Futurez  Kulkukoira

AW-automaattivaihteiston luisto kylmänä

  • 2 Vastauksia
  • 2123 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
AW-automaattivaihteiston luisto kylmänä
« : 05.03.2019, 08:33:05 »
Oletteko huomanneet kuinka Volvon automaattilaatikko (AW) luistaa kylmänä?

Onko laatikoissa ja autoissa eroja? Miksi? Onko luistaminen tuttua ja sallittua? Missä rajoissa?

Meillä on kaksi S80 Volvoa, joissa on paljon eroja automaattilaatikon toiminnoissa. Pitäisi olla sama laatikko, sillä autot ovat 2,4 D vm. -03 ja bensavapari vm. -04/05. Loistovehkeitä molemmat.

Dieselillä on nyt ajettu 463 tkm ja bensavehkeellä noin 235 tkm. Kummatkin autot ja laatikot pelaavat kunnolla. Silti eroja on käytöksessä. Liekö ajan tuomaa hioutumista, mutta vanhempi ja meillä yli 6,5 vuotta ollut diesel ottaa ikään kuin lunkimmin. Se tosin tarkoittaa sitä, että aamulähdöt loivasti kohoavalta pihalta on otettava usein uusiksi! Automaatti näet luistaa kylmänä ihan jonkin verran.

Bensavapari sen sijaan hyökkää aika topakasti. Onko sillä merkitystä, että pihalta lähdetään yleensä pakittaen?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6406
Vs: AW-automaattivaihteiston luisto kylmänä
« Vastaus #1 : 05.03.2019, 11:18:58 »
Miksi ne lähdöt on otettu uusiksi, liukkauden kun ei nopeutta saa kerättyä vai eikö auto ole jaksanut? Kyllähän nämä kylmänä pakilla luistaa mutta vaikea sanoa kokeilematta kuinka paljon verrattuna omaan. Käytätkö paikallaan yhtään ennen lähtöä ja onko öljytaso ok ja öljyt muuten kunnossa?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
Vs: AW-automaattivaihteiston luisto kylmänä
« Vastaus #2 : 05.03.2019, 11:40:01 »

iltojeni valon ja aamujeni auringon diesel siis luistaa kylmänä aikalailla. Siis vaikka on ollut webasto päällä ja pakkasta vain -10 Celsiusta.

Piha on luminen ja osin jäinen ja takapyörien takana on pieni nousu. Sen joutuu lähes joka kerta talvikelillä ottamaan uusiksi eli ajamaan hieman eteenpäin ja sitten pakittamaan uudelleen. Aluksi voima ei riitä, koska automaatti luistaa niin paljon eikä anna/nosta kierroksia vaikka kaasu olisi pohjassa.

Käytän paikoillaan aina jonkun minuutin. Pikkuvaimosta en ole aivan varma malttaako työpaikalleen kiirehtiessään pyöritellä. Mutta itse pyöritän hetken ajoinpa sitten kummalla autolla tahansa.

Päivemmällä luistoa ei juuri koskaan ole, sillä autot ovat olleet ajossa. Ei ole iso ongelma. Mutta kiinnostaa tietää. Se, että diesel luistaa paljon enemmän ja paljon useammin kuin bensa, on myös erikoista. 

 

Autoracing  KL-varaosat