Race.fi  TamCar

Ihmetys & harmitus

  • 68 Vastauksia
  • 4741 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1210
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #60 : 11.03.2019, 21:30:27 »
Ymmärsin että ongelma oli se, että öljyä joutuu itse lisäämään huoltovälillä, sen sijaan että vaan ajaisi huoletta. Eli isompi öljytilavuus jossa olisi reserviä, poistaisi lisäystarpeen ja myös dieselin sekoittuminen isompaan moottoriöljymäärään haittaisi vähemmän konetta.
Transitissa 2,0 litran koneessa on öljytilavuus 11,5 litraa ja huoltoväli 60.000 tkm. Eli enempi öljyä tarkoittaa vähempi huoltoa. Ei ole mitään syytä, miksei öljypohja voisi olla paljonkin suurempi myös Volvossa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #61 : 11.03.2019, 23:15:49 »
Lasinpyyhkimissä on huoltotoiminto, jolla ne nousee yläasentoon putsaamista varten. Auto sammuksiin, vedä viiksestä kertapyyhkäisyn suuntaan ja pyyhkimet nousee ylös ja jäävät sinne  ;)
Ihan uusista sama toiminto löytyy sieltä tabletin syövereistä.

Joo, niin on ja tuo huoltoasentokin ok.
Kun talvella vaan useinkin tilanne on se, että kun auto jää seisomaan johonkin, vaikkapa tuohon pihaan pidemmäksi aikaa
se lumimyräkkä tietysti tulee ja sitten jossain vaiheessa tulee myös tarvis lähteä liikenteeseen, auton peittääkin puolimetrinen
lumikuorrutus. Siinä kohtaa olis kiva saada sekin pyyhin nostettua ylös, kun sinne kabiininpuolellekin pitäisi ensin päästä sisään
ja sitä ennen revittyä ne sulat irti lasista ja putsata tuulilasi, jotta niitä pyyhkijöitä voisi operoida sieltä sisältä käsin..
Sama tietysti myös, kun joskus sataa ns. "jäätävää tihkua" (vai mikä lie oikeampi termi...), johon sulat jäätyvät hyvin tiukasti kiinni.

Tuossa siis varsinainen syy, miksi kaipailin tuon kuskinpuoleisen sulankin ylöskääntömahdollisuutta ulkoa käsin.

Tietysti, jos on hyvä muisti ja/tai ottaa oikein tavaksi ajaa ne aina ajon jälkeen huoltoasentoon,
mikä ettei... arvelenpa vaan, ettei kovin moni niin tee. Enkä ainakaan minä muista.. ;)




 Vaihda öljymerkkiä, commalla ja liqui molylla on vitosen tonkat.
Itse käytän 4l.tonkkaa ja tarvittaessa ostan litran pullon, tosin hyvin harvoin tarvetta.

Eihän tuo 5 litran pönttökään riitä, kun ainakin esim. V70/D4:n täyttömäärä on (tietolähteestä riippuen) ainakin sen 5,2 - 5,3 litraa


« Viimeksi muokattu: 11.03.2019, 23:28:55 kirjoittanut 311 »

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1955
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #62 : 11.03.2019, 23:41:27 »
Onko tuota omaa maatuskaa uudemmista ölppätikut hävinny vai löytyykö niitä vielä? Tossa kun on tikku laitettu tuulilasinpesunesteellekki.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1210
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #63 : 12.03.2019, 08:29:04 »
Eihän tuo 5 litran pönttökään riitä, kun ainakin esim. V70/D4:n täyttömäärä on (tietolähteestä riippuen) ainakin sen 5,2 - 5,3 litraa
5 litraa riittää toki, mutta vähän nopeammin pyytää sitten lisäämään, jos on öljynkulutusta.

Onko tuota omaa maatuskaa uudemmista ölppätikut hävinny vai löytyykö niitä vielä? Tossa kun on tikku laitettu tuulilasinpesunesteellekki.
Öljytikut hävisi VEA moottoreiden myötä ehkä 5 vuotta sitten. Samaan aikaan moottorit alkoivat syömään öljyä ja nyt sitten ihmetellään, kun auto pyytää lisäämään 0,5 litraa satunnaisesti. Mittariston näyttö kun toimii on/off tyylisesti. Vasta uusimmissa malleissa esim. V90 öljynäytössä on n. 50 palkkia, joiden välillä öljytaso seilaa. Vähän pystyy tarkkailemaan vaeltuuko vai lisääntyykö määrä. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2060
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #64 : 12.03.2019, 19:56:00 »
Jopa 2004 mallin peugeot 307 oli muistaakseni palkkimittari öljypinnan tasolle mittaristossa, varoitusvalon kanssa.

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #65 : 12.03.2019, 20:18:27 »
Mites, kun ei ole tullut edes ajateltuakaan aiemmin..
VEA:n kone kun ilmoitelee siitä lisäystarpeesta eikä siihen reagoisikaan vaan jatkaa ajoa,
tuleeko seuraavaksi tiukemman sävyinen ukaasi öljymäärästän vähyydestä vai miten ?
Vai tuleeko joku muu informaatio johonkin, että olisi syytä tehdä jotain, enkä nyt tietenkään
tarkoita sitä öljynpaineen merkkivaloa.. :(

ps. Alkaa tämä keskustelu sivuta tuolla toisalla olevaa keskustelu VEA:n öljynkulutuksesta..

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 802
  • www.vrcf.fi
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #66 : 13.03.2019, 08:53:18 »
Mites, kun ei ole tullut edes ajateltuakaan aiemmin..
VEA:n kone kun ilmoitelee siitä lisäystarpeesta eikä siihen reagoisikaan vaan jatkaa ajoa,
tuleeko seuraavaksi tiukemman sävyinen ukaasi öljymäärästän vähyydestä vai miten ?
Vai tuleeko joku muu informaatio johonkin, että olisi syytä tehdä jotain, enkä nyt tietenkään
tarkoita sitä öljynpaineen merkkivaloa.. :(

ps. Alkaa tämä keskustelu sivuta tuolla toisalla olevaa keskustelu VEA:n öljynkulutuksesta..

En ainakaan usko että alkaa vittuilemaan jos ei lisääkään öjyä, ennen kuin seuraava on sitten öljynpainevalo mikä syttyy. Se "tikun" osoittamahan on reservi.

Mutta että onko näissä yhtä pölhösti vielä, kuin näissä Foortipohjaisissa, että pitää ajella joku 50km, ja auto sillä aikaa makustelee, että onko sitä riittävästi. Jos on, niin sitten vasta sammuttaa öljyvalon. Tuo se vasta ääliömäinen keksintö on  :idiot2: :peetu:
Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2109
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #67 : 13.03.2019, 17:51:26 »
Öljykeskustelusta unohtuu oleellisin...

Henkilöautoa ajetaan verrattaen suht lyhyitä matkoja ja öljyn pitäisi lämmetä nopeasti
Sillon halutaan pientä määrää öljyä...
Pitkällä huoltovälillä halutaan paljon öljyä...

Toimivin ratkasu on kehittää parempia öljyjä, sillon myös öljyä ei tarvitse porata n. 3x enempää jokaiseen autoon.  :D

Se, että jossain pakuissa ja pikkurekoissa on isot tilavuudet öljyissä johtuu siitä, että niillä pääsääntöisesti ajetaan koko päivä pitkää matkaa.

Nyky ongelmana ei ole öljyntilavuus, vaan moottoreiden suunnittelu. Tehdään niin matalakitkaisia öljyrenkaita, paskoja ketjuja, paskoja lohkoja, surkeita tiivisteitä niin sitä öljyä kuluu.

Vastaavasti taas ihmiset haluaa vähäpäästöisiä (lue vähän kuluttavia) autoja, enemmän tehoa ja mukavempia moottoreita.
Kyllä niitä vinokone tyylisiä iki moottoreita tehtäisiin jos ne myisi helvetisti.

Tekee vähän vajaavaista niin kaikki on tyytyväisiä. Monet merkit myy aivan aliarvoista paskaa jo nykyään. Sellasia osia/ongelmia mitä 90 luvulla ei olisi myyty autoakaan...

Jännä nähä koska EU tajuaa, että huonoimmat 2000 luvun autot 5-10v ikäsenä on saastuttavampia pakoputkesta kun ehjät 10-20v vanhat autot (missä vanhan tyylisiä moottoreita)...
Se järjetön öljynpolttaminen volkkarinkin koneissa ei ole kuitenkaan mitään 100% päästötöntä. Tai bmw nox pöntöt aina täynnä, edes m57 bmw kutosdieselit ei sytytä merkkivaloa jos dpf puolella on vikaa (mallista riippuen hieman). Saati muista päästö ongelmista puhumattakaan...
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-BMW 323i e36 -98
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2545
Vs: Ihmetys & harmitus
« Vastaus #68 : 13.03.2019, 17:59:02 »
Hyvä pointti puliukolla
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Autotähti  Futurez