Meidän Prius plussalla alkaa olla jo ikää ja nuohan kehittyy koko ajan, että en tiedä, miltä osin pätee uudempaan hybridiin, mutta ajan sillä aina D:llä ilman mitään eco tai EV tiloja. B käynnistää polttiksen jopa moottorijarrutuksessa, mikä on kulutuksen kannalta hölmöä, koska näiden ei-pistokehybridien säästö perustuu pitkälti siihen, että polttis käy vain silloin, kun sitä tarvitaan. B on kai lähinnä vuoristoajoa varten.
Akku on noissa vain energian välivarasto, eikä sitä ilmasta tule, joten polttiksen kuuluu käydä, kun tarve on. Sinänsä pelkällä sähköllä ajo ei ole siis erityisen tavoiteltavaa kuin alamäissä, tasaisella pienissä vauhdeissa ja hidastaessa. Siksi kohtuu reipas kiihdytys ja sen jälkeen rullailu kaasua hipelöiden, jos mahdollista, on paras taktiikka. Akku jos tyhjenee, polttis sen kohta täyttää, joten pelkkä sähköajo ei kesää tee. Pointti on pitää polttis riittävän kuormitettuna, kun se käynnistyy. Tuolla bensapihistely hipoo jo tiedettä ja sinänsä olen tykännyt juuri siitä tylsien työmatkojen yms. ajossa täällä kamerakyttäilyn keskellä.
Tuo on jo hyvä kaupunkikulutus talven pakkaskelissä. Varmaan litra lähtee kesäkelillä helposti tuosta. Helteillä sitten taas pomppaa lähemmäs talvea.
Muistat vaan seurata liikennettä. Itsellä tuli alkuun ihan liikaa tuijoteltua mittaristoa, että jarrutus pysyi generaattoreilla, kiihdytys alle powerin jne. Oikeasti pääsi pari kertaa liikennetilanne yllättämään, mikä oli typerää...
