"ulkoile illalla valoisassa" -kauteen huikea 3 viikon pidennys syksyllä
Ja keväällä ja mistä tulee määritelmä klo 19, josta 3 vko? Nyt on tuoreessa muistissa, kun kesäaika pamahti, saman tien vyörähti ihmiset ulkoilureiteille, joita itse yritin jaksaa könytä myös pimeässä. Muuten todella tympeää hommaa, paitsi tietty sai ulkoilla ihan rauhassa. Tätä puolta on ihan turha vähätellä. Itse ainakin pystyn rytmittämään elämääni niin, että voin ulkoilla myös vaikka klo 16, mutta kaikki se vaatii motivaation, jolle pimeys voi olla se ”viimeinen pisara”. Ja totta kai järjestely on sitä helpompaa, mitä enemmän on vaihtoehtoja, eli valoisaa aikaa tarjolla.
Olen tässä vuoden ajan tarkkaillut ja miettinyt, mitä jos nyt olisi talvi-/kesäaika, ja kummassakin on kieltämättä puolensa. Muut pointit ovat tosin niin vähäisiä, että niiden puolesta olisi ihan sama, mutta tämä vapaa-ajan valoisuuden lisä on todella tärkeä. Jos ikuinen kesäaika lisäisi keskimäärin suomalaisten ulkoilua edes tunnilla, isossa mittakaavassa tuollakin lienee joku merkitys.
Itseäni häiritsee myös enemmän liian aikainen auringon nousu, kuin liian myöhäinen lasku. Kiva olisi herätä iso osa vuodesta siinä kahden maissa yöllä. Jolloin tämän päivän normaali työssäkäyvä ihminen menee nukkumaan

Mutta eiköhän se talviaika meille tule, kun suomalainen sääntöjen orja äänestää sitä, koska se on se Oikea Aika, koska klo 12 auringon on oltava etelässä. Ehkä ”paras” kuulemani perustelu

Muut kansat nyt hölmöinä päätyy valoisan illan kesäaikaan, mutta nehän ei tiedäkään säännöistä mitään mokomat.
Pitää vaan vielä päättää, missä päin Suomea tuon autis... köh anteeksi säännön halutaan toteutuvan, Vaasassa, Joensuussa, vai kenties jossain sillä välillä?