Proturbo  Autodiagnoosi

Raidetangon ulompi pää

  • 23 Vastauksia
  • 23695 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Stonehenge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #15 : 19.11.2011, 20:56:21 »
Emmä kyllä stonehengen teoriaan usko. Kun pallo liikkuu nivelessä niin kyllä se rasva siirtyy niin, että paine tasaantuu ennen mitään kulumista. Periaatteessa noin voisi käydä mutta jo pienikin kuluminen päästäisi rasvat pallon molemmille puolille. Poisputoamisen vaaraa ei ole koska rasvalla ei niitä välyksiä saa pidettyä pois ja katsastuksessa tulee hylky kuten rasvaamattomassakin.

Olen halkaissut kuluneita laakereita ja palloniveliä. Tehdasrasvaa on olemattomasti ja se on usein kuivuneena eri paikassa kuin pitäisi.

Kyllähän vaseliinilla on aina saatu pikku lota pois nivelistä  :) Mitä kirjoitin ei ole edes mikään oma teoriani vaan ihan elävässä elämässä käynyt kömmähdys. Mutta tosiaan jos joskus avaat tuommoisen tehdastekoisen rasvanipalla varustetun pallonivelen niin huomaat eron. Sinäänsä hemmetin hyvä jos ei ole ongelmia ollut. Kyllä noita vanhoja nipallisia on moni jäänyt kaipaamaan.

Poissa Maikki_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Audi
    • Pohjolan Kurapyöräilijät. Endurofoorumi, jossa ei kyykyistä puhuta!
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #16 : 12.07.2012, 20:09:26 »
Mainitaan tähän aiheeseen sen verran, että motonetin raidetangonpäitä käyttäessä riittävää tarkuuttaa ei saa laskemalla kierteen kierroksia. Tämä siis verrattuna alkuperäisiin volvo-osiin. Itselläni kierroksia laskiessa aurausta jäi 10 mm, kun vaihdoin vain toisen puolen osan.

Nyt minulla molemmilla puolilla motonetin osat ja lopputulemana oli se, että säätövara raidetangosta loppui. Auraus on tällä hetkellä 2mm eikä olee enään varaa ottaa pienemmälle.

Minä ainakin pysyn motonetin raidetangonpäistä jatkossa hyvin kaukana.
Ex: 2017 xc90 T8; 2005 V70 D5

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #17 : 12.07.2012, 20:29:47 »
Mulla ei ole ollu mitään ongelmaa motonetin raidetangon pään kanssa. Otin moogin nivelen sieltä, mitat täsmäsi aiempaan, kestävyydestä en tosin vielä osaa sanoa kun vasta jokunen tuhat ajettu.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa karpiaavi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #18 : 14.07.2012, 21:29:13 »
Ostin kanssa motonetistä kerralla joka ainoan osan mitä löyty etupäähän,eipähän tarvii moneen kertaan säädätyttää kulmia ku kolmesatkuu mennyssä niitä saa muuten joka toinenhetki olla vaihtamassa jos yksitellen rupee arpomaan.. Ero vanhaan oli ku yöllä ja päivällä ku sai väljät pois..reilu 10 tonni menty ja ei väljää eikä kolinoita. eikä oo hinnan kirous jos muutaman marmoritiskiltä ostetun RT-pään hinnalla sai motonetistä kaikki pulikat mitä keulaan menee..Eihän vissiin jarrupalojakaan vaihdeta vaan toiselle puolelle :2funny: ?

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #19 : 15.07.2012, 08:19:11 »
Eihän vissiin jarrupalojakaan vaihdeta vaan toiselle puolelle :2funny: ?

Ei taida olla ihan soveltuva vertaus.. eli mitä kaikkea ostit keulille?
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #20 : 15.07.2012, 10:03:22 »
Oletetaan, että alkuperäiset sinisen ulkopäät kestää ajosta riippuen noin 100tkm +- jotakin ja maksaa sen pyöränkulmien säädön verran enemmän kuin tarvikkeet. Eli tarvikkeiden pitäisi kestää melkein puolet siitä, mitä alkuperäisten, jotta ei tule rahallisesti takkiin.

Poissa karpiaavi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #21 : 15.07.2012, 12:17:07 »
Ei taida olla ihan soveltuva vertaus.. eli mitä kaikkea ostit keulille?

RT päät:sisemmät,ulommat,Koiranluut,alapallot,etutukivarsien kummatki puslat(nämä ekalla kerralla).. Sit iskaripäivityksen aikana : konisportit,eibachin -30mm,iskarien yläpään kumit,iskarin yläpään laakerit..(ja toinen kerta kulmien säätö et saa nelipyörä suuntauksen laput leimalle.) ja tuttu korjaaja ottikohan se jonku 250e yhteensä ku vaihteli nää kaikki palikat,samalla laitettiin joka nurkkaan ebc turbo groove reitetyt ja uritetut levyt ja ebc red stuffin keraamiset palat.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2012, 12:19:50 kirjoittanut karpiaavi »

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #22 : 09.09.2013, 21:08:05 »
Dodii, rouvan S80 pomppasi katsastuksessa raidetangon pään vuoksi. Oma moka, kun en tuolla autolla itse juuri aja eikä hiljaisen auton alustan vikoja näköjään kuule ajaessa samalla tavoin kuin takavetotraktorilla.

Oma resepti raidetangonpään vaihtoon (jos lukkomutteri suostuu lähtemään irti) on ollut nuppineula renkaaseen kummallekin puolelle ja mitataan auraus ihan vaan metrin mitalla nupit akselin etu- ja takapuolelle pyöriteltynä. Kannattaa pyörittää nupit eri asentoon mieluummin yläkautta  :2funny:

Sen jälkeen raidetangonpää vaihtoon ja säädetään samoihin arvoihin.

Noita mittaustietoja ei kannata verrata mihinkään taulukkoarvoihin, koska ei niitä edes mahdu mittaamaan pyörän navan korkeudelta. Mutta ellei missään ole väljää, on säätö saatavissa kohdilleen millin tarkkuudella ja kun vain yksi säätökohta (se raidentangopää) on käytetty auki, eivät muut kulmat muutu.

On tuo tähän saakka toiminut, vaikka S80:n kanssa en ole vielä moista tarvinnut, kun eihän tuo ole vasta kuin 10 vuotias / 200.000 km

Osien suhteen SAH pyytää pallosta 118 €, joten Motonetin suuntaan käy tie...
« Viimeksi muokattu: 09.09.2013, 21:11:23 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangon ulompi pää
« Vastaus #23 : 07.04.2015, 11:55:22 »
Tuupataanpas tähän samaan ketjuun tuoreita havaintoja aiheesta, vaikka takavetoon olenkin raidetangonpäitä vaihtamassa. Näitä juttujahan kulmilla kuulee ja yhden mukaan MOOG olis hyvä merkki, mikäli ei orkkista hanki. Oli miten oli, katselin Mopotnetin vaihtoehtoja ja siellä on halpis 7.90 ja OE-laatuinen 13.90 eli halpa sekin. Bilian verkkokaupasta tuota hain ja kesti aikansa ennenkuin älysin, että siellä kyseinen osa 3516944 tunnetaan nimella "ohjauksenyhdystanko" ja hinta 49.50
Motonettiin sitten kuitenkin kurvasin ja kysyin, että minkäsmerkkinen osa tuo OE heillä tällä kertaa on kun MOOG on yhden tarinan mukaan hyvä merkki. Myyjä kertoi, että OE on TRW. Aiemmin Motonetissä tuota MOOGia on myyty halpiksena ulos, nyt se halpis on "yksi ruotsalainen", veikkaanpa Scantechiä vaikken tuota siis erikseen varmistanutkaan.

 

RallyBaron  Samppasport