Itselläkin on kovilla pakkasilla automaatilla. Alle -20 lämpötiloissa huomaa että jos auto käy tyhjäkäynnillä niin lämpötila lähtee laskemaan
.
Minusta volvoandyn mittauksien perusteella voisin sanoa että BMW:t on parempia talvessa kuin Volvot kun nostavat lämmöt sinne missä niiden pitääkin olla. Näissä Ford-Volvoissa ei Webaston kanssa sisäpuhallus edes käynnisty ennen kuin veden lämpötila on enemmän kuin 50 astetta.
Tänään oli aamulla reilu -20C astetta pakkasta. Meillä on lämmitys autotallissa 2 sähköpatteria (yleensä n. +10C jos ei hirveästi pakkasta) eli olisko ollut nyt moottorin lämpötila +5C siellä lattian pinnassa. Löin koneen tulille ja mittasin lämmöt, oli +14C aika heti. Sitten lähdin ajelemaan ja 1 km jälkeen oli varmaan jo +25-30C. Eipä juuri kuitenkaan yli +52C noussut koko n. 15 km matkalla ja lisälämmitin ei käytössä. Kotiin lähtöä ennen pidin testimielessä webastoa vain reilu 5 min päällä. Lämmöt startista silti +20C (Torque pienin täysi mitta-asteikko kyllä tuo +20C, mutta on myös 0 taso... Liekö syynä nuo notkeat 0W-20 tyypin öljyt, että äkkiä lämpenee moottori...). 100-200m ajon jälkeen alkoi jo heti nousta, äkkiä nousee jonnekin +40C mikä on kyllä toisaalta hyvä. Pakkasta oli -17C. Löin kesken matkan lisälämmittimen päälle. Nousi lähelle +70C eli selvä vaikutus. Kulutus pomppasi heti desin ylös. Laitoin sitten muutama kilsa ennen kotia lisälämppärin pois päältä.... Alkoi tasaisesti tippua ja oliko jotain reilu +60C kun tulin pihalle/talliin, oli vähän lunta kyllä siellä etumaskin aivan alla ja niitä harjatessa auto tyhjäkäynnillä pari minuuttia. Alkoi heti moottorin lämmöt tippua jonnekin +50C tietämiin. Eli tuosta voi kyllä päätellä ettei lyhyillä matkoilla (Volvo) dieselin lämmöt ehdi juuri kummoisia nousta ja lisälämmittimestä voi olla hyötyä, jos ikkunat tms alkavat huurtumaan. Ite kyllä tuossa tapauksessa säätelen puhallusta vaan isommalle ja pistän ne keskikonsolin föönit tukkoon. Aika hyvin auttanut. Meillä puhallus ikkunoihin ja jalkoihin, ei keskelle, koska vaikuttaa selvästi tuohon huurtumiseen.
Eli kyllä tuota lisälämmitintä sittenkin ehkä kannattaa käyttää välillä mutten osaa sanoa mikä olisi optimi tapa sitten tuon hiukkaspolton jne kulutuksen kannalta. Kun ei ole plugari tms sähkövehje, niin kokeilla pitää eri juttuja. Laitoin uuden akunkin vähäksi aikaa herkistelylataukseen...
Jännä juttu tuo vertaus bemareihin, kun en tiedä mikä niissä sitten ne lämmöt piti ns. parempina, kun kummassakaan ei ollut edes webastoa...!?! Molemmissa oli dpf softarusikoitu, mutta muuten ihan normibaijerilaisia. 520ssa oli säteilylämmitin, isommalle moottorille laitatin letkulämmittimen pumpulla. Ehkä muistelen noita mittausarvoja väärinkin eli kesällä saattoi olla tuo +100C mutta talvisin joku +75-90C voisi olla realistisempi. Pitää penkoa noita kuvia mitä jäänyt. Webastosta muistelen ettei niihin vähän vanhempiin olis saanut etäohjausta muuten kuin näköetäisyydellä kaukosäätimellä tai jollain ihme GSM-puhelinvirityksellä (konehuoneessa piti olla joku vanha kännykkä tms...).