Carcom Oy  Elekma

850 t5 -95 kone kolisee

  • 1 Vastauksia
  • 3160 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vannesuhari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
850 t5 -95 kone kolisee
« : 06.10.2011, 19:42:07 »
Elikkä tällänen auto kyseessä kun volvo 850 t5 2.3 koneella ja -95 vuosimalli.

Olin ajamassa kotiin päin ja annoin vähän kaasua raskaalla jalalla jonka jälkeen kone rupesi kolisemaan yhtäkkiä ja öljyvalo vilahti. Sammutin auton äkkiä ja annoin rullata tien viereen. Hain auton kotiiin ja rupesin tutkimaan asiaa. Aloitin siitä, että vaihdoin öljyt ja kolina vähentyi, mutta ääni pysyi yhtä kovana. Kolina ei kuulu tyhjä käynnillä, mutta sieltä kuuluu kyllä pieni venttiilin naputus( ei kuulunut mitään naputusta ennen tätä tapahtumaa). Kun antaa varovasti kierroksia kolina alkaa kuulumaan 1700rpm jälkeen kovana, mutta loppuu kun pitää hetken tasakaasulla. Tehot tallella ja käy normaalisti. Koneen rasitus ei vaikuta ääneen. Äänestä tulee ihan mieleen, että yksi nostaja olisi ilman öljyä.

Nyt purettu venttiilikoppa ja nokka akselit otettu pois. Osa nostajista nalkkaa kiinni tietyssä kohdassa kun pyörittää sitä nastaa siitä keskeltä ( Tarkoitan sitä nastaa siellä nostajan keskellä johon venttiili ottaa kiinni). Paineilmaa kun pistin nostajan öljykanavasta sisälle niin sieltä tuli erittäin huonon näköistä öljyä ulos, että ei ihme jos eivät toimi kunnolla.

Kysymys kuuluu voiko nostajasta tulla sellainen kunnon kolina?
Kolina kuuluu tasaisesti vähän kun tulisi venttiilin tahtiin.

Ajattelin varmistaa asiaa täältä ennen kun tilaan kaikki uudet nostajat.
940 classic
360 GL
+ Paljon muita volvoja

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 -95 kone kolisee
« Vastaus #1 : 06.10.2011, 21:03:37 »
No kuulematta mikä ääni on sanoisin ,jotta venttiilit yleensä naputtaa ja kampiakselin/kiertokangen laakerit kolisee....>onhan jako kohdallaan>(jos vedot normaalit luulisi olevan)>öljyvalo hiukan pelottaa,ettei vaan laakerivikaa jolloin paineet
laski ja valo syttyi? Olikos öljynpainemittaria>joutokäyntipaineet kuumana ok.

>nuo väljät nostimet voi ainakin dieselmersussa näköjään laskea painetta>joutokäynnillä  kuumana se 2 normaali ja kuumana alle 1,5 alkaa jo nostimet naputella jolloin joutokäynnillä naputtaa ja kierroksilla 1000rpm paineet pysyy 3 tai yli jolloin naputuskin loppuu.

Entäpä venttiilivika>voisko karsta irrotessaan tms. aiheuttaa venttiilin tilapäisen sulkeutumis häiriön ja päässy mäntään kopsahtamaan.....sillon voi naputus vähän voimistua>saattas havaita kun käsin pyörittää pari kierrosta,että tuntuuko kampiakselin mutterista räikän varteen jonkun sylinterin kohdalla "kopsahdus" sitten kun palikat paikallaan.
Toivotaan ,jotta selviää nostimilla>se kiertokanki tullee aikanaan itsekseen ulos jos laakeri kunnolla leikkaa :P?
« Viimeksi muokattu: 06.10.2011, 21:28:13 kirjoittanut Koo Pee »

 

Proturbo  Autodiagnoosi