Tuli todettua että jos autoon sekottaa liikaa sähköä niin siihen menee järki. Tästä syystä päätin lopettaa tuon 850 volvon rassaamisen ja ajaa sillä niin kauan kun se liikkuu.
Mutta asiaan.
Päätin ottaa riskin.
Eli ostin 940 korisen farmarin jossa on TDiC kone ja sen jatkeena ZF automaatti.
Varusteina löytyy:
-Ilmastointi
-Vakkari
-Puolinahat
-Lasten istuin
-Koira verkko
Eli pakettina erittäin yksinkertainen.
Auto on aika rujon näkönen ulkoapäin ja töitä kyllä riittää. Onneksi en hävittänyt 740 volvoa josta aion aikalailla osia tuohon siirtää.
Sitten vikoja ja näihin neuvot ovat tervetulleita.
-Automaatissa ilmeisesti ravistaa turbiini kun 80-100 nopeudessa armoton jurina ja alkaa heti silloin kun turbiini menee lukkoon.
-Pakoputki pitäs asentaa.
-Hehkut ei toimi (rele irrotettu koska hehkut aina päällä)
-Turbo tuntuu vuotavan öljyä koska turbon imupuolella on kuivaa öljyä mutta turbon jälkeen märkää. Moottori ei huohota.
-Jäähdytinnesteen seassa öljyä. edellisen omistajan mukaan kaatanut öljyä vahingossa väärästä korkista. Selvitellään mutta ei vettä öljyn seassa.
-Kardaanin laakeri kolisee ja ravistaa
-Sisälle ei tule lämmintä kuin lehmänhenkä, mutta painetta tulee vesijärjestelmään vain sen verran että voi sanoa että sielä jotain painetta on.
-valoja pimeenä sieltä täältä. suurin syy näihin on se että edellinen omistaja katkonut johtoja pikaliittimien juuresta? en tiedä mikä into siinä on ollut...
-Öljypumpun alumiinin ja lohkon välistä vuotaa öljyä.
-Kaikki pyöränlaakerit vollottaa
-Moottorilla jää pyttyjä välistä kylmänä.
-Sisustassa konsolin muovit ovat ottaneet itseensä mutta koitetaan siirtää mitä pystytään tuosta 740 kympistä.
-ovikahvat ei palauta.
-Kauko-ohjaus sekasin.
-Helmat ja ovan alareunat ruosteessa mutta ei läpi paikkoja ei ole ainakaan vielä löytynyt.
-Edessä haritusta varmaan 3 senttiä.
Mutta sitten plussia
-pihalla oli noin 5 astetta lämmintä ja hehkut ei toimi. auto lähti käyntiin jonkun 3-4 pyöräytyksen jälkeen ja heti kaikilla pytyillä. Savutti vaan aikalailla valkoharmaata? liekkö tarttee huolestua kun hehkut ei toimi?
-ruostevaurioita ei löytyny muualta kuin tuulilasin alapellistä, helmoista etuovien alareunoista ja etulokasuojien ja runkopalkkien välisessä saumassa.
Sitten yleisökysymyksiä. Hyllyssäni on Compomotiven mo5 vanteet 15 tuumaset ja et0. Tuossa 740 volvossa mahtui pyörimään pienellä kaarien levityksellä mutta mites 940 volvossa? onko kokemuksia?
Moottoria



Mittaristo ja tyylikkäät kilometrit.

Turbo ei ainakaan vuoda ulospäin öljyä. liekkö alkuperänen?

Sisältä.

Tuommoset ruosteet löytyy kummaltakin puolelta helmasta mutta ei ainakaan pahempaa ole vielä löytynyt.
