Proturbo  Autodiagnoosi

Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T

  • 33 Vastauksia
  • 6434 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
« Vastaus #15 : 18.12.2018, 15:22:45 »
Hi
Ajele nyt vähän aikaa sillä ja seuraa moottorin reagointia onko muutoksia entiseen
,,,joka tapauksesessa jos huohotinjärjestelmä ei toimi oikein niin Öljyt pilaantuu nopeasti ja heikentävät voitelua.
Ehkäpä kannattaisi vaihtaa öljyt ensimmäiseksi ennenkuin noihin Forte hommiin ryhtyisi.
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
« Vastaus #16 : 04.09.2019, 13:37:01 »
Nostetaanpa aihetta uudelleen esille. Tässä on itse jo aikalailla pihalla, että mitä pitäisi tehdä. Ongelma/nykytilanne on seuraava:

Moottorissa on lievä ylipaine, joka on todennettu sofistikoituneesti kumihanskatestillä. Tyhjäkäynnillä hanska hieman pullistuu mutta ei varsinaiseti täyty. Ei toisaalta mene myöskään lommolle niinkuin pitäisi. Huohotusjärjestelmä on vaihdettu seuraavilta osin: Öljyloukko, letku loukon ja venttiilikannen (kampikammion) välillä sekä letkunpätkä joka menee lohkon kylkeen. Nettiä runsaasti selattuani olen saanut selville, että öljyloukolle tulee toinenkin letkusarja joka menee ainakin imusarjaan. Tässä yhteydessä erityisesti jenkkisivustoilla on puhuttu, että imusarjasta löytyy banjopultti/reikäruuvi joka on suurin syyllinen huohotusjärjestelmän vikaan, ei niinkään öljyloukon tukkeutuminen. Eri lähteistä katsottuna osilla/letkuilla on erilaisia nimiä ja sijainteja. Merkkiliike sanoi, etteivät muista ikinä vaihtaneensa tällaista osaa. Öljyä kuluu tavallista enemmän. Toistaiseksi ainoa paikka josta olen öljyä löytänyt on välijäähdyttimelle menevän ilmaputken pinta. Sijainti on sopivasti öljyn mittatikun ja tämän epäilemäni banjo/reikäruuvin kohdalla. Mittatikku ei ole ikinä ollut pullahtaneena pois.

Mitä kanssaihmisille tulee mieleen? Onko väestä joku joskus törmännyt huohotuksen ongelmiin jotka olisivat vaatineet tämän mainitun ruuvin/siihen liittyvien komponenttien korjaamista? Öljyä on aikaisemmin mennyt 1l/15tkm, nyt menee noin 1l/4tkm ja tämä muutos on tapahtunut alle vuodessa. Kampiakselin tiiviste vaihdettiin huohotusjärjestelmän rempan yhteydessä, koska oli pullahtanut. Öljyä ei ilmesty maahan, ei pöllähdä pakoputkesta, ei haise eikä mene jäähdytinnesteiden sekaan.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8035
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
« Vastaus #17 : 04.09.2019, 14:13:08 »
Rassattiinko huohotinpöntön vaihdon yhteydessä kanavat moottorin puolelta? Erityisesti öljynpaluu pöntöstä eli alin reikä voi karstoittua umpeen.

Banjopultti(vain turboissa) on imusarjan etunurkassa laturin yläpuolella, kanta alaspäin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
« Vastaus #18 : 04.09.2019, 14:46:11 »
Käsitykseni mukaan rassattiin auki. Kuvien perusteella olivatkin aika häijyssä kunnossa. Saisiko tuon banjopultin irti tutkittavaksi ilman imusarjan irrotusta? Onko kokemuksia siitä, että tämä järjestelmä olisi tukossa/vaihtokunnossa? Eli meneekö se banjopultti tukkoon vai siihen kiinnittyvä nippa vai jokin letkuista? Loogista toki olisi, että se nippa/pultti menee tukkoon koska siinä taitaa olla ohuimmat reitit kaasuille kulkea.

Poissa Karitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • S80 T6 -99
Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
« Vastaus #19 : 04.09.2019, 14:56:57 »
Omassa T6:ssa oli juurikin tuo banjopultin yhteydessä oleva pienireikäinen nippa tukossa ja aiheutti ylipaineen. Jos irrotat banjopultin niin varmista, että sen reikä on linjassa nipan kanssa, kun laitat sen takaisin.
Volvo Pro:lla koodien lukua ja nollausta.

745 > 850 STW 2,0 > 850 STW 2,5 > S80 T6

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
« Vastaus #20 : 04.09.2019, 15:01:54 »
Merkillistä, että merkkiliike ei tiedä tästä asiasta mitään. Onnellisesti vain painottivat sitä öljyloukkua ja letkua sinne päälle. Täytyykö sen pultin olla linjassa nippaan nähden? Annoin itseni ymmärtää, että nippa on "ympärisäteilevä" jolloin pultin reiän suuntauksella ei olisi väliä. Hyvä kuitenkin kuulla jos jollain toisella on samanmoinen asia ollut ongelmana. Tietää, ettei ole ihan hakoteillä. Merkkiliikkeeseen kun en mielelläni veisi autoa vianetsintään. Onko mahdottoman iso homma vaihtaa se letkusto, joka siinä menee poikittain, eli myös sille nipalle? Ulkomailta sen letkuston saisi noin 90e, sisältäen sen nipan. Löysin netistä kyllä videon jossa neuvotaan pelkän nipan vaihto myöskin mutta tuolla osan hinnalla voisi vaihtaa sen vaikka kokonaan, jos ei ole ihan järjetön työ.

Poissa Karitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • S80 T6 -99
Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
« Vastaus #21 : 04.09.2019, 17:04:42 »
En tiedä mitä ”ympärisäteilevä” tarkoittaa. Puhun tietenkin omaan autooni liittyen nipan ja banjopultin suuntauksesta. Jos pultin reikä on -oman autoni osalta - poikittain  nippaan reikään nähden niin väylä on tukossa. Pultin kierteiden läpi menee reikä ja pultti on myös ontto ja suuntaa kaasut imusarjaan sieltä imusarjan alapuolelta.
« Viimeksi muokattu: 04.09.2019, 17:06:50 kirjoittanut Karitsu »
Volvo Pro:lla koodien lukua ja nollausta.

745 > 850 STW 2,0 > 850 STW 2,5 > S80 T6

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
« Vastaus #22 : 04.09.2019, 17:46:04 »
Yritänpä selittää mitä tarkoitan. Räjäytyskuvan perusteella ymmärsin, että nippa on ikään kuin donitsi. Nipasta lähtee letku sitten johonkin. Reikäruuvi/banjopultti tulee nipan keskeltä, eli ikään kuin donitsin reiästä läpi ja kiristetään mutterilla. Näin ollen reikäruuvin reiän suunnalla ei ole väliä, koska nipan, eli donitsin, sisäkehä on ympäriinsä avoin.. Sainko yhtään selitettyä? Tällainen mielikuva minulla järjestelmästä on räjäytyskuvan perusteella.

Poissa Karitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • S80 T6 -99
Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
« Vastaus #23 : 04.09.2019, 19:55:52 »
Katsoin ottamiani kuvia tuosta nippahärvelistä mihin banjopultti menee. Tuo nippahärveli on tosiaan kovera sisältää, joten se on tosiaan ”ympärisäteilevä”. Sori hämmennys, jota aiheutin väärällä infolla.

Itse vasta eilen irrotin imusarjan tarkastakseni mm. Nuo putket. Näin lyhyt oli muisti tuon osan muodosta. Itselläni oli tuohon nippaan tuleva kumiletku revennyt sentin verran päästä ja irti nipasta. Korjasin sen laittamalla puhaltimella kutistettavaa sähköjohtojen liitoksiin laitettavaa putkea kahdesti. Toivottvasti pitää. Ainakin näyttää hyvältä ja sitten kiristin nippusiteellä.
« Viimeksi muokattu: 04.09.2019, 20:03:00 kirjoittanut Karitsu »
Volvo Pro:lla koodien lukua ja nollausta.

745 > 850 STW 2,0 > 850 STW 2,5 > S80 T6

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
« Vastaus #24 : 04.09.2019, 20:09:07 »
No omakin väittämäni oli lähinnä arvaus ja sellainen järkeily, että ei kai autoinsinööri niin kenkku olisi ollut, että suunnittelee niin tarkasti kohdistettavan osan  :D. Täytyypä katsoa kehtaako tuota itse alkaa irrottelemaan. Vähän tuo kuulostaa amatöörille isolta ja haastavalta hommalta. Paljon työtä tuossa olisi ilman varmaa diagnoosia vaikka oireet toki viittaa tähän. Varsinkin ulkomaisilla foorumeilla tästä viasta/ongelmasta oli paljon keskustelua.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8035
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
« Vastaus #25 : 04.09.2019, 20:55:39 »
Niin se on, että banjopultti ja banjo ei välitä siitä missä asennossa pultin reiät on. Sisälle jää tila jossa neste/ilma liikkuu. Pelkän pultin pystyy poistamaan imusarjasta ilman muuta purkamista. Paikka ja asento on pikkaisen hankala, muttei mahdoton.

Koko huohotinletkunpaketin vaihtaminen jossa pultille tulevat letkut on kiinni, on paras vaihtaa imusarja irrallaan. Se kuitenkin menee koneen takapäähän asti ja sisällä kiertää jäähdytysneste.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
« Vastaus #26 : 04.09.2019, 21:17:58 »
Kiitoksia vastauksista! Pitääpä korjaamolta tiedustella, paljonko veloittavat koko letkuhässäkän vaihtamisesta. Vähän tämä harmittaa kun paja vaihtoi taannoin sen öljyloukon muttei sitten tästä viitsinyt puhua sanallakaan. Menee taas turhaan rahaa ja aikaa, kun revitään imusarjaa uudelleen irti.. Olisi voinut vaikka kerralla laittaa kuntoon..

Poissa Ryde85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 248
  • www.vrcf.fi
Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
« Vastaus #27 : 04.09.2019, 21:40:55 »
Määräaikaishuoltoon kuulu se huohotinjärjestelmän rassaus juurikin sieltä banjoliittimestä määräajoin. Merkkiliike taas hakoteillä kun ei tunne edustamiensa autojen huolto-ohjeita.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1682
Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
« Vastaus #28 : 04.09.2019, 22:03:01 »
Nostetaanpa aihetta uudelleen esille. Tässä on itse jo aikalailla pihalla, että mitä pitäisi tehdä. Ongelma/nykytilanne on seuraava:

Moottorissa on lievä ylipaine, joka on todennettu sofistikoituneesti kumihanskatestillä. Tyhjäkäynnillä hanska hieman pullistuu mutta ei varsinaiseti täyty. Ei toisaalta mene myöskään lommolle niinkuin pitäisi. Huohotusjärjestelmä on vaihdettu seuraavilta osin: Öljyloukko, letku loukon ja venttiilikannen (kampikammion) välillä sekä letkunpätkä joka menee lohkon kylkeen. Nettiä runsaasti selattuani olen saanut selville, että öljyloukolle tulee toinenkin letkusarja joka menee ainakin imusarjaan. Tässä yhteydessä erityisesti jenkkisivustoilla on puhuttu, että imusarjasta löytyy banjopultti/reikäruuvi joka on suurin syyllinen huohotusjärjestelmän vikaan, ei niinkään öljyloukon tukkeutuminen. Eri lähteistä katsottuna osilla/letkuilla on erilaisia nimiä ja sijainteja. Merkkiliike sanoi, etteivät muista ikinä vaihtaneensa tällaista osaa. Öljyä kuluu tavallista enemmän. Toistaiseksi ainoa paikka josta olen öljyä löytänyt on välijäähdyttimelle menevän ilmaputken pinta. Sijainti on sopivasti öljyn mittatikun ja tämän epäilemäni banjo/reikäruuvin kohdalla. Mittatikku ei ole ikinä ollut pullahtaneena pois.

Mitä kanssaihmisille tulee mieleen? Onko väestä joku joskus törmännyt huohotuksen ongelmiin jotka olisivat vaatineet tämän mainitun ruuvin/siihen liittyvien komponenttien korjaamista? Öljyä on aikaisemmin mennyt 1l/15tkm, nyt menee noin 1l/4tkm ja tämä muutos on tapahtunut alle vuodessa. Kampiakselin tiiviste vaihdettiin huohotusjärjestelmän rempan yhteydessä, koska oli pullahtanut. Öljyä ei ilmesty maahan, ei pöllähdä pakoputkesta, ei haise eikä mene jäähdytinnesteiden sekaan.

Eihän turbon kautta hukkuis kuitenkin öljyä kattiin?

Skandixin kautta tuli aikanaan hankittua koko huohotuksen setti ja olisko 3h korjaamolla tehneet. Ei mun mielestä paha, itsellä olis menny jo työkaluja miljoonalaatikosta etsiessä varmaan sama aika. Näihin oon lukenu jostain, että jäähdyttimen paisarille tuleva ohut letku kannattais kierrättää sen imusarjan takana tulevan alumiinisen putken kyljessä. Se toimisi ilmeisesti jonkinlaisena huohotuksen lämmittäjänä, kun on nipusiteillä kyljessä kiinni. Vähän huono selostus, mutta voin joskus yrittää paremmin ja ehkä kuvan kera :D
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
« Vastaus #29 : 04.09.2019, 22:11:51 »
Varmasti hukkuu hieman turboon, onhan koneella kohta tuupattu 300tkm. Öljyn kulutuksen lisäys on tullut melko nopeasti kuitenkin. Lisäksi se kampiakselin tiivisteen pullahdus ja joutokäynnillä tapahtuva höyryn nouseminen/hanskan osittainen pullistuminen viittaavat huohotuksen ongelmiin joka tapauksessa.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron