Volvo S80 2.4 D5 Automat. Diesel antaa ilmoituksen SÄHKÖJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI. Itse ei ole hirveämmin autojen kanssa tarvinnu tapella ja nyt tarvis apua ja vinkkejä tyhmään päähään.
Ensimmäisenä mieleen tuli, että laturi on kaput.
Autoon kuitenkin vaihdettu laturi entisen omistajan mukaan 2015, jonka jälkeen ajettu n. 13 tkm. Laturin vaihdosta epämääräinen merkintä kuitin nurkassa kirjoittamalla. Laturista mitattuna käynnissä latausjännite 14,4 v ja akulta mitattuna jännite 13,7 v tyhjäkäynnillä ja lukema ei juurikaan muutu kierroksia nostettaessa. Onko tämä vähän matala?
Toista akkua kokeiltu, mutta ei muutosta. Moottorin maajohdot ja akun navat putsailtu. CEM boxi käytetty irti ja sille tulevia johtoja kopeloitu.
Vikakoodit luettu :
CEM DD21 LIN-väylä2, virheellinen signaali, jatkuva
CEM DD30 vaihtovirtalaturin ohjausyksikkö, virheellinen tietoliikenne, jatkuva
DSTC 0007 ohjainlaite
DSTC 000E ohjainlaite
DSTC 0003 ohjauspyörän kulmatunnistimen signaali, jatkuva
Pari muuta vikakoodia oli tullut alhaisen jännitteen takia, kun akku käynyt tyhjänä.
Sulakkeet käyty läpi ja CEM boxista kuskin jalkotilasta polttaa yhtä sulaketta paikalta 11. Pikaisella selauksella näyttäisi olevan tupakansytyttimien sulake, mutta en ole vielä kerennyt purkaa ja katsoa missä vika.
Voisiko vika johtua pelkästä tupakansytyttimestä vai onko kenties CEM korjauksen tarpeessa? Entäpä laturi, voiko laturi tai jännitteensäädin olla väärän mallinen ja sekoittaa järjestelmää?