Autoracing  KL-varaosat

Team Recycle Racing Finland - 940 B230FT --> D5252T "MYYTY"

  • 523 Vastauksia
  • 264199 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #195 : 02.12.2011, 19:59:16 »
Tänään oli töissä hieman seesteistä, niin pääti ottaa puoliltapäivin ritolat ja mennä talliin ahertamaan. Kävien kotimatkalla hakemassa vähän tarvikkeita. Akkukaapelia, pientä polttoaineletkua, klemmareita ja J:n muotoisia putkikäyriä alavesi"putkea" varten.

Alavesiputki.


Ja sama paikallaan, huomaa tyhjennysproppu. Alavesiletkuna on FT:n ylävesiletku.


Naftasuodatin paikallaan.


Tein myös ahtimen imuputkelle jatkopalan ja laitoin ahtosolenoidille ne pienet ostamani letkut. Huomenna sitten olisi vuorossa viikon keittiön tiskualtaassa astianpesukoneaineessa lionneen paisuntasäiliön asennus, startin virtapiuhan teko ja bensapumpun poisto tankista. Alkaa olla aika hyvällä mallilla, joten taas perinteinen starttausjännitys alkaa tehdä tuloaan :-[
« Viimeksi muokattu: 25.06.2012, 10:50:56 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Re: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #196 : 02.12.2011, 20:14:29 »
Entä jos et poistakaan bensapumppua tankista?
Antaisi kivan esipaineen ::)

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Re: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #197 : 02.12.2011, 20:20:56 »
Entä jos et poistakaan bensapumppua tankista?
Antaisi kivan esipaineen ::)

Tämä on ollut mielessä, mutta kuitenkin pumppu pitäisi vaihtaa siirtopumpuksi, kun tuollainen painepumppu saattaa pullauttaa ruiskutuspumput stefat maata kiertävälle radalle ???

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Re: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #198 : 02.12.2011, 22:07:45 »
Tämä on ollut mielessä, mutta kuitenkin pumppu pitäisi vaihtaa siirtopumpuksi, kun tuollainen painepumppu saattaa pullauttaa ruiskutuspumput stefat maata kiertävälle radalle ???
juu ja voi olla ettei pumppu tykkää rasvasta(dieselistä) sekun on kuitenki huomattavasti bensaa jäykempää.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #199 : 02.12.2011, 22:52:12 »
huomaa tyhjennysproppu.
Tuossa olis muuten patentin paikka, moni autoinsinööri voisi ottaa opikseen, HYVÄ idea !! Ja putki jälleen kuin yhdestä putkesta väännetty, siisti.
« Viimeksi muokattu: 02.12.2011, 22:53:51 kirjoittanut Matson66 »
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #200 : 03.12.2011, 00:09:33 »
Tuossa olis muuten patentin paikka, moni autoinsinööri voisi ottaa opikseen, HYVÄ idea !! Ja putki jälleen kuin yhdestä putkesta väännetty, siisti.

Tyhjennysproppuhan siinä uudemmassa FT/FK koneessakin (missä on vesikierto öljyjalalla) on putkessa alhaalla ihan orggiksena :)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #201 : 03.12.2011, 02:30:08 »
Joo ihan hyvä huomio tuo bensan jääminen tankkiin. Orkkispumpulla tosiaan suristelin niin kauan, että ei enää konehuoneen letkun päästä lirissyt. Kuvittelinkin, että sinne jotain varmaan jää, mutta määrästä ei ollut mitään hajua. Jos ei jää kuin tuo 3 litraa, niin ei se kyllä sitten varmaan kauheesti haittaa, kuten Kisko totesikin.


Sähköhommat olisi nyt toistaiseksi kunnossa. Eli sain hehkun merkkivalon toimimaan pikkuisella mittariston modaamisella. Katkaisin piirilevyltä sen testipiirin ja kytkin sen eculta tulevan johdon merkkivalon alkuperäiseen maadoitusnastaan. Ylimääräinen johto siis piti vetää, mutta muuten on itseäni tyydyttävä toteutus.

Mä en Volvon mittaristoa niin tarkkaan tunne, mutta uskoisin että dieselmallissa se hehkun merkkivalo toimii juuri noin. Siellä on vaan mattaristossa yksinkertainen viivesysteemi joka pitää valon palamassaq tietyn aikaa. Jos väännät virrat tunniksi päälle, ja teet uuden "hehkutuksen" niin todennäköisesti "testauspiiri" ei pidäkään hehkuvaloa enää päällä kuin pari sekuntia. Ainakin kun Toyotassa josku hehkun merkkivalon sielunelämää tutkittiin, niin todettiin että merkkivalolla ei ole mitään tekemistä hehkujen kanssa.

Ilmeisesti hieman hehkusta riippuen on parempi joko niin että starttaus aloitetaan vasta hieman varsinaisesn hehkutuksen loputtua, tai toisinpäin, niin että hehkut saavat vielä virtaa kun aletaan starttaamaan, ja tästä syystä hehkun merkkivalo on tehty omalla viivepiirillään.

Lainaus
Lainasin töistä testeriä, jolla aioin varmistua kaikkien järjestelmien toiminnasta. No eihän se pirun testeri lukenut mitään, eikä saanut edes yhteyttä ajoneston boksiin, jota kautta tieto kulkee ecullekin. Taas piti kaivaa kytkentäkaavio nenän eteen ja vika löytyikin varsin helposti. Jostain ihme syystä kojetaulun vasemmassa päädyssä sijaitsevan ajoneston boksin maadoitus kulkee alunperin rintapellin oikeasta reunasta konehuoneen puolelle ja siitä edelleen moottorin kylkeen!! Siis miksi näin monikutkainen systeemi??

Todennäköisesti siksi että se ajonestolaitteen maadoitustaso pysyy samana kuin moottorin ja muden moottoriin kytkettyjen laitteiden. Startatessa jännite-ero voi olla aika isokin. Sitä tuskin vahingossa on noin menty laittamaan, mä ainakin suosittelisin että tuon kytkennän pitää tuollaisena.

Varsinkin kun todennäköisesti sitten kun se jännite-ero on kriittisen iso, on se hätätilanne kun auto täytyisi raapaista -30°C kylmiltään tulille.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #202 : 03.12.2011, 07:09:24 »
Tyhjennysproppuhan siinä uudemmassa FT/FK koneessakin (missä on vesikierto öljyjalalla) on putkessa alhaalla ihan orggiksena :)

Mulla on myös syylärin alakulmassa mutta onko se alin kohta, sitä en tiedä.  ??? Tuo öljynsuodattimen jalassa oleva voi olla vielä alempana.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #203 : 03.12.2011, 09:22:27 »
Tyhjennysproppuhan siinä uudemmassa FT/FK koneessakin (missä on vesikierto öljyjalalla) on putkessa alhaalla ihan orggiksena :)

Siitä se ajatus sitten lähti... ;)

Mä en Volvon mittaristoa niin tarkkaan tunne, mutta uskoisin että dieselmallissa se hehkun merkkivalo toimii juuri noin. Siellä on vaan mattaristossa yksinkertainen viivesysteemi joka pitää valon palamassaq tietyn aikaa.

Onhan dieselissä alunperin moottorissa lämpöanturi, joka määrää hehkutusajan. Ei se ajan määritys pelkästään mittaristossa ole.

Mulla on myös syylärin alakulmassa mutta onko se alin kohta, sitä en tiedä.  ??? Tuo öljynsuodattimen jalassa oleva voi olla vielä alempana.

Joo syylärissä on myös proppu, mutta alavesiletku ei lähde syylärin alareunasta ja tuo tekemäni putkikin taitaa olla syylärin alalreunan alapuolella, niin kyllä tuostakin propusta varmaan vielä vähän vettä lirahtaa :)
« Viimeksi muokattu: 03.12.2011, 09:31:09 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1141
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #204 : 03.12.2011, 09:29:44 »
Mä ajattelin että täytyy varmaan tänään koittaa ton oman vekottimen hehkutus aikoja , kun on jo kylmääkin  ;)

Sori OT  :idiot2:
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #205 : 03.12.2011, 16:12:58 »

Onhan dieselissä alunperin moottorissa lämpöanturi, joka määrää hehkutusajan. Ei se ajan määritys pelkästään mittaristossa ole.


Juu, tietysti, mutta ainakin mainituissa tojotissa sillä hehkun merkkivalolla, ja varsinaisella hehkulla ei ollut keskenään yhteyttä. Kun kerroit että hehkuvalo toimi juuri noin pelkän polttimon asenamisella, niin tuli mieleen että Volvon hehkumerkkivalo on toteutettu samalla tavalla.

Meillä oli hiace jonka startin solenoidi alkoi vetää viimeisiä, eikä toiminut jos akkujännite oli yhtään nyykähtänyt. Piti aina korvalla kuunnella hehkureleen naksaus ennen kuin koitti startata, merkkivalon perusteella hehkureleen toimintaa ei voinut päätellä.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #206 : 03.12.2011, 16:33:02 »
Juu, tietysti, mutta ainakin mainituissa tojotissa sillä hehkun merkkivalolla, ja varsinaisella hehkulla ei ollut keskenään yhteyttä. Kun kerroit että hehkuvalo toimi juuri noin pelkän polttimon asenamisella, niin tuli mieleen että Volvon hehkumerkkivalo on toteutettu samalla tavalla.

Meillä oli hiace jonka startin solenoidi alkoi vetää viimeisiä, eikä toiminut jos akkujännite oli yhtään nyykähtänyt. Piti aina korvalla kuunnella hehkureleen naksaus ennen kuin koitti startata, merkkivalon perusteella hehkureleen toimintaa ei voinut päätellä.

Noissa työkoneissa on kyllä aika selvä merkkiääni hehktuksen loppumiselle :) Kun hehkuvalo sammuu ennen varsinaisen hehkutuksen loppumista, niin se on vissiin kytköksissä päästöjen pienentämiseen ja tasaisempaan käynnistymiseen??


Tänään sain konehuoneen moottorin suojamuovia lukuunottamatta valmiiksi. Irrotin myös tankkivarusteen ja siitä irrotin pumpun.

Pitää vielä tehdä joku putki pumpun tilalle ja laittaa tankkivaruste takaisin. Nämä ovat sitten huomisen hommia ja sitten alkaa olla aika valmista. Kannuissa on jo 40 litraa dieseliä odottamassa ja kävin myös varaosaliikkeessä ostamassa sellaisen perämoottoreissa käytettävän pumpattavan "kumipallon", jolla meinasin ilmata polttoainejärjestelmän ennen käynnistysyrityksiä.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #207 : 04.12.2011, 15:40:51 »
Joo syylärissä on myös proppu, mutta alavesiletku ei lähde syylärin alareunasta ja tuo tekemäni putkikin taitaa olla syylärin alalreunan alapuolella, niin kyllä tuostakin propusta varmaan vielä vähän vettä lirahtaa :)

Juu, hyvään paikkaan laitoit sen propun. Helpossa paikassa, sotkee vähemmän varsinkin jos ei autoa saa ylös. O0
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #208 : 04.12.2011, 20:28:27 »
Olipa taas päivä.

Ensiksi tein sen tankkivarusteen valmiiksi ja samalla laitoin siihen Webastoa varten polttoaineenlähdön.






Tämän jälkeen yritin epätoivoisesti saada polttoainejärjestelmän ilmattua sillä perämoottoripumpulla. Kokeilin sitä vähän jokaiseen mahdolliseen paikkaan, mutta imu vaan ei tuntunut riittävän. Lopulta löytyi sopiva paikka heti tankin vierestä ja onnistuihan se ilmaus lopulta.

Sitten oli vuorossa ensimmäinen starttausyritys. Startti pyöritti todella laiskasti, joten käynnistymisestä ei ollut toivoakaan. Pientä lupailua oli havaittavissa, mutta ei mitään sen ihmeempää. Laitoin apukaapelit akun miinusnavasta moottorin kylkeen ja johan alkoi startata. Bensakoneen maapiuhassa ei näköjään riitä neliöt dieselin vaatimille virroille.

Kone käynnistyi, mutta sammui heti :( Se teki tätä joka kerta ja sammuessa syttyi moottorin vikavalo. Täysin samat oireet siis, mitä tuolla korjaamo-osiossa on erään käyttäjän autosta yritetty ratkoa. En malttanut odottaa huomiseen, joten hyppäsin autoon ja kävin töistä taas lainaamassa testeriä, jotta saa vikakoodit luettua. Koodit viittasivat ajoneston ongelmin, eli jäänitteensyötössä tai maadoituksessa häikkää. Tarkistin kaikki johdon ja yritin jopa laittaa sen maajohdon alkuperäistyyliin moottorin kylkeen kiinni, mutta turhaan. Sitten kokeilin ottaa 850:stä jääneet ajoneston osat, eli boksi ja antennirengas. Pujotin 850:n avaimen antennirenkaaseen ja yritin startata. Jukupliut, se saamari lähti käymään :) :) Oletin siis automaattisesti vian olleen niissä vaihtamissani ajoneston hiluissa. Kokeilin vielä vaihtaa alkuperäiset osat takaisin ja kokeilla uudestaan. Se pahus käy edelleen, mitä helv... Kokeilin vaihdella osia ristiin ja rastiin ja viimein osat olivat ihan sekaisin. Lopulta kokeilin vielä ottaa koko ajoneston boksin irti ja edelleen se auto toimii normaalisti. Lopulksi laitoin vielä kaikki alkuperäiset osat paikalleen. Moottorin ohjainyksikölle ei tullut enää vikakoodia ajonestosta, mutta itse ajonestoon jäi joku vikakoodi, minkä tarkoitusta en tiedä, mutta se selvinnee huomenna. Auto siis toimii, kulkee ja käy normaalisti, mutta en vaan tiedä MIKSI???

Koeajolla tuli sekä positiivisia, että negatiivisia seikkoja esille. Eli kierroslukumittari ei toimi, mutta cruise toimii normaalisti :) Myöskin 850:n ajoilta tuttu, liian aikaisesta ruiskutuksesta johtuva vikavalon palaminen on edelleen tallella :) Kohtuu pirteä tuo myös tuntuu olevan. Selkeästi reipaammin se kulkee, mitä etuveto meni. Johtuneeko sitten niistä unohtuneista katin sisuksista, vai jostain muusta, se jääköön arvoitukseksi, mutta kyllä se silti lastua tai evryä huutaa...
« Viimeksi muokattu: 25.06.2012, 10:52:55 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #209 : 04.12.2011, 20:32:42 »
Älä ny mitään evryä siihen laita. Ethän?   :(

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy