RallyBaron  Samppasport

Öljyä ilmaputkissa turbon jälkeen

  • 4 Vastauksia
  • 2461 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa fidelisjk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Öljyä ilmaputkissa turbon jälkeen
« : 23.10.2018, 11:11:24 »
Volvo V70 mk2 vm. 2003, 2,4T B5244T3 automaatti
Otin eilen kaasuläppäkoteloa auki putsausta varten ja huomasin että muoviputkissa turbolta lauhduttimelle ja lauhduttimelta kaasuläpälle oli öljyä jonkun verran, ei nyt ihan valunut pihalle sentään mutta kerrostumaa jonkun verran. En ihan heti olisi huolissani turbosta mutta voisiko ilmiö johtua kenties huohotusongelmasta? Nyt kun flekti ja kaasuläppäkotelo on pois niin sain näkyviin öljyloukun imusarjan alta. Aika roisin näköinen, selittää varmaan osin miksi kone on alkanut hävittämään öljyä jonkun verran vaikka sinistä ei putkesta pöläytä. Onko kellään kokemusta että auttaisiko tuon öljyloukun vaihto ja uudet letkut siihen?

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyä ilmaputkissa turbon jälkeen
« Vastaus #1 : 23.10.2018, 11:20:34 »
Huohotinpurkki ja letkut kannattaa kyllä vaihtaa. Syy sotkuun saattaa hyvinkin johtua mm. siitä. Väljä turbokin voi olla osasyyllinen.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10042
  • Teiden tukko
Vs: Öljyä ilmaputkissa turbon jälkeen
« Vastaus #2 : 23.10.2018, 11:24:28 »
Volvo V70 mk2 vm. 2003, 2,4T B5244T3 automaatti
Otin eilen kaasuläppäkoteloa auki putsausta varten ja huomasin että muoviputkissa turbolta lauhduttimelle ja lauhduttimelta kaasuläpälle oli öljyä jonkun verran, ei nyt ihan valunut pihalle sentään mutta kerrostumaa jonkun verran. En ihan heti olisi huolissani turbosta mutta voisiko ilmiö johtua kenties huohotusongelmasta? Nyt kun flekti ja kaasuläppäkotelo on pois niin sain näkyviin öljyloukun imusarjan alta. Aika roisin näköinen, selittää varmaan osin miksi kone on alkanut hävittämään öljyä jonkun verran vaikka sinistä ei putkesta pöläytä. Onko kellään kokemusta että auttaisiko tuon öljyloukun vaihto ja uudet letkut siihen?

Öljyloukusta kannattaa aloittaa. Syökö auto paljon öljyä?

Minulla ei vaikuttanut öljyloukun vaihto, vanha kun oli täysin tyhjä ja kaikki isot letkulähdöt oli auki. Ainoastaan se imusarjassa olevan banjopultin pieni letku oli tukossa ja lopulta meni väännellessä poikki. Korvasin sen kumiletkulla, kun öljyä ja lämpöä kestävä 6mm "paineilma"letku ei lämmittämälläkään suostunut menemään letkukarojen päälle (se oli jotain jarrunesteen kestävää letkua). Tavallinen paineilmaletku ei tule kestämään öljyisessä ja lämpimässä ympäristössä.

Minä käytin imusarjan irti ja putsasin samalla kaasuläppäkotelon.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa fidelisjk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyä ilmaputkissa turbon jälkeen
« Vastaus #3 : 23.10.2018, 12:10:41 »
Alkoi häviämään tuossa toissakertaisen öljynvaihdon jälkeen, tosin laitoin eri öljyt (kun oli kerta lahjakortti) ja sen jälkeen 15tkm jälkeen mobilit takaisin. Oli 10tkm aikana hävinnyt melkein 2litraa koneesta sen jälkeen. Tosin kone on pohjasta sen näkoinen että jostain sitä puhaltaa ihan pihalle ja savua ei tosiaan tule takaa. Nyt kun sai sen etuosan näkyviin niin öljyloukku on ihan paksussa öljyssä ulkoakin päin, sen takia meinasin että huohotus ei oikein pelaa. Autolla ajettu siis jo 272tkm.
Putsasin turbon putket valmiiksi, meinasin tänään alkaa purkamaan imusarjaa ja sitä öljynkeräintä irti ja uudet osat saan vasta perjantaina Volvolta. Tuli vaan mieleen että onkohan siellä lauhduttimessa paljonkin sitä öljyä ja kuinkahan paljon haittaa siitä on? Nyt kun putsasin sen kaasuläpän ihan kiiltäväksi niin tietysti haluisin että pysyis kans jonkun aikaa puhtaana..Imusarjan joutaisi samalla putsailemaan nyt kun kerta irti pitää ottaa.
Toisessa ketjussa sanottiin että niissä putkissa on aina vähän öljyä vaikka kaikki olisi kunnossakin. Tää on mun eka turbokone joten mietinkö nyt ihan turhia tässä sen lauhduttimen osalta?

Poissa fidelisjk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyä ilmaputkissa turbon jälkeen
« Vastaus #4 : 12.09.2019, 11:35:30 »
Tämähän meni lopulta niin, että vaihdoin öljyloukun, kaikki letkut ja sen banjopultin putsailin kuntoon. Putsasin samalla kaasuläpän ja imusarjan kokonaan. Huohotus pelannut sen jälkeen todella hyvin, ainakin kumihanskatestillä katsottuna eikä ole imusarjan alla ollut enää öljyloukku ja sen ympäristö öljyssä. Öljyä kyllä hieman häviää edelleen, mutta öljypohjan tiivisteen vaihto ja pieni putsausaine öljyrenkaisiin varmaan lopettaa senkin kokonaan.
Turbon putkia en ole katsonut remontin jälkeen, säästän sen yllärin sitten seuraavaan kertaan.


 

Samppasport  Futurez