Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo S60 2.5T -03 turbo-ongelma vai mikä?

  • 33 Vastauksia
  • 7857 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tomave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Volvo S60 2.5T -03 turbo-ongelma vai mikä?
« : 26.03.2019, 02:29:52 »
Terve,

Yllämainittu peli tuli ostettua. Itselle ensimmäinen turbopeli ikinä.

Nyt kun tossa pääsi autoa polkasemaan vähän kovempaa, niin heräsipä kysymys ja pienoinen huoli:

Kun polkaseen ihan kunnolla ja kiihdyttää johonkin 150km/h, tulee ohjaamoon melkoinen haju.  Mitään tämmöistä ei siis normaaliajossa tapahdu, eikä edes vähän reippaammin kiihdyttäessä vaikkapa moottoritien rampilla. Vaatii todellakin ihan maximikiihdytyksen.

Mitään tietoa juuri mistään ei itsellä ole, mutta tuleeko jollakin jotain mieleen? Mittarissa 220tkm, hyvin huollettu peli. Turboon ei kait ole koskaan koskettu, ellei se kuulu jollakin tapaa Volvon huolto-ohjelmaan.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2019, 06:48:20 kirjoittanut Chall »

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 707
  • O.V.L.O.V.
Vs: Volvo S60 2.5T -03 turbo-ongelma vai mikä?
« Vastaus #1 : 26.03.2019, 08:08:08 »
Kannattais ensin tarkistaa ettei ole öljyvuotoja. (kuuluisa nokka-akselin pääty) valuttaa ovelasti lähes huomaamatta kannen takakulmaa pitkin pakosarjalle ölppää.   

-Huohottimien varma aukiolo.
-Mitkä öljyt ja koska vaihdettu.
-Jos autolla aina hyssytelty ja nussuteltu ja noudatettu jotain hemmetin Long-Life huolto-ohjelmaa niin paljonko coolerin putkistossa mokkoo, joka lähtee liikkeelle kun oikeen kurnuttaa.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa pikkis60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.5T -03 turbo-ongelma vai mikä?
« Vastaus #2 : 26.03.2019, 16:22:01 »
voi myös puskea öljyä turbon öljynpaaluuputken juuresta mikä on lohkon ja öljypohjan seutuvilla.siinä on semmonen kumitiiviste ja se ajan saatossa menee huonoksi ja kun kunnolla antaa monoo niin se pullauttaa sieltä öljyä.mulla tuli sieltä ja oli hankala todeta kun paikalla huudattaessa ei siitä vuotanu mut kun teki pienen lenkin kunnolla kiihdyttäen nii jo oli taas paikat aivan öljyssä.

Poissa Tomave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.5T -03 turbo-ongelma vai mikä?
« Vastaus #3 : 26.03.2019, 20:09:44 »
voi myös puskea öljyä turbon öljynpaaluuputken juuresta mikä on lohkon ja öljypohjan seutuvilla.siinä on semmonen kumitiiviste ja se ajan saatossa menee huonoksi ja kun kunnolla antaa monoo niin se pullauttaa sieltä öljyä.mulla tuli sieltä ja oli hankala todeta kun paikalla huudattaessa ei siitä vuotanu mut kun teki pienen lenkin kunnolla kiihdyttäen nii jo oli taas paikat aivan öljyssä.

Onko se koneen "yli" menevä puolen ranteen vahvuinen putki tämä turbon öljypaluuputki? Ainakaan näkyvillä yhtään missään en näe öljyvalumia, eli pakko melkein olla jossain koneen alapäässä ahtaasaa, jonne ei kunnolla näe.

Poissa pikkis60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.5T -03 turbo-ongelma vai mikä?
« Vastaus #4 : 26.03.2019, 20:25:24 »
se putki on moottorin takana turbosta alas päin.eli pitää ottaa moottorin pohjamuovi pois alta niin sitten pääsee vasta näkemään sen.

Poissa Turkinpippuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Volvo S60 2.5T -03 turbo-ongelma vai mikä?
« Vastaus #5 : 26.03.2019, 20:41:59 »
Automaatti? Toimiiko automaattivaihteisto normaalisti? Ilmanputsarin sivun tasalla, vaihteiston etureunassa on keltainen vaihteistoöljyn mittatikku. Siinä on metallinen kieleke, joka lukitsee tikun, sitä sormin taivuttaen nostat tikun ylös ja nuuhkaiset tikkua. Sieltä saattaa tulla nenään sama haju kuin autoa kovemmin polkiessa...
Turbolla buustia elämään...

Poissa Tomave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.5T -03 turbo-ongelma vai mikä?
« Vastaus #6 : 26.03.2019, 20:57:54 »
Automaatti? Toimiiko automaattivaihteisto normaalisti? Ilmanputsarin sivun tasalla, vaihteiston etureunassa on keltainen vaihteistoöljyn mittatikku. Siinä on metallinen kieleke, joka lukitsee tikun, sitä sormin taivuttaen nostat tikun ylös ja nuuhkaiset tikkua. Sieltä saattaa tulla nenään sama haju kuin autoa kovemmin polkiessa...

AUtomaatti pelittää kuin unelma, vaihteistoöljyt vaihdettu useamman kerran. Sen toimivuudesta voisin lyödä vetoa.

Poissa Tomave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.5T -03 turbo-ongelma vai mikä?
« Vastaus #7 : 26.03.2019, 20:59:12 »
se putki on moottorin takana turbosta alas päin.eli pitää ottaa moottorin pohjamuovi pois alta niin sitten pääsee vasta näkemään sen.

Hmm. Noh pitääpäs katsoa millon pääsisi jollekin nosturille tms tommosen homman tekemään. Tosiaan ei paljoa ajoa haittaile, kun ei tule oikeastaan ikinä polkastua niin kovaa, että leimahtaisi.  Mikä putki se koneen yli menevä on?  Huohotin?

Poissa Tomave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.5T -03 turbo-ongelma vai mikä?
« Vastaus #8 : 26.03.2019, 21:02:22 »
Kysymys nro 2! 


Autossa on takana peruutustutkat, jotka eivät kuitenkaan toimi. Niihin ei taida tulla sähköä ollenkaan?. Kontissa oleva on/off kytkin on päällä. Auto ei peruuttaessa anna mitään äänimerkkiä, ei edes pitkää, minkä kuuluisi ilmeisesti antaa vikatilanteessa (?) Ajotietokonekaan ei herjaa.

Koitin etsiä manuaalista sulaketaulusta kohtaa parkkitutkien sulakkeelle, tässä onnistumatta. Jossakin manuaalissa oli takakontin kytkintaulu erinäkäinen mitä se todellisuudessa oli. Siinä taulussa olisi ollut nro 26. 5A sulake ''Parking assist'', mutta tosiaan jäi nyt arvoitukseksi, kun taulu olikin erilainen.

Poissa Turkinpippuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Volvo S60 2.5T -03 turbo-ongelma vai mikä?
« Vastaus #9 : 26.03.2019, 21:04:30 »
AUtomaatti pelittää kuin unelma, vaihteistoöljyt vaihdettu useamman kerran. Sen toimivuudesta voisin lyödä vetoa.

Nuuhkaise tikkua kuitenkin. Etkä tarvitse siihen nosturia... Ja se moottorin yli menevä ranteen paksuinen putki on paineputki turboahtimelta välijäähdyttimelle.
Turbolla buustia elämään...

Poissa Tomave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.5T -03 turbo-ongelma vai mikä?
« Vastaus #10 : 26.03.2019, 21:22:34 »

Nuuhkaise tikkua kuitenkin. Etkä tarvitse siihen nosturia... Ja se moottorin yli menevä ranteen paksuinen putki on paineputki turboahtimelta välijäähdyttimelle.

Pitääpäs huomenna nuuhkia siis. Voiko sen paineputken ''piilossa'' oleva pää olla syypää? jos se falskaisi ja tiputtelisi pakosarjan päälle kunnolla polkaistaessa, kun paine kasvanee suuremmaksi?

Poissa Turkinpippuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Volvo S60 2.5T -03 turbo-ongelma vai mikä?
« Vastaus #11 : 26.03.2019, 21:36:09 »
Pitääpäs huomenna nuuhkia siis. Voiko sen paineputken ''piilossa'' oleva pää olla syypää? jos se falskaisi ja tiputtelisi pakosarjan päälle kunnolla polkaistaessa, kun paine kasvanee suuremmaksi?
Jos paineputki vuotaa paineita ulos, auto menee vikatilaan. Volvon moottorinohjaus (ECU) on erittäin herkkä vuodoille imu- ja paineputkissa ilmamääräanturin (MAF) ja moottorin välillä ja herjaa vuodoista välittömästi ''check engine'' vikavalolla.
Turbolla buustia elämään...

Poissa Tomave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.5T -03 turbo-ongelma vai mikä?
« Vastaus #12 : 26.03.2019, 21:40:54 »
Jos paineputki vuotaa paineita ulos, auto menee vikatilaan. Volvon moottorinohjaus (ECU) on erittäin herkkä vuodoille imu- ja paineputkissa ilmamääräanturin (MAF) ja moottorin välillä ja herjaa vuodoista välittömästi ''check engine'' vikavalolla.

Kiitos! Auto ei tosiaankaan anna mitään vikavaloja eikä herjaa mitään. Voisiko olla, että mitään kovin vakavaa ei siis ole?  Jos turbo olisi huonokuntoinen/päästäisi öljyä läpi tms, tulisiko silloinkin jotakin ilmoitusta?

Poissa Turkinpippuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Volvo S60 2.5T -03 turbo-ongelma vai mikä?
« Vastaus #13 : 26.03.2019, 22:10:12 »
Kiitos! Auto ei tosiaankaan anna mitään vikavaloja eikä herjaa mitään. Voisiko olla, että mitään kovin vakavaa ei siis ole?  Jos turbo olisi huonokuntoinen/päästäisi öljyä läpi tms, tulisiko silloinkin jotakin ilmoitusta?
Ei, vika koodia ahtimen sisäinen öljyvuoto ei anna. Mutta auto pölläyttelisi öljynkatkua ja sinistä savua pakoputkesta mm. kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Öljynkatku olisi myös enemmän tai vähemmän koko ajan nenässäsi ajon aikana. Lisäksi auton pitäisi myös kuluttaa öljyä, ts. öljynpinta mittatikussa vajoaisi.
Mutta kaikkiaan on vaikea sanoa edes, onko autossasi edes mitään vikaa. Kun bensaturboautoa polkee, on ihan normaalia että auto haisee sen jälkeen ''poljetulle bensaturboautolle''. Kun kuormitat autoasi hieman rajummin, ahdin hehkuu punaisena, downpipe ahtimelta katalysaattorille ja katalysaattori kuumenevat rajusti. Niiden pintaan kertyneet jäämät maantiesuolasta jne. palavat pois ja aiheuttavat turboautolle tyypillisen katkun. Kyse saattaa olla siis ihan siitäkin. Jos vaihteistoöljyt eivät haise palaneelle, jos moottorista ei katoa öljyä eikä auto pölläyttele, jos katsot moottorin poikittaistuen välistä moottorin taakse pelkääjän puolelta eikä siellä näy ylimääräisiä vuotoja, jäähdytin nesteet eivät katoa paisuntasäiliöstä, eikä pysäköity auto jätä läikkiä allensa, vikavalo ei pala sekä auto toimii täysin normaalisti ajossa, en välttämättä olisi hirvittävän huolissani :) !
 
Turbolla buustia elämään...

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5557
  • Volvo V70
Vs: Volvo S60 2.5T -03 turbo-ongelma vai mikä?
« Vastaus #14 : 26.03.2019, 22:12:43 »
Jos turbo olisi huonokuntoinen/päästäisi öljyä läpi tms, tulisiko silloinkin jotakin ilmoitusta?

Noup, turbon osalta ei tule mitään vikakoodeja vaan elektroniikan puolelta tulee jos jotain vikaa on järjestelmässä..
Turbon osalta ei kuulu mitenkään huolto-ohjelmaan ja jos turbo hajoaa tms, niin useimmiten laitetaan uutta tilalle.

Jos autolla on ajettu kovin paljon pintakaasulla, niin kovemmassa vedätyksessä saattaa pakopuolelta tulla jotain katkua.

Huonoilla öljyillä saa kylläkin turbonkin hajalle..
« Viimeksi muokattu: 26.03.2019, 22:14:57 kirjoittanut anssi68 »
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo