Elekma  Autoracing

V70 2008 pienten ja vähän isompienkin vikojen kanssa sotiminen

  • 24 Vastauksia
  • 5567 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Haro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Selostetaanhan mysteeriääntä vielä lisää.

Eli ääni tulee erityisesti 2-vaihteella ja ylämäkeen ajettaessa. Ääni kuuluu hiljaisena myös tasaisella ja kevyellä kaasulla ajettaessa. Rohina kuvaa ehkä parhaiten.
Todennäköisesti kyseessä on jokin laakeri, mutta löytyykö syyllinen laatikon sisältä vai mistä?

Kuuntelin Volgan sielunelämää parkissa, ilmastointi pois päältä jo konepelti auki. Hiljainen, hieman metallinen ääni kuuluu myös silloin. Mutta jos painaa kytkimen pohjaan, ääni katoaa. Kun auton sammuttaa, kuuluu lievä kolahdus. Jollei kaksoismassaa olisi juuri vaihdettu, syyttäisin kaksoismassaa, mutta en jaksa uskoa sen syyllisyyteen. Voihan toki olla, että kaksoismassa on hieman maanantaikappale.

Voisin käydä nauhoittamassa ääniä seuraavaksi.

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Minulla myös tekee tuota nykimistä välillä 3 ajaessa 50kmh mutta nelosella ei. Taitaa olla vain ominaisuus ,itse vaihdan neloselle jos rupeaa nypyttämään.
Moottori siis myös 2.0d psa.

Dieselille kannattaa antaa kenkää oikein huolella silloin tällöin. Varsinkin jos on paljon lyhyttä ajoa, jolloin kone ei koskaan edes lämpiä kunnolla.
Loppuu nykimiset ja kone piristyy kun ajan tarvittaessa moottoritiellä muutaman 10 km 120km/h.
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa Haro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Noniin.
Nyt olisi ääntä tarjolla. Ääni vieläpä pahenee koko ajan. Tämä lupaa erittäin hyvää.

Sanokaahan arvon herrasväki, mistä voisi olla kyse:
https://www.youtube.com/watch?v=q2zzLoKTBCo&list=PLwIygen5mBCgx3Sdoo7RqzahmGCeMdA26&index=2&t=0s
https://www.youtube.com/watch?v=Mbg9X3ftkHg
« Viimeksi muokattu: 01.08.2019, 16:19:55 kirjoittanut Haro »

Poissa Haro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Ihmettelen tässä vain, miten ihmeessä vaihdelaatikko porsii tässä vaiheessa (jos ja kun laatikossa siis vika)?
Kyseessä kuitenkin "vasta" 207 000 ajettu auto.

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Minä laittaisin oman 20 centtiä likoon laatikon laakerivian puolesta. Kun ääni häviää silloin kun kytkin on pohjassa (paikallaan?), laatikko ei pyöri.

Mä nostaisin etukulman ylös ja pyörittelisin rengasta eri vaihteilla kytkin pohjassa ja moottori sammuksissa. Voi tosin olla ettei mitään kuulu pienen nopeuden ja/tai vastuksen vuoksi



Poissa Haro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Minä laittaisin oman 20 centtiä likoon laatikon laakerivian puolesta. Kun ääni häviää silloin kun kytkin on pohjassa (paikallaan?), laatikko ei pyöri.

Mä nostaisin etukulman ylös ja pyörittelisin rengasta eri vaihteilla kytkin pohjassa ja moottori sammuksissa. Voi tosin olla ettei mitään kuulu pienen nopeuden ja/tai vastuksen vuoksi

Voi olla, ettei rohinoita saa aikaiseksi fillaria pyörittämällä, mutta kokeillaan.

Jos ja kun on laakerivika kyseessä, niin kannattaa vissiin suoraan ruveta uutta laatikkoa katselemaan?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5759
  • www.vrcf.fi
Keula tukevasti ilmaan, auto käyntiin, vaihde päälle ja mekaanikon stetoskoopilla kuuntelemaan vaihdelaatikkoa.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/stetoskoopit/stetoskooppi-2000018564
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
^ kerran nostin passatista etukulman ylös ja juuri mainitulla tavalla pyöritin ja tutkin vetaria. Onneksi oli vcds, tuli meinaan kaikki mahdolliset viat päälle, pl. airbagit..

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5759
  • www.vrcf.fi
Tosiaan jos se luulee että taka abs-anturit on pimeenä :-[
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1621
Tosiaan jos se luulee että taka abs-anturit on pimeenä :-[

Se tietää. :D
Esim. etuvedolla dynossa ollessa: luistonesto kytkettävä pois ja tosiaan, mittaristoon tulee herjaa. Mittaristo normalisoituu sitten ajamalla ja uudelleen starttaamalla ja auton vikamuisti pitää tietysti kuitata.

-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy