Carcom Oy  Elekma

V70 D2 1.6 Drive kuluttaa liikaa?

  • 20 Vastauksia
  • 13129 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
Vs: V70 D2 1.6 Drive kuluttaa liikaa?
« Vastaus #15 : 26.10.2018, 21:38:26 »
Taitaa olla aika paljon eroa 2011 - 2012 malleissa. Vanhemmat on kahdella nokalla ja uudempi yhdellä. Eri päästölaitteet myös. Pitäisi olla luotettavampi tuo uudempi myös koska nokkien välistä puuttuu jakoketju.
Totta. Uudempi on tosiaan 8-venttiilinen kun vanhempi on 16-venttiilinen. Tämähän ei nyt sinänsä kestoon vaikuta, mutta vähemmän liikkuvia osia toki. Toinen suuri ero on ahtopaineessa, vanhemmassa n. 1,1 bar ja uudemmassa n. 1,6 bar. Tämäkään ei suoraan korreloi kestoon, sillä vanhemmasta hajoaa turbo n. 200 tkm kohdalla, koska öljykierto menee tukkoon banjopultissa olevan sihdin takia.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D2 1.6 Drive kuluttaa liikaa?
« Vastaus #16 : 26.10.2018, 21:50:29 »
Totta. Uudempi on tosiaan 8-venttiilinen kun vanhempi on 16-venttiilinen. Tämähän ei nyt sinänsä kestoon vaikuta, mutta vähemmän liikkuvia osia toki. Toinen suuri ero on ahtopaineessa, vanhemmassa n. 1,1 bar ja uudemmassa n. 1,6 bar. Tämäkään ei suoraan korreloi kestoon, sillä vanhemmasta hajoaa turbo n. 200 tkm kohdalla, koska öljykierto menee tukkoon banjopultissa olevan sihdin takia.

Mutta sen tuplanokkasen kanssa on ollut joillain ongelmia jakoketjun kanssa joka on nokka-akseleiden välissä. Ja nokat pitää irrottaa kun sitä vaihtaa. Siinä on siis jakohihna ja jakoketju.

Onkohan noissa sama turbo? Tehoahan on vähän enemmän joten osasyy varmaan suuremmille ahtopaineille. Turbon sihdit muutettu erilaisiksi uudessa?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
Vs: V70 D2 1.6 Drive kuluttaa liikaa?
« Vastaus #17 : 26.10.2018, 22:39:01 »
Onkohan noissa sama turbo? Tehoahan on vähän enemmän joten osasyy varmaan suuremmille ahtopaineille. Turbon sihdit muutettu erilaisiksi uudessa?
Luultavasti on eri turbo ja sihdit muutettu tai jätetty pois. Ahtopainetta tarvitaan, koska kaasujen vaihto pitää tehdä puolta vähemmistä venttiileistä.
Tehoa saa molemmista ulos n. 150 heppaa softaamalla. Eikä sitä varten ahtopainetta tarvi paljoa nostaa. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Hifilux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: V70 D2 1.6 Drive kuluttaa liikaa?
« Vastaus #18 : 21.11.2018, 19:08:16 »
Minulla on tuo 1.6 Drive vm.2010, josta on dpf tyhjennetty ja eolys ja egr softattu pois samalla, kun laitettiin 140hv 310Nm ohjelma. Ajelen noin 70% maantiellä ja loput taajamassa. Todellinen kulutus on noin 4,9-5,2 kun olen sitä jo pitkään tilastoinut. Tietokone antaa keskikulutukseksi 4,0-4,3 eli liian vähän. Renkaat on 205/60-16 kokoa kesällä ja talvella.

Itse vaihdan tähän öljyt 10 tkm välein, eikä vielä mitään ole hajonnut. Vaihtakoon kukin öljyt miten haluaa, mutta en ymmärrä pitkiä vaihtovälejä, jos aikoo autoa pidempään pitää. Autolla on nyt menty 180tkm ja 100tkm kohdalla tehtiin nuo softa yms muutokset.

Turbon öljyputkiin on käsittääkseni tehty näihin muutossarja, missä se sihtiongelma korjaantuu. Myös ulkoisesti vuotavat suuttimet voivat kuulemma aiheuttaa karstoittumista, ellei tiivisteitä vaihdeta. Menee vissiin seokset pieleen kun vuotaa tai jotain...

Tuota uudempaa 8v konetta harkitsin joskus, mutta siitä ei saanut softalla juuri lisäjerkkua ja vakiona nämä on todella kesyjä kiihtymään. Tuo 140hv ohjelma on huomattava ja tekee autosta paljon mukavamman ajaa. 148hv Stage 2 ohjelmaakin minun autoon kokeiltiin, mutta sillä savutusarvo nousi yli kaksinkertaiseksi, niin laitettiin sitten tuo stage 1 ja 140hv.
V70 1.6 DRIVe -11
ex: V70 2.5T -03, V70 2.4i -02

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D2 1.6 Drive kuluttaa liikaa?
« Vastaus #19 : 21.11.2018, 20:36:04 »
Mulla on mennyt nyt 17" talvirenkailla ja talvinopeuksilla eli sakkorajoilla pelkkää motaria jotain 5,5-5,6 laskettuna. Ajotietokone asettunut n.5,3-5,4. Allekin pääsee jos vähän pihistelee. Esim sade nostaa myös kulutusta ehkä jopa 0,5L ja koko syksy oli märkää niin osasyy sekin. Taajamassa menee kyllä tosi pienellä.

Juu tuo öljynvaihto on kyllä hyvä tehdä tiheämmin. Ite myös meinaan tehdä 10-15tkm välein.

Kyllä tuosta uudesta kai pitäisi saada samat 148hv ulos.
http://lohjanecutuning.fi/esimerkkej%C3%A4%20s%C3%A4%C3%A4d%C3%B6ist%C3%A4/volvo.html

Poissa Hifilux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: V70 D2 1.6 Drive kuluttaa liikaa?
« Vastaus #20 : 25.11.2018, 19:07:20 »
No näköjään joo. Miten lie sitten dpf:n poisto noissa uudemmissa hankalaa, kun vm.2011 lähtien savutusarvo katsotaan auton tyyppikilvestä? Paljonko lukema on? Vanhemmissa eli <-2010 se saa olla 1,5 mikä sallii jo helposti ottaa loukun pois. Itellä tuo savutti nyt 0,5 lukemat ilman dpf:ää kun leimalla käytin. Ja liikennevaloissa seistessä haisee kuin vanha kuorma-auto  :D

Kaveri vm.2012 volkkarinsa käytti ohjelmoitavana, niin dpf:n kanssa menee rimaa hipoen savutustestistä läpi. Tyyppikilvessä k-arvo 0,4. Vähän väliä lyö polton päälle, kun ilmeisesti työntää nokea selvästi aiempaa enemmän. Ja ohjelmoinnin teki eräs vag forumeilla ylistetty firma, että ei pitäis olla kait ihan tumpelo. Se on vaan ajan kysymys milloinka pönttö on tukossa tai löpöä liikaa öljyn seassa, kun polttelee koko ajan.
V70 1.6 DRIVe -11
ex: V70 2.5T -03, V70 2.4i -02

 

RallyBaron  Samppasport