Tuota mitenkäs tollasen 940 + D5:n saa leimaan Suomessa
Eihän 900-sarjan autoihin saa laittaa kun niitä koneita joita sarjaan saanut alunperin...maahantuoja kieltänyt erillisellä määräyksellä vaikka Suomen laki sen salliikin....viitaten esim T5/R - 960 projektit joita ei ole saanut leimattua millään konttorilla tässä maassa kyseisen paperin takia.
Vai onko asia muuttunut lähiaikoina 
Jos tuon saa leimattua, niin sillonhan se maahantuojan määräys on kumottu ja 960:n saisi laittaa T5 ja R koneita...ja paljon muuta kivaa 
Ekaksi, tämähän EI ole D5 (=volvon OMA), vaan 2,5TDI (VW), tuosta on jo puitu foorumilla kerta toisensa perään että D24T, 2,5TDI ja D5 on 3 eri konetta (jotkut kutsivat VW D24T:täkin virheellisesti TDI:ksi). D24T on esikammio turbodiesel ("epäsuora" (n. 120bar)ruiskutus), TDI = Suoraruiskutus (n.250bar) palotilaan AINA Intercoolerilla varustettu ja D5 on korkeapaine (1000bar->) 100% sähköohjattu ruiskutus.

Ei ole kielletty missään asentamasta T5/R moottoreita takapotkuihin, MUTTA Volvo Auto OY EI anna päästötodistusta 960 T5 yhdistelmälle. Tuo saako T5(R) koneen katsastettua 960/x90 volvoon riippuu ihan katsastusasemasta ja miten TULKITSEVAT ajoneuvolakia.
R-moottoreita (260-300hv) sitten EI saa takapotkuun muuta kun poikkeusluvalla, koska tehokkain on 204hv + 20% = 244,5hv -> R koneet ylittää tehorajan!
Kuten sanottua, Bertin (nyk peetun) 960 jonne yritettiin asentaa T5 (225/240hv) konetta kaatui siihen että katsastusaseman katsuri tulkitsi lakia niin että myös pakoputkisto JA voimansiirto vaikuttavat päästöihin, samaten korimalli, eli T5 koneet ovat etuvetoja ja kun tänne vaihdetaan kone eri ilmanvastuskertoimella olevaan koppaan ni päästöt saattavat ylittyä.
Jos pilkkua viilataan, asian laitahan näissä Euro1/2 päästöluokitusten peleissä
EI ole näin, KOSKA näille ei ole CO2 päästöjä ilmoitettu (vanhakoppanen 960 han on Euro1 ja uuskoppanen Euro2 ja x90 käsittääkseni Euro3). Ja se on nämä CO2 päästöt jotka EI saa nousta.
Laki tosin sanoo vain että vähäpäästöiseen autoon (EI EY-tyyppihyväksytty) kuten 960 1996 asti (1997-> on EY-tyyppihyväksytty) SAA vaihtaa toisesta autosta moottorin, ja AKE sivuilla on esimerkkikin tuollaisesta.
Että lain tulkintaanhan tuo on kaatunut, toisella asemalla varmasti saisi LAIN mukaan onnistumaan ihan 100% laillisesti. Lakitekstien kanssahan on aina tuo tulkinnanvara.
Pitäisi saada jonkunlainen ennakkotapaus tällaisesta muuten tehtyä, että saisi tehtyä jonkinlaisen paperin joka kelpaa poikkeuksetta, juuri esim. 940/960 volvon TDI "dieselöinnistä", jotta ei jokaisen tarvitsisi sotkea tämmöisen kanssa, ja muutenkin selkeyttää tuota ajoneuvon muutoslakia.
Kulmamies, jatka samaan malliin, hyvää tulee!