Öljykeskustelusta unohtuu oleellisin...
Henkilöautoa ajetaan verrattaen suht lyhyitä matkoja ja öljyn pitäisi lämmetä nopeasti
Sillon halutaan pientä määrää öljyä...
Pitkällä huoltovälillä halutaan paljon öljyä...
Toimivin ratkasu on kehittää parempia öljyjä, sillon myös öljyä ei tarvitse porata n. 3x enempää jokaiseen autoon.

Se, että jossain pakuissa ja pikkurekoissa on isot tilavuudet öljyissä johtuu siitä, että niillä pääsääntöisesti ajetaan koko päivä pitkää matkaa.
Nyky ongelmana ei ole öljyntilavuus, vaan moottoreiden suunnittelu. Tehdään niin matalakitkaisia öljyrenkaita, paskoja ketjuja, paskoja lohkoja, surkeita tiivisteitä niin sitä öljyä kuluu.
Vastaavasti taas ihmiset haluaa vähäpäästöisiä (lue vähän kuluttavia) autoja, enemmän tehoa ja mukavempia moottoreita.
Kyllä niitä vinokone tyylisiä iki moottoreita tehtäisiin jos ne myisi helvetisti.
Tekee vähän vajaavaista niin kaikki on tyytyväisiä. Monet merkit myy aivan aliarvoista paskaa jo nykyään. Sellasia osia/ongelmia mitä 90 luvulla ei olisi myyty autoakaan...
Jännä nähä koska EU tajuaa, että huonoimmat 2000 luvun autot 5-10v ikäsenä on saastuttavampia pakoputkesta kun ehjät 10-20v vanhat autot (missä vanhan tyylisiä moottoreita)...
Se järjetön öljynpolttaminen volkkarinkin koneissa ei ole kuitenkaan mitään 100% päästötöntä. Tai bmw nox pöntöt aina täynnä, edes m57 bmw kutosdieselit ei sytytä merkkivaloa jos dpf puolella on vikaa (mallista riippuen hieman). Saati muista päästö ongelmista puhumattakaan...