Proturbo  Autodiagnoosi

D5 kampiakselin hihnapyörän mutteri?

  • 13 Vastauksia
  • 2711 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tarkki74

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
D5 kampiakselin hihnapyörän mutteri?
« : 27.01.2019, 11:53:22 »
Hojo!

Olen jakopää remppaa tekemessä
Volvoon ( 163HP D5 ). Oletteko vaihtaneet kampiakselin hihnapyörän mutterin uuteen? Haymerin ohjessa oli maininta uuden vaihtamisesta, muttei uutta ole tähäm hätään saatavilla.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2019, 11:56:28 kirjoittanut tarkki74 »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8030
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: D5 kampiakselin hihnapyörän mutteri?
« Vastaus #1 : 27.01.2019, 12:31:52 »
Ei tarvitse uusia.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1722
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 kampiakselin hihnapyörän mutteri?
« Vastaus #2 : 27.01.2019, 18:22:55 »
Ei tarvitse uusia.
Takaisin vain ja 300Nm
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 kampiakselin hihnapyörän mutteri?
« Vastaus #3 : 24.05.2024, 19:53:42 »
Hihnapyörä antautui. Vipattaa ja hihna pitää kitinää.

Väännetty on molempiin suuntiin? Kumpaan suuntaan tuota pitää vääntää? Onko oikeakätinen vai vasenkätinen kierre ?

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • 940 230FT -98
Vs: D5 kampiakselin hihnapyörän mutteri?
« Vastaus #4 : 24.05.2024, 20:10:04 »
Kumpaan suuntaan tuota pitää vääntää? Onko oikeakätinen vai vasenkätinen kierre ?

Kyllä se on ihan normaali oikeakätinen. Saattaa olla tiukassakin, jos vedetty vaan pulttipyssyllä kiinni "tarpeeksi kovaan".
Yhdestä D5 vääntelin tuota mutteria 1,5 metrin jatkoputkella ja 1/2" vääntiö napsahti poikki hylsyn vierestä.
Milkkarin isoimmalla 1/2" iskevällä akkumopolla sai paukuttaa 2-3min putkeen, jonka jälkeen mutteri napsahti auki  :buck2:

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 kampiakselin hihnapyörän mutteri?
« Vastaus #5 : 24.05.2024, 21:20:52 »
Saattaa olla tiukassakin

Kiitos vastauksesta. Onpa tosiaan tiukassa. Vaimo polki jarrua ja minä väänsin. Ei auennut 1/2" vääntimellä vaikka oli semmoinen yhden koon 70 cm pyörämutterin aukaisuväännin. Eipä siihen enää vartta uskaltanut jatkaa. 3/4" setistä taas loppui jatkot kesken. Taitaa olla tasan 30mm se kanta siellä. 29 ei mennyt.

Täytyy viritellä huomenna pulttipyssy tulille. Pitäisi olla 3/4" paineilmakäyttöinen perintökalleus jossakin pahna pohjilla. Eihän semmoisia normaali ihminen koskaan edes tarvitse.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3024
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 kampiakselin hihnapyörän mutteri?
« Vastaus #6 : 25.05.2024, 20:56:11 »
Startilla mutteri auki.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 kampiakselin hihnapyörän mutteri?
« Vastaus #7 : 26.05.2024, 12:02:04 »
Nyt on pakutettu 3/4" pulttipyssyllä ja varmasti auki päin 10 barin paineella ja kovempaa en saa. Moottori pyöri hitaasti mukana mutta ei ota auetakseen.
Seuraava mahdollisuus olisi rakennella jokin rautakangenmittainen väännin ja pitää jarrulla ja vaihteella. Onkohan siinä miten suuri vaara että jokin paikka pettäisi voimansiirrosta kun vääntää? Tulee äkkiä moninkertainen vääntö moottoriin verrattuna. Eikä nämä välineet enää mitään auton korjaus työkaluja ole.

Poissa Oski

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 kampiakselin hihnapyörän mutteri?
« Vastaus #8 : 28.05.2024, 21:25:32 »
Mulla sama ongelma T5:n kanssa! Ei lähde 3/4” pulttimopolla eikä edes startilla pyöräyttämällä, vaan putkisokka hihnapyörien liitoksessa alkaa antautua! Epäilen, että joku valopää on laittanut punaista kierrelukitetta tms. Ei auta enää muu, kuin pillistä kuumaa.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Markku Salminen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 kampiakselin hihnapyörän mutteri?
« Vastaus #9 : 28.05.2024, 22:01:18 »
Mitä jos sitä lämmittäis induktiolla niin ei läpee kaikki siitä ympäriltä. Kaverilla on toi bili bali kaupan lämmitin ja sillä on saanut lämpöseksi ihan hyvin ja sitten Makitan akku koneella auki on kyllä se isompi malli.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: D5 kampiakselin hihnapyörän mutteri?
« Vastaus #10 : 28.05.2024, 22:02:01 »
Lämpöä on joskus joutunut käyttään ja yleensä aina silloin sieltä on löytynyt jonkin yli-innokkaan asentajan jäljiltä punainen loctite, varmaan joku 263.
Ohjeessakin sen poisto tapahtuu lämmöllä ja käsityökaluilla. :P

Muuten on ja pysyy.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 kampiakselin hihnapyörän mutteri?
« Vastaus #11 : 29.05.2024, 10:18:31 »
Nyt on pakutettu 3/4" pulttipyssyllä ja varmasti auki päin 10 barin paineella ja kovempaa en saa. Moottori pyöri hitaasti mukana mutta ei ota auetakseen.
Seuraava mahdollisuus olisi rakennella jokin rautakangenmittainen väännin ja pitää jarrulla ja vaihteella. Onkohan siinä miten suuri vaara että jokin paikka pettäisi voimansiirrosta kun vääntää? Tulee äkkiä moninkertainen vääntö moottoriin verrattuna. Eikä nämä välineet enää mitään auton korjaus työkaluja ole.

Oliko miten iso ilmasäiliö ja paksu, lyhyt letku?
Mun mielestä 3/4" pulttipyssy iskee kyllä kovempaa (1500-2000 Nm) kuin mies ja rautakanki vääntää (no iso mies ja 150cm tanko vääntää noin 700-800Nm, parin metrin tangolla menee jo 1000Nm rikki, sitten erikseen ne tyypit jotka nostaa yli 100kg tankoja maasta, 100kg x 200cm on vasta noin 2000Nm). Siihen en usko, että voimansiirto antautuisi, mutta kyllä pulttipyssy siinäkin on hellävaraisempi kuin raaka vääntö varren kanssa. Lämmitystä kokeilisin itse.
« Viimeksi muokattu: 29.05.2024, 10:25:15 kirjoittanut Jorma »

Poissa jjm95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 kampiakselin hihnapyörän mutteri?
« Vastaus #12 : 29.05.2024, 16:30:06 »
Makitan 3/4" 40 voltin sähköpyssyllä kokeilisin, me ollaan sellainen hommattu kuorma-auton rengastöitä varten, lähtee 700nm kiristetyt pyöränmutterit auki helposti

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 kampiakselin hihnapyörän mutteri?
« Vastaus #13 : 05.06.2024, 15:43:57 »
No niin aukesi ilmapyssyllä. Tiukassa oli mutta vähemmän vartta ja enemmän painetta. Homma kesti, kun välissä piti rakentaa vaimolle kasvihuone ja vielä on yksi vara-autokin seisonnassa joten ei paniikkia.
Sain myös purkuautosta mutterin auki, jossa voisi olla mahdollisesti sopiva varaosa. Millainen tämä rakenne oikein on. Hihnapyörä ei irtoa ainakaan kovin helpolla. Siinä on myös neljän pultin kehä. Halkeaako se siitä niin että jakopään pyörä jää paikalleen ja tämä hihnapyörä putoaa pois. Olikohan tämä mutterin irrotus edes välttämätöntä?

No niin, ne 4 pulttia piti avata ja eipä se mutterin avaaminenkaan turhaa ollut. Terveeltä vaikuttaa varaosa. Mikä lie saanut sitten antautumaan. Taitaa olla tiukassa se hammashihnapyörä joten ei pelkoa sen mukaan lähtemisestä kun ei irronnut vaikka purettavasta kangilla kevyesti väänsi.
« Viimeksi muokattu: 05.06.2024, 16:54:08 kirjoittanut Vollemies »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy