Kai se olisi taas aika kirjoitella tästäkin hankinnasta topiccia foorumille. Kuten on itsellä ollut tapana noista käyttisvolvoista kirjoitella viimeiset 10vuotta.. Jos ei muuten, niin oman muistin virkistämiseksi.
Elikkäs reilun vuoden verran tuossa meni niin että käyttöautona oli muunmerkkinen laitos. Toki harrastevolvo on koko tämän ajan ollut, mutta tällä vuosikymmenellä oli ekan kerran tilanne että käyttöautona oli muu kuin Volvo. Pitkään oli tehnyt mieli kokeilla että minkäslainen laitos tuollainen Mersu on, ja sellanen tuli hommattua syksyllä 2017. Mukava kokemushan sekin oli, mutta nyt viimeisen puolenvuoden aikana on tullut tarvetta hieman paremmin etenevälle laitokselle. Sillä nuo mökki ja kalareissut on alkanut itsellä lisääntymään, ja tuli loppuvuodesta hommattua raskaampi kalastusvenekkin. Ja tuota uuttavanhaa venettä ei tarvitse matalahkolla kaksvetoisella nostaa hiekka/luonnon -rampeilta..
Kyllä noita nelivetomersujakin tuli katsottua, mutta ei oikein budjettiin ja omiin intresseihin sopivaa laitosta ollut Mersupuolella tarjota. Joten luonnollisesti nelivetovolvot kiikariin. Ekoja kertoja elämässä oli kyllä tilanne että katselin vähän out of the box ajattelulla kaikinmerkkisiä autoja jotka kriteereihin sopisivat. Mutta eipä muunmerkkisillä ollut tarjota niin paljoa parempaa vaihtoehtoa että Volvoista tai Mersuista siirtyisin pois. Volvopuolelta on hetken aikaa pyörinyt mielessä jo XC60, ja niitä alkuun pääasiassa katselinkin. Pikkuhiljaa kumminkin visiot alkoivat kääntyä enemmän XC70 puoleen ja tuo kuuskymppinen vaihtoehto jäi lähinnä varalle..
Vaihtoehtojen katseleminen oli kumminkin lähinnä alustavaa, sillä Mersu oli vielä pihassa eikä sitä ollutkaan tarkoitus laittaa myyntiin ennen kevättä. Viikko sitten kaveri kumminkin kyseli että oliskos saksalaisia dieselfarkkuja tiedossa mitä olisi myynnissä tai tulossa myyntiin. Siihen heitin että pihasta löytyy yksi ja sen saa hakea jos tarpeeksi maksaa. No kaverilla pamahti ostohousut kainaloihin ja jo viime lauantaina auto vaihtoi omistajaa. Niin nopeasti asia eteni että en ollut mitenkään lukkoon lyönyt korvaajaa. Oli vielä jopa ajatuksissa ollut että jos suoraan Ruotsista hakisi itse korvaajan. Kumminkin aikataulu tuli aika nopeasti joten ruotsista haku tuntui vähän "soitellen sotaan" vaihtoehdolta. Nettiautossa oli kumminkin yksi yksilö joka täyttäisi varuste yms kriteerit. Mutta tuo sijaitsee yli 200km päässä. Eihän siinä muuta sitten kun lauantai-iltana myyjälle soittoa ja sunnuntaiaamuna sitä löysikin itsensä istumassa junassa. Kokemus sekin, näin monien vuosien jälkeen. Auto oli mitä pitikin eli nimeä siis alle. Ja sunnuntaina sitä oltiinkin jo iltapäivällä kotona uuden auton kanssa.
Tuli näköjään hieman pitkät esipuheet vaikka koitin vähän tiivistetysti muuttaa ajatuksia tekstimuotoon. Mutta kummiskin itse asiaan:


Elikkäs kyseessä XC70 D5 AWD Summum kuten otsikkokin jo antoi ilmi. Auto on vuosimallia 2008 ja se on tuotu n. vuosi sitten Ruotsista suomeen. Kilometrejä takana ostotilanteessa 231tkm mutta nyt jo pyörähtänyt 232 puolelle. Huoltokirja on ns. aukoton ja historia muutenkin kohtuudella tiedossa. Otin vielä jälkeenpäin Carfaxilta raportin autosta mistä selviää katsastuksissa ja huolloissa olleet mittarilukemat yms yms. Ja kaikki tuntuisi olevan kunnossa ja loogista. Auto on uutena rekisteröity firmalle, mutta melko nopeasti sen jälkeen siirretty yksityisomistukseen ja sillä omistajalla ollut koko sen ajan mitä auto ruotsissa ollut.
Varusteita on melko hyvin, ainakin moneen suomimalliin verrattunna. Eli ainakin:
-Täysnahkapenkit sähkösäädöillä ja muisteilla
-Xenonit
-Webasto eli tod näk ardic?
-Sähköllä toimiva takaluukku
-Hälyt
-Penkinlämmittimet edessä ja takana
-Tummat lasit
-Parkkitutkat taakse
Ja jotain muuta semmoista noiden perusjippojen lisäksi (aut. ilmastointi, geartronic, cruise jne). Sitä en tarkkaan tiedä mitä kaikkea toi summum sisältää vakiona, ja mitä kaikkea muuta tohon on vielä ruksittu mitä en ole keksinyt. Pitänee kaivaa jostain tuon ajan varusteluettelo jos jostain löytyy kataloogi. Esim stereoista ei mitään hajua mikä setti siellä on ja mitä eri vaihtoehtoja on ollut. Vetokoukku on asennettu viimekeväänä suomeen tuonnin yhteydessä. Mersuissa oli se kätevä että VIN koodilla sai kaikki tarkat auton tiedot ja varustetiedot haettua netistä. Ja mitä muuta Mersussa oli kätevää, mitä tän kanssa kaipaa oli 7" näyttö navilla, bluetooth puhelimella, dvd toistolla jne. Eli navia tai bluetoothia ei tässä ole. Tosin Mersussakin se oli vain puheluita varten, ei musiikintoistoa. Mutta kovin olen tyytyväinen autoon ja varusteisiin, ja onhan tuon rattiin hypätessä olo vähän kun olisi takas kotiin tullut. Penkeissä on oikeinkin juhlava röhnöttää mersun jämäkämpien penkkien jälkeen.
Muutoksia mitä autoon tulee, niin ei varmaan paljoa ole. Korkeintaan ehkä jotain vanne swäppäilyä eli kesävanteiksi esim. 18" kun nyt on 17" alut kesäsille ja 16" alut talvivanteille. Jos uudet kesävanteet hommaisi niin sitten ehkä siirtäisi nuo nykyiset 17" vanteet talvivanteiksi. Sillä tuossa on nyt vanhahkot kitkat talvirenkaina joten joutuisi tod näk ensitalvelle renkaat uusimaan. Ja onhan nuo 16" todella ujot tämänkokoisessa autossa (vaikkin mukavat, koska moffa profiili). Sitten lisäksi ehkä jotain polttimonvaihtoa ledeiksi, kilventaustaa tms pientä nikkarointia.
Muuten mennään varmaan enemmän pesu&huoltomuistio tyyppisellä ratkaisulla tämänkin topicin suhteen. Niin sanottujen huoltojen suhteen en ole vielä tehnyt muuta kun avaimien patterit vaihdoin sekä ohjaustehostinta hieman tutkailin. On aika jäpäkkä ohjaus, mutta toimii kumminkin hyvin eli ei takertele tai äännä. Sitä en tiedä kuinka kevyt tuo ohjaus pitäisi tälläsessä olla kun en ole muilla yksilöillä ajanut. Elikkäs ohjaustehostimeen vaihdoin hieman uutta öljyä ja laitoin varuksi vielä kaveriksi RVS ohjaustehostin käsittelyn jos siitä jotain iloa olisi. Ja sitten tietysti lisäksi perus nesteiden ja rengaspaineiden tarkastelut. Muuten ei mitään pakollista huoltoa ole, kun on juuri 3tkm sisään edellisen omistajan toimesta tehty merkkiliikkeessä öljynvaihtohuolto ja lisäksi MAP anturi vaihdettu. Kumminkin tekisi mieli nuo vaihteiston ja voimansiirron öljyt vaihtaa asap, ellei malta seuraavaan öljyhuoltoon asti ja vaihda silloin. Samaten apulaitehihnan ja sen kilkkeet voisi varuiksi vaihtaa seuraavassa huollossa..
Mutta näillä mennään, kirjoittelen taas kun jotain asiaa tulee..