaajaa hieman sivuun.

Nyt sopii avaamaan laakerin pultit. Iso torx sopii pultteihin, kokoa en ulkoa muista. Wurthin Boltexia laakerin pulttien päihin ja aukeaa suht helposti. Laakeri putoaa jarrukilven kanssa kun lekalla tömäyttää. Näin siis 2014 awd xc70.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2025, 20:57:57 kirjoittanut Beagle »
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

 

Autoracing  KL-varaosat