V60 T4 '20, nyppäsin johdon irti venttiililtä.
Vikakoodi tuli, "circuit open".
Venttiili on suoraan pikkuakun kotelon alla.
Tuo pyöreä pötikkä oikeassa reunassa on venttiili, siitä vasemmalle irroitettu liitin (harmaa). Molempiin pujotettu suojatulppa (mustat jutut).
Nyt käsin kopeloimalla konekin lämpenee webastolla, käynnistyi normaalisti (ainakin yhden kerran).
Tein juurikin saman operaation omalle autolle. Auto on siis V90CC D4 MY20. Autossani venttiili näkyi juuri samalla tavalla kuin TKG:n V60, josta on tuo kuva aiemmin.
Johdon irroituksen jälkeen laitoin weban tulille ja seurasin car scannerilla jäähdytysnesteen lämpötilaa moottorilta. Aikaisemmin, kun piuha on ollut kiinni venttiilissä, lämpötila moottorilla on ollut ennen starttia noin 5-10 'c ulkolämpötilaa korkeampi. Nyt moottorin lämmöt nousi melkin 50 'c ennen starttia ja lämmön tunsi kyllä kopeloimalla käsin konettakin. Mitään vikavaloja tai mitään poikkeavaa ei auton toiminnassa ole ollut nyt viikon aikana. Mutta kuten aiemmin mainittu, se liittimen irroitus näkyy ilmeisesti testerillä.
Venttiilin täytyy ilmeisesti olla sellainen, että ilman virran syöttöä se on kuin Y-haara ja jos sille syötetään virtaa niin se sulkee sen moottorin puoleisen haaran. Eihän se tuon monimutkaisemmin voi toimia kahdella johdolla, koska ei kai siinä voi tuon enempää "älyä" olla?

Onkohan kellään tietoa/käsitystä mitä ne huollossa sanoo, jos sen vie nyt tällaisessa "parannellussa" tilassa huoltoon ja testeri näyttää, että johdot on irti? Laittaavat piuhan kiinni ja sanovat, että "sieltä oli 3-tien venttiilin johdot irronneet ja lämmitin pääsi lämmittämään konetta, mutta nyt se on korjattu"
