Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

S80 2.4 -05 SÄHKÖJÄRJESTELMÄ, HUOLLA HETI

  • 15 Vastauksia
  • 8064 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Alahoula

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
S80 2.4 -05 SÄHKÖJÄRJESTELMÄ, HUOLLA HETI
« : 05.11.2018, 23:51:00 »
Volvo S80 2.4 D5 Automat. Diesel antaa ilmoituksen SÄHKÖJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI. Itse ei ole hirveämmin autojen kanssa tarvinnu tapella ja nyt tarvis apua ja vinkkejä tyhmään päähään.


Ensimmäisenä mieleen tuli, että laturi on kaput.
Autoon kuitenkin vaihdettu laturi entisen omistajan mukaan 2015, jonka jälkeen ajettu n. 13 tkm. Laturin vaihdosta  epämääräinen merkintä kuitin nurkassa kirjoittamalla. Laturista mitattuna käynnissä latausjännite 14,4 v ja akulta mitattuna jännite 13,7 v tyhjäkäynnillä ja lukema ei juurikaan muutu kierroksia nostettaessa. Onko tämä vähän matala?
Toista akkua kokeiltu, mutta ei muutosta. Moottorin maajohdot ja akun navat putsailtu. CEM boxi käytetty irti ja sille tulevia johtoja kopeloitu.

Vikakoodit luettu :

CEM DD21   LIN-väylä2, virheellinen signaali, jatkuva
CEM DD30   vaihtovirtalaturin ohjausyksikkö, virheellinen tietoliikenne, jatkuva

DSTC 0007  ohjainlaite
DSTC 000E  ohjainlaite
DSTC 0003  ohjauspyörän kulmatunnistimen signaali, jatkuva

Pari muuta vikakoodia oli tullut alhaisen jännitteen takia, kun akku käynyt tyhjänä.

Sulakkeet käyty läpi ja CEM boxista kuskin jalkotilasta polttaa yhtä sulaketta paikalta 11. Pikaisella selauksella näyttäisi olevan tupakansytyttimien sulake, mutta en ole vielä kerennyt purkaa ja katsoa missä vika.

Voisiko vika johtua pelkästä tupakansytyttimestä vai onko kenties CEM korjauksen tarpeessa? Entäpä laturi, voiko laturi tai jännitteensäädin olla väärän mallinen ja sekoittaa järjestelmää?
« Viimeksi muokattu: 06.11.2018, 00:18:05 kirjoittanut Alahoula »

Poissa Alahoula

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.4 -05 SÄHKÖJÄRJESTELMÄ, HUOLLA HETI
« Vastaus #1 : 06.11.2018, 10:47:34 »
Tupakansytyttimestä löytyi puhelimen laturin pinni, joka poltti sulaketta eli tämä vika nyt ainakin eliminoitu, mutta ei vaikutusta muuten

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6558
Vs: S80 2.4 -05 SÄHKÖJÄRJESTELMÄ, HUOLLA HETI
« Vastaus #2 : 06.11.2018, 23:30:51 »
Hyvä että kerroit sulakkeen vian. Toki uusikin laturi voi olla viallinen. Jotain se jännitteiden perusteella tuntuisi kyllä tekevän mutta voiko se imeä virtaa pois?
« Viimeksi muokattu: 06.11.2018, 23:32:42 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: S80 2.4 -05 SÄHKÖJÄRJESTELMÄ, HUOLLA HETI
« Vastaus #3 : 07.11.2018, 08:36:48 »
Onko Lin-johto mitattu väliltä CEM - laturi? Kannattaa mitata myös maita vasten. Joitakin laturin väylävikoja ollut puhki tai poikki hankautuneiden johtojen vuoksi. ¨

LIN-johto on vihreä-valkoinen ja kulkee CEM -> moottoritilan sulakerasia -> Laturi

2005 pitäisi olla jo L-mallin CEM, jonka LIN-väylästä liitteenä kuva.


Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 465
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.4 -05 SÄHKÖJÄRJESTELMÄ, HUOLLA HETI
« Vastaus #4 : 07.11.2018, 09:40:14 »
Onko tullut ihan vasta tuo vika ilmoitus? Nimittäin jos on laitettu vanhemman mallin laturi mikä ei ole väylä ohjattu niin tulee tuo herja mutta lataa kuitenkin

Poissa Alahoula

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.4 -05 SÄHKÖJÄRJESTELMÄ, HUOLLA HETI
« Vastaus #5 : 07.11.2018, 12:43:04 »
Kiitos vinkeistä!
Siitä en tiedä kuinka kauan vika on ollut, koska auto ollut minulla vasta vajaan viikon. Pitää vielä varmistaa laturin malli ja mitata tuo lin-väylän johto niin saa taas vähän rajattua vikaa. Palaan asiaan tämän jälkeen

Poissa -juhis-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.4 -05 SÄHKÖJÄRJESTELMÄ, HUOLLA HETI
« Vastaus #6 : 04.12.2020, 13:03:47 »
Selvisikö tämä vika koskaan?
Itsellä on 2005 D5 v70 johon on vaihdettu akku ja laturi puolen vuoden sisään.
Antaa ilmoitusta sähköjärjestelmä viasta.

Vikakoodeja muu muassa seuraavat aiheeseen liityyvät:

CEM-1C08 Alternator Control Module (ACM). Mechanical Fault

CEM-DD30 Communication With The Alternator Control Module (ACM). Signal missing

Kylmänä kun käynnistää, kuulee auton tyhjäkäynnistä ja sisävalojen kirkkaudesta, että laturi ottaa kuormaa epätasaisesti, aaltoilee tyhjäkäynti ja ehkä 5-10 sekunnin päästä kuorma tasoittuu.

Monesti tulee sähköjärjestelmä vaatii huollon ja punainen kolmio. Poistuu uudelleen käynnistämällä.

Mikä on tuo ACM ja missä se sijaitsee? Onko vika siinä?

Laturi puoli vuotta vanha, rekisterinumerolla tilattu fixuksesta.
EX: Volvo S60 D5(163) 5-man. 2002. Chevy K1500 6,5td 1994 6" lift / 35"MT.
Nyt: Volvo V70 D5(163) 5-man. 2005 Summum.
Xc90 D5 vm-11 rdesing. Chevrolet silverado 2500hd -02

Poissa Badman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.4 -05 SÄHKÖJÄRJESTELMÄ, HUOLLA HETI
« Vastaus #7 : 04.12.2020, 16:44:46 »
ACM lienee lataussäädin siinä laturin perässä. Erikoista, jos uudehkossa laturissa olisi vikaa, mutta eihän sitä mahdollisuutta voi pois sulkea. Vai oliko vaihtolaturi uusi? Myös akku näyttäisi olleen joissakin tapauksissa ongelman aiheuttaja, mutta sekin sinulla on uusi. Useimmiten kuitenkin ko. vikakoodin aiheuttaja on poistunut lataussäätimen tai koko laturin vaihdolla. Tämä tieto siis ruotsalaista viestiketjua selaamalla.
Volvo XC60 D3 Polestar 2012 Menneet: Volvo XC70 D4 2013, Volvo S80 2003 2.4T, Volvo V70 2001(B5244S)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6558
Vs: S80 2.4 -05 SÄHKÖJÄRJESTELMÄ, HUOLLA HETI
« Vastaus #8 : 04.12.2020, 16:54:56 »
Sukulaisella 2005-mallissa oli sähkövikojen/sähkön katoamisen syy lopulta tosiaan se että ekana laturi hyytyi, uusi vaihtolaturi oli 120A kun D5 olisi halunnut 140A:n, kun vaihtoi sen uuden vielä kerran isompaan hävisi viat.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa -juhis-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.4 -05 SÄHKÖJÄRJESTELMÄ, HUOLLA HETI
« Vastaus #9 : 09.12.2020, 21:06:08 »
Tää on kyllä mystistä. Ekaa kertaa antoi sähköjärjestelmä huolla pian viestin viime keväänä ja matkalla töihin autosta tyhjeni akku lähes kokonaan. Työpaikalla latasin akun ja kävin hakemassa uuden laturin, asensin sen ja matka jatkui.

Sen jälkeen huolto viestiä tuli aluksi harvoin ja nyt jo joka toisella käynnistyksellä.

Laturi on tosiaan uusi samoin akku. Vikakoodit on nollattu useaan otteeseen mutta ei vaikuta.

Onko se vanha laturi mennyt rikki ja sit oon vaan jotenkin epäkuntoisen uuden asentanut paikalleen, kun vika ei poistunut.

Perseestä kun motonetin laturi kyseessä(aikaisemmin muistelin että se olis fixuksesta ostettu) ja mitenkään muuten ei onnistu viallisen laturin vaihtaminen kuin ostaa uus omilla rahoilla ja Motonet ottaa viallisen testattavaksi. Jos vikaa ilmenee, uuden laturin rahat hyvitetään, muuten oma kipeä. Eli aika varma täytyy olla siitä että vika on laturissa.

Edit. Just tarkistin, niin 140A on se uus laturi mikä on nyt paikoillaan.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2020, 21:10:39 kirjoittanut -juhis- »
EX: Volvo S60 D5(163) 5-man. 2002. Chevy K1500 6,5td 1994 6" lift / 35"MT.
Nyt: Volvo V70 D5(163) 5-man. 2005 Summum.
Xc90 D5 vm-11 rdesing. Chevrolet silverado 2500hd -02

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6558
Vs: S80 2.4 -05 SÄHKÖJÄRJESTELMÄ, HUOLLA HETI
« Vastaus #10 : 09.12.2020, 21:33:29 »
Vaikka akku on uusi, mikä on sen napajännite, onko sähkövuoto jo tappanut sen? Akku tai laturi, jompi kumpi tuntuu nyt olevan rikki. Ikävä tilanne kyllä, itse olen kerran vaihtanut laturin ja en jaksaisi sitä toista kertaa turhaan tehdä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa -juhis-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.4 -05 SÄHKÖJÄRJESTELMÄ, HUOLLA HETI
« Vastaus #11 : 09.12.2020, 22:05:58 »
Akun vaihdolla oli kyllä merkitys, aikaisemmin starttasi laiskasti, nyt tärähtää pyörimään paljon virkeemmin. Sitä huolto viestiä tuli heti akun vaihdon jälkeenkin, enkä nyt usko siinä olevan vikaa.

Pitää vielä katsoa tarkemmin kaikki vikakoodit kun tulee Kiinasta parempi testeri.
EX: Volvo S60 D5(163) 5-man. 2002. Chevy K1500 6,5td 1994 6" lift / 35"MT.
Nyt: Volvo V70 D5(163) 5-man. 2005 Summum.
Xc90 D5 vm-11 rdesing. Chevrolet silverado 2500hd -02

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6558
Vs: S80 2.4 -05 SÄHKÖJÄRJESTELMÄ, HUOLLA HETI
« Vastaus #12 : 09.12.2020, 22:11:17 »
Omassa antaa välillä huoltoviestin jo siitä että laturi nopeassa startissa pääsee hitaasti vauhtiin. Mut viesti katoaa kun jännite nousee.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa -juhis-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.4 -05 SÄHKÖJÄRJESTELMÄ, HUOLLA HETI
« Vastaus #13 : 13.01.2021, 22:00:25 »
Delphillä katsoin vikakoodeja Volvosta ja cem 1c08 ja cem dd30 näyttää tulevan kun ilmoittaa sähköjärjestelmä viasta.

Lataus jännite maksimissaan 13.7v, onko vähän alakanttiin? Uus laturi ja akku on tosiaan paikallaan.

Motonetistä ostamani laturi on 140a laturi. Jollain oli ollut saman tyyppistä vikaa juurikin 05 vuosimallin autossa ja se oli loppunut vasta kun oli vaihtanut alkuperäisen laturin. Voisko olla niin kranttu laturista? Vai pitäiskö olla 160a laturi tuon 140a sijasta?
« Viimeksi muokattu: 13.01.2021, 22:05:01 kirjoittanut -juhis- »
EX: Volvo S60 D5(163) 5-man. 2002. Chevy K1500 6,5td 1994 6" lift / 35"MT.
Nyt: Volvo V70 D5(163) 5-man. 2005 Summum.
Xc90 D5 vm-11 rdesing. Chevrolet silverado 2500hd -02

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6558
Vs: S80 2.4 -05 SÄHKÖJÄRJESTELMÄ, HUOLLA HETI
« Vastaus #14 : 14.01.2021, 09:53:23 »
Vähän alakanttiin on ehkä mutta se on kiinni päällä olevista sähköistä. Oman väylä on sitä mieltä että lataus on aina vähintään 14.0v. Sukulaisella ei ollut auto toiminut 120a laturilla ja korjaantui 140a laturilla. Alun perin siellä tais olla 140a, ei ainakaan isompi. 2005-mallissa kun on facelift-sähköt pitänee olla väylästä tietoinen laturi eli millaiset piuhat sinne menee?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo