Proturbo  Autodiagnoosi

V60 D4 2014 EGR

  • 83 Vastauksia
  • 36679 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa v60244

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 D4 2014 EGR
« Vastaus #75 : 29.11.2024, 15:48:29 »
Terve,

Arpomista tehty jo jonkin verran netistä löytyvillä valmiilla kirjotuksilla, nyt ajattelin kuitenkin kysyä kun loppuu aika ja luettavat tekstit kesken.

Potilaana 2014 V60 D4.

Oire: n. 3 käynnistyksen ja ajon jälkeen syttyy moottorivalo ja tehot häviää.

Vikakoodina P241300, EGR system performance.

Icarsoftilla lukiessa egr arvoja todellinen jättää koko ajan pyydetystä n. 20%.
Näin tapahtuu irrallaan säätömoottoria käänneltäessä sekä auton itse ajossa sitä säätäessä.

Egr ja jäähdytin on pesty (oli kohtuu tukossa), kokeiltu uudella säätömoottorilla, ei vaikutusta.

Mistä tuollasta alkaa ratkomaan, vaatiiko sopeutuksen egr:lle tms?

Auto Vantaalla, täältä päin löytyvät Vidailijat saa olla yhteydessä jos mielenkiintoa on!

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: V60 D4 2014 EGR
« Vastaus #76 : 22.02.2025, 22:36:19 »
Lainaan nyt vaikka tätä ketjua, kun en jaksa tehdä uutta. Voiko VEA dieselistä tulpata EGR putken umpilaipalla ilman ohjelmointeja?
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: V60 D4 2014 EGR
« Vastaus #77 : 23.02.2025, 06:20:17 »
Mitään faktaa ei ole, mutta jos mustakoppanen vaatii ohjelmoinnin tietystä ajankohdasta lähtien, niin luulisi että VEAt vaatii aina.

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: V60 D4 2014 EGR
« Vastaus #78 : 23.02.2025, 09:31:25 »
Niin luulisi, mutta sillä juuri kysyin, kun ihan äkkiä faktaa en löytänyt.

Vikavalot syttyvät, kun egr-cooleri on muurautunut täysin umpeen. Silti ei ole varmaa syttyykö vikavalo huonon virtauksen vai jumittavan venttiilin takia. Jälkimmäinen kait yleensä aiheuttaa nykimistä yms. ongelmia.

Pieni reikä umpilaipassa saattaisi riittää pitämään ecun tyytyväisenä ja valtaosan pakokaasuista pakoputkessa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: V60 D4 2014 EGR
« Vastaus #79 : 24.02.2025, 20:55:42 »
Vastaan itselleni: 8 mm reikä umpilaipassa ainakin toimii noin 50 km koeajon perusteella. Auto on 2.0 D2. Voihan olla, että ecu huomaa muutoksen vasta pidemmän ajon jälkeen...

8 mm reikä kuristaa kaasun virtauksen noin neljäsosaan alkuperäisestä. Vähän pienempikin reikä saattaisi toimia, mutta mennään nyt tuolla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: V60 D4 2014 EGR
« Vastaus #80 : 25.02.2025, 01:08:41 »
Kiitos tästä tutkivasta kehitystyöstä! Olis hauska testata mitä toi meidän V90 sanoo, siinä on tosin pykälää uudempi ECU, alkaakohan vikavalot vilkkumaan. :D

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: V60 D4 2014 EGR
« Vastaus #81 : 25.02.2025, 08:23:43 »
Ei ole paha rasti kokeilla. Käsittääkseni V90:ssä ei ole ollut merkittävästi egr tai öljynsyöntiongelmia, joten voi olla vähän turhaa kikkailua siinä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: V60 D4 2014 EGR
« Vastaus #82 : 25.02.2025, 12:54:04 »
Ei ole paha rasti kokeilla. Käsittääkseni V90:ssä ei ole ollut merkittävästi egr tai öljynsyöntiongelmia, joten voi olla vähän turhaa kikkailua siinä.
300tkm välein kun ottaa egr-coolerin irti ja pesee putkireiskalla niin pärjää hyvin. Itse venttiili oli vielä yllättävän siisti eikä imusarjakaan pahalle näyttänyt.

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
Vs: V60 D4 2014 EGR
« Vastaus #83 : 03.04.2025, 07:23:49 »
Täällä s60 -14 d4204t5 moottorilla

Viikonloppuna taas egr vaihtu uuteen ja egr-jäähytin pesty ja tarkistettu että röörit on perille asti auki. ~255tkm ja toinen taikka kolmas venttiili.
Nyt laitoin kokeiluu aeromotorssin kautta borg warnerin ja sieltähän tuli täysin vastaava mitä siniseltä, mutta hintaa 386€. Aiemmilla kerroilla ollut sinisen venttiili ensimmäisestä kului egr venttiililtä se kaari ja laakeri niin että jumitteli. Tässä seuraavassa vinkui ja ahdisteli nyt se jäähyttimen ohitusläppä. Oletetulla ekalla venttiilillä menty ~200tkm kerran pesten jäähytin ja venttiili ja koitettu auttaa kulunutta kaarta hiomalla . Toisella venttiilillä mentiin 55tkm jätin sen kyllä jemmaan että ohituskierron akselin voitelulla ja putsauksella kokeilen paikalleen kun nykyinen setuppi alkaa oireilemaan seuraavan kerran.

Ja fyi Kokeilin piruuttaan tuota kuristuslaippaa, 8,5mm reikä ja heti ma aamulla ajossa vikavalo syttyi. Laippa pois ja valo häipy hetken ajettua. Auto on reissussa niin ei lukijalla päässyt käsiksi
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

 

Samppasport  Futurez