KL-varaosat  Race.fi

Neutral controll?

  • 54 Vastauksia
  • 19482 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
« Viimeksi muokattu: 15.11.2015, 01:13:27 kirjoittanut Justus »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Neutral controll?
« Vastaus #31 : 15.11.2015, 15:08:00 »
Sepä se:
http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=228

http://www.volvoxc.com/0/resources/how-to/pdf/2002-V70-XC-Valve-Body-Replacement-Notes.pdf

Itseasiassa yksikään noista kuvatuista oireista ei sovi tuohon mun syndroomaan. Ei mulla mene "vapaalle" vaihteiden välillä vaan silloin kun esim jarruttaa (tai pelkästään moottorijarruttaa) risteykseen ja vauhti laskenut riittävän matalaks. Jarrutettaessa ehkä 40kmh tjsp kohdalla neula tipahtaa tyhjäkäyntinopeuteen, siihen saakka moottorijarruttaa normaalisti. Merkkihuollossa laatikkoöljyjen vaihdon yhteydessä pyysin tutkimaan. Laskua tuli tuostakin tutkimisesta ja sanoivat että "toimii normaalisti"..

Eli miten muilla käyttäytyy moottorijarrutuksessa/jarrutuksessa? Jos ei tipahda tyhjäkäynnille niin taas yks meriitti merkkihuollon hattuun tästäkin
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Swolle60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
  • Enemmän on vähemmän!
Vs: Neutral controll?
« Vastaus #32 : 15.11.2015, 17:26:04 »
Eli siis se hydrauliikkayksikkö? Tuokin käynyt mielessä. Miten muilla muuten toimii kun lähestyy vaikkapa risteystä 50kmh ja jarruttaa hieman; tipahtaako het tyhjäkäynnille? Jos tipahtaa niin mitä tekee kun avaa kaasun heti perään; meneekö veto päälle "luistaen" eli kuminauhamaisesti?

Tippuu tyhjäkäynnille ja menee vetopäälle ilman luistamista alle 60kmh:n vauhdissa
S60 2,4D ja V60

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Neutral controll?
« Vastaus #33 : 15.11.2015, 18:27:31 »
Tippuu tyhjäkäynnille ja menee vetopäälle ilman luistamista alle 60kmh:n vauhdissa

Ilman luistamista tarkoittaa että veto kytkeytyy (häiritsevän) napakasti? Joudutko avaamaan kaasua vähän niinkuin varoen vai voiko heittää jalan aina kaasulle huoletta?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Swolle60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
  • Enemmän on vähemmän!
Vs: Neutral controll?
« Vastaus #34 : 15.11.2015, 20:03:57 »
Voi laittaa kaasua, ei mitenkään häiritsevä tuo nykäys. Minulla se reilumpi nykäys tulee nimenomaan ennen pysähdystä. Ei toki aina ja ei koskaan jos en nosta jalkaa pois jarrulta ennenkuin auto on kokonaan pysähtynyt. Nykäystä ei myöskään ilemene jos vaikka 80 vauhdista otan jalan pois kaasulta ja vauhti saa hiipua vapaasti pysähdyksiin asti. Vain nopea jarrutus ja jarrun löysäys ennen pysähdystä saa tuon jynksäyksen aikaiseksi. Vaihteisto vaihtaa ilman suurempia nykimisiä. Siksi epäilen kuitenkin että jossakin on pakko olla välystä?? Vaan enpä vielä ole keksinyt että missä. On nää mielenkiintoisia laitoksia.
S60 2,4D ja V60

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Neutral controll?
« Vastaus #35 : 15.11.2015, 20:26:31 »
Tutkin asiaa myös ja 40kmh tietämillä ilman kaasua menee vapaalle kuten mulugrenilla. Tästä urkua niin jynksähtää.

Tuntuu, että mitä vähemmän vauhtia pohjalla, sitä vähemmän /ei ollenkaan jynksähtää.

Jäi semmoinen tunne, että voisiko jynksähdys tulla kun tietyssä vauhdissa kytketään suoraan vaikka kolmoselle, kun taas pienemmässä vauhdissa kytketään kakkoselle joka ei tuota jynksähdystä.
Vida Pohjois-Savossa

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Neutral controll?
« Vastaus #36 : 15.11.2015, 22:58:07 »
Joo ihme vehkeitä. Tuota swollen ennen pysähdystä tapahtuvaa nykäystä mulla ei ole koskaan tehnyt. Tuon kaasun avauksessa tulevan nykäyksenkin voi täysin välttää kun avaa kaasua varoen. Tuntee kuinka veto menee päälle silkin pehmeästi. Mut ku minusta automaatin pitäs olla huoleton poljettava niin siks häirii. Saa muuten halutessa tosi kovan jynksähdyksen aikaa jos antaa valua vauhdin johonkin kolmenkympin hujakoille ja sit tallaa kaasua tosi lujaa

Edit: varmaan muuten juuri kolmosella tulee tuo jynks. Mut eikö vaihde ole valmiiksi silmässä jo kun kaasua avataan eli eikai se jynksähdys vaihteen kytkeytymisestä johdu? Kiihdytyksessä kolmonen menee ainakin siististi mulla. Veikkaisin turbiiniosastoa mutta veikkausta vain..
« Viimeksi muokattu: 15.11.2015, 23:03:29 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Neutral controll?
« Vastaus #37 : 16.11.2015, 05:00:58 »
Joo ihme vehkeitä. Tuota swollen ennen pysähdystä tapahtuvaa nykäystä mulla ei ole koskaan tehnyt. Tuon kaasun avauksessa tulevan nykäyksenkin voi täysin välttää kun avaa kaasua varoen. Tuntee kuinka veto menee päälle silkin pehmeästi. Mut ku minusta automaatin pitäs olla huoleton poljettava niin siks häirii. Saa muuten halutessa tosi kovan jynksähdyksen aikaa jos antaa valua vauhdin johonkin kolmenkympin hujakoille ja sit tallaa kaasua tosi lujaa

Edit: varmaan muuten juuri kolmosella tulee tuo jynks. Mut eikö vaihde ole valmiiksi silmässä jo kun kaasua avataan eli eikai se jynksähdys vaihteen kytkeytymisestä johdu? Kiihdytyksessä kolmonen menee ainakin siististi mulla. Veikkaisin turbiiniosastoa mutta veikkausta vain..

2-3 vaihto kiihdyttäessä siisti myös mulla. Silloin kun jynksähtää kuulostaa että silmänräpäyksen ajan kierrokset nousee vapaalla ja sitten vaihe kytkeytyy.

Jos Toyotalla ajaessa rasittuu perse penkin takia, niin Volvolla ajaessa väsyy korvat kuunnellessa..
Vida Pohjois-Savossa

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Neutral controll?
« Vastaus #38 : 16.11.2015, 09:26:23 »
Tuo kierrosten nousu ei ole hyvä homma. Kielii jostain venttiilihommasta. Mulla ei nouse, iskee vain silmänräpäyksessä vedon päälle. Ihan kuin manuaalilaatikolla. Omassa toisessa (manuaali)autossa saa aina himmailla kaasun kanssa pienillä vaihteilla. Avattava varoen:-)

Pitäs käydä kokeilemassa uudehkoja geartroniceja. Kiinnostas tietää miten toimii ehjänä
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Neutral controll?
« Vastaus #39 : 16.11.2015, 17:01:56 »
Lisäkokeita: moottoritiellä vauhtia 80. Keppi manuaalille ja Nelonen pesään, kaasu ylös. Kierrokset 2500 pintaan. Moottorijarrutus vähän vauhtia pois 2000rpm tietämille ja kaasua - > jynks.  Vaihde ei käynyt vapaalla ja sama 4 silmässä joten olisiko kuitenkin niin että joku välys vaihtaa suuntaansa ja jynksähtää kun kuormitus palaa ja vieläpä niin että ollaan valmiiksi korkeammalla kierrosalueella.
Vida Pohjois-Savossa

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Neutral controll?
« Vastaus #40 : 16.11.2015, 22:51:10 »
Ajelin auto töpselissä ja tallensin venttiilien toimintaa. Ilmeisesti tuo milliamppeerimäärä on ohjausvirta eikä takaisinkytkentä.

Näytteet sisältää parin sekunnin välein jysäyttelyä alle 40kmh vauhdissa, venttiilien ohjauksessa ei näy mitään reagointia. Mikä on toisaalta ihmeellistä, ettei vapaalle heitto näy missään, tietääkö joku miten/mitkä venttiilit sitä hoitaa vai onko se jotenkin muuten hoidettu?

Näissä ei näkynyt mitään mikä korreloisi jysähtelyn kanssa. Vielä voisi linjapaineita seurata.. Mutta onko täällä joku joka tietää mihin pitäisi kiinnittää huomiota, mitkä solenoidit tai paineet on oleellisia tässä tilanteessa?

Tulipahan taas leikittyä vidalla, löytyi takalasin automaattipyyhkäisyn poisto, eipähän tarvii lähteä siniselle talvea varten  8)




Tallennukset joutui ottamaan kahdessa erässä, kun maksimilukumäärä on 5 kerrallaan. Loggasin myös kaasupolkimen asentoa, pyörintänopeutta ja venttiiliejä, enkä löytänyt minkään muun kanssa yhteyttä jysähtelyyn kuin kaasupolkimen ja tietysti kierrosten nousun kanssa..
Vida Pohjois-Savossa

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Neutral controll?
« Vastaus #41 : 16.11.2015, 23:10:58 »
öö, eikö se jotenkin turbiinilla sen tee eikä siis heitä vapaalle. Ymmärrän näistä kyllä yhtä paljon kuin sika tuulimyllystä mutta mielelläni opin lisää ::)

Edit: kokeilepa muuten kylmällä laatikolla. Silloin se tosin muutenkin toimii erilailla mutta silti. Ei ihan niin paljoa jynksi minusta
« Viimeksi muokattu: 16.11.2015, 23:14:19 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Neutral controll?
« Vastaus #42 : 17.11.2015, 12:07:38 »
Pitää kokeilla vielä tuo kylmä laatikko. Jos tuo "vapaalle heitto" tapahtuu "turbiinilla", niin tietääkö kukaan mikä sitä ohjaa? Onhan tcm:stä tai jostakin lähdettävä ohjaava impulssi solenoidille tai muulle toimilaitteelle joka tuon "muutoksen"  toteuttaa, ellei kyse ole ihan jonkinlaisesta mekaanisesta ratkaisusta. Silloin kyllä tuskin lämpötilalla olisi toiminnalle vaikutusta.

Jos tuon ohjauksen tai takaisinkytkennän tietäisi, niin voisi etsiä vidasta josko voisi seurata LIVE dataa.

Vidasta saisi näköjään päälle vianetsintä moodin, jossa D:n tilalla näkyy käytettävä vaihde  kokoajan ja varoituskolmio näyttää turbiinin lukituksen tilan... Vilkkuu slip lockilla ja palaa lockilla koko ajan...  Mitähän muuta siinä oli. Pitää joskus kokeilla.

Edit.  Korjattu joitain kirjoitusvirheitä, välillä aika tuskaista kirjoittaa kännykän ennakoivalla syötöllä..
« Viimeksi muokattu: 17.11.2015, 13:43:42 kirjoittanut kytkijä »
Vida Pohjois-Savossa

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Neutral controll?
« Vastaus #43 : 17.11.2015, 19:34:00 »
välillä aika tuskaista kirjoittaa kännykän ennakoivalla syötöllä..

Ota ihmeessä pois päältä. Jos on android niin asetukset-> kieli ja syöttötapa ja laita sieltä joka paikasta pois oikeinkirjoitus. Myös sieltä google näppäimistö -valikosta se tekstin korjaus pois
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Neutral controll?
« Vastaus #44 : 22.11.2015, 16:30:58 »
Heh, olinpa äsken vaimon kyydittävänä. Se tällä enimmäkseen ajelee. Liikennevaloja lähestyessämme vaimo jarrutti ja kone tottakai tipahti tyhjäkäynnille mutta valot vaihtuivatkin ennen pysähdystä ja korkokenkä singahti surutta kaasulle ja silloin tietenkin hemmetin kova JYNKS! Pahaa teki istua vieressä kun tietää et noin se ajelee aina. Mut eipä ole varaa alkaa neuvomaan ;D Ihmetyttää miten tuo voimalinja tuota kestää vuodesta toiseen :idiot2:
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Kulkukoira  Proturbo