Futurez  Kulkukoira

Raidetangon ulompi pää

  • 23 Vastauksia
  • 23716 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AbbaSilli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Raidetangon ulompi pää
« : 28.09.2011, 20:34:02 »
Tänään ilmeni, että raidetangon ulompi pää on väljä.  Nyt olisi vaihtoehtona ostaa varaosa

Motonetista hintaan 19,90€, Fixuksesta 44€ tai Biliasta 103€.

Tuohan vaatii ohjauskulmien säädön. Biliassa vaihto töineen 235€ Jos itse vaihtais niin pääsis halvimmillaan 100 eurolla (osa 19,90  + kulmien säätö 79 euroa). Onko toi Bilian raidetangon pää 5 kertaa motonetin osaa parempi? Nykyinen Volvo osa kesti 134 tkm.

Auto on V70 2007 Classic 2,4 vapari 125kw
« Viimeksi muokattu: 28.09.2011, 20:52:50 kirjoittanut AbbaSilli »

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #1 : 28.09.2011, 20:46:16 »
mä ostaisin motonetistä ja vaihtaessa laskisin montako kierrosta alkuperäinen on kierteellä ja laittaisin uuden samaan kohtaan enkä säädätyttäisi ohjauskulmia
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #2 : 28.09.2011, 21:20:25 »
 
 Reilu vuosi sitten vaihdoin TRW:n päät ja samalla laitoin niihin rasvanipat. Olipahan Veemäinen homma kun "kuppi" on niin matala ole vapaata tilaa kuin muutama milli.  :facepalm: No, valmistaja on säästänyt jopa yhden neliösenttimetrin peltiä... *taavih->
« Viimeksi muokattu: 12.07.2012, 23:01:48 kirjoittanut Sami K. »
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa volvo v70-03

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #3 : 28.09.2011, 22:01:50 »
mä ostaisin motonetistä ja vaihtaessa laskisin montako kierrosta alkuperäinen on kierteellä ja laittaisin uuden samaan kohtaan enkä säädätyttäisi ohjauskulmia

Mutta mittaa että uusi osa on saman mittainen,jotta sen kartion keskikohta tulisi samaan etäisyyteen
« Viimeksi muokattu: 28.09.2011, 22:04:00 kirjoittanut volvo v70-03 »

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #4 : 29.09.2011, 15:13:33 »
Mutta mittaa että uusi osa on saman mittainen,jotta sen kartion keskikohta tulisi samaan etäisyyteen
Totta!!
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa Poude

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #5 : 17.11.2011, 02:14:09 »
Tänään talvirenkaita vaihtaessa huomasin että oikea ulompi raidetangon pää liikkuu ihan sormivoimilla noin puoleen väliin sen liikeradasta. Pitää myös pienen kolauksen ihan käsinkin käänettäessä. Voisko tommosesta johtua se että autosta kuuluu välillä kolahdusääni kiihdyttäessä tai kääntyessä? Vai onko vika jossain muualla..vai kuuluuko sen RT-pään ollakkin tommonen löysä? Eikös ne uutena liiku sillai jähmeesti?

...
Ja samaan hengenvetoon toinen kysymys ->
Kannattaako pyöräkulmia säädättää talvirenkailla? Kesärenkaat 215/55/r16. Talvirenkaat 205/55/r16 ?
« Viimeksi muokattu: 17.11.2011, 02:16:25 kirjoittanut Poude »

Poissa veeseitkyt72

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #6 : 17.11.2011, 21:12:48 »
Vannekoko sama niin kulmat voi hyvin säädättää
v70 2,4 170hp -06

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #7 : 17.11.2011, 21:35:29 »
Mitäs väliä sillä vanne koolla on, samat kulmat siellä silti on

käske kaveria ottaan ratista kiinni ja vemputtaa pientä liikettä niin näet onko väljää
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa Buster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #8 : 17.11.2011, 23:01:20 »
Onko porukalla kokemuksia motonetin raidetangon päiden, sisempi/ulompi, kestävyydestä.
Itellä V70-02 270 tkm ajetuna ja vielä alkup. päillä. Tosin renkaiden vaihdon yhteydessä totesin, että sisäpäissä on väljää. Eli vaihtohommiin pitää ryhtyä.
Kummastelen, ettei katsastusmies siihen puuttunut pari kk sitten.

Poissa AbbaSilli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #9 : 18.11.2011, 12:22:54 »
Eiköhän ne Motonetin osat ole ihan yhtä "laadukkaita" kun Volvon omatkin osat.   :-\

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #10 : 18.11.2011, 21:01:41 »
Eiköhän ne Motonetin osat ole ihan yhtä "laadukkaita" kun Volvon omatkin osat.   :-\

Onhan ne jotku, harmi, että se laadukkuus ei ole jatkuvaa ja toistuvaa vaan on enemmän arpapeliä.

Poissa Stonehenge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #11 : 18.11.2011, 21:19:57 »

 Reilu vuosi sitten vaihdoin TRW:n päät ja samalla laitoin niihin rasvanipat. Olipahan Veemäinen homma kun "kuppi" on niin matala ole vapaata tilaa kuin muutama milli.  :facepalm: No, valmistaja on säästänyt jopa yhden neliösenttimetrin... *taavih->

Teit sitten itsellesi karhunpalveluksen... Näistä nykyisistä huoltovapaista pallonivelistä puuttuu rasvaurat jonka seurauksena välykset poistuu rasvatessa pikku hiljaa "suuta" kohden ja jossain vaiheessa pallukka muljahtaa pois pesästään. Kertovat että oli pirun paha saada hinurilla Chevy Van ulos parkkihallista kun oli toinen eturengas linkussa kotteron alla  ;D

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #12 : 18.11.2011, 21:22:34 »
Mätänetistä saa paljon paskaa, mutta on siellä ihan kuranttejakin osia. Itse olen ostanut sieltä useaan autoon (mutten volvoon) raidetangon ulkopäitä, ja ihan hyvin ovat kestäneet. Toisinaan on jopa mukava yllätys kun käyt ostamassa jonkun "halppistarvikeosan" ja se tuodaankin sulle SKF:n tms. sen kalliimman valmistajan laatikossa ts. tasan sama osa. Kannattaa tosiaan ne kierrokset laskea, mutta se ei aina auta. Kannattaa myös ottaa siitä uudesta päästä se lukitusmuovihomma, ruuvata se paikalleen sillä mutterilla siihen vanhaan päähän niin, ettei nivel pääse liikkumaan, mitata pultin keskiön ja jonkin siihen suhteessa liikkumattoman kohdan mitta, ja täsmätä siihen uuden pään ja sen muovin kanssa.

Yhden kerran olen onnistunut saamaan pelkällä kierrosten laskemisella kulmat tasan nappiin. Autona oli silloin `84 205 Lacostè

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #13 : 18.11.2011, 22:26:35 »
Teit sitten itsellesi karhunpalveluksen... Näistä nykyisistä huoltovapaista pallonivelistä puuttuu rasvaurat jonka seurauksena välykset poistuu rasvatessa pikku hiljaa "suuta" kohden ja jossain vaiheessa pallukka muljahtaa pois pesästään. Kertovat että oli pirun paha saada hinurilla Chevy Van ulos parkkihallista kun oli toinen eturengas linkussa kotteron alla  ;D

Saas nähdä miten käy.:-X  Itse mielelläni voitelisin nivelien nipat mikäli niitä on/olisi. Kun ei ole kiinnostusta maksaa suuntausta vähintään kahden vuoden välein.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #14 : 19.11.2011, 15:11:12 »
Saas nähdä miten käy.:-X  Itse mielelläni voitelisin nivelien nipat mikäli niitä on/olisi. Kun ei ole kiinnostusta maksaa suuntausta vähintään kahden vuoden välein.

Emmä kyllä stonehengen teoriaan usko. Kun pallo liikkuu nivelessä niin kyllä se rasva siirtyy niin, että paine tasaantuu ennen mitään kulumista. Periaatteessa noin voisi käydä mutta jo pienikin kuluminen päästäisi rasvat pallon molemmille puolille. Poisputoamisen vaaraa ei ole koska rasvalla ei niitä välyksiä saa pidettyä pois ja katsastuksessa tulee hylky kuten rasvaamattomassakin.

Olen halkaissut kuluneita laakereita ja palloniveliä. Tehdasrasvaa on olemattomasti ja se on usein kuivuneena eri paikassa kuin pitäisi.

 

Samppasport  Futurez