Kulkukoira  Proturbo

Riittääkö lyhyt tyhjäkäynti automaattiaskin luistamisen estoon?

  • 38 Vastauksia
  • 7817 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Siis jos laatikko luistaa, niin se kyllä pahenee kun öljyt lämpenevät, sen sijaan se kylmänä tapahtuva kierrättäminen johtuu vaan siitä että turbiinilukkoa ei kytketä päälle, vaan voima välitetään kokonaan turbiinin läpi, kuten 80-luvulla vielä tapahtui kokoajan.

Turbiinin lukitus otetaan taas käyttöön kun vaihteiston öljyt on tietokoneen mielestä sopivan lämpöiset. Mielestäni moottorin lämpö ei vaikuta tuohon, koska pitkän webastokäytön jälkeen kone voi olla luokkaa 70°C kun loota vielä luistaa, tai vastaavasti jos lähtee esilämmittämättömällä autolla se turbiini lukittuu jo vaikka koneessa ei olisi kuin 40°C.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Ellen väärin muista niin laatikkoöljyt kiertää sen syyläriosaston kautta. Lämpenevät/jäähtyvät moottorin jäähdytysnesteen tahtiin.

Jokatapauksessa höpöhommaa käyttää autoa ja lämmitellä niitä laatikkoöljyjä. Auto käyntiin ja :3/4 jättää sen:
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6495
Auto käyntiin, vaihde päälle, odotus nykäyksestä että veto kytkeytyy ja sitten vasta  :3/4 jättää sen:  :nohnoh

Itse tyhjäkäytän enemmän noitten apulaitteitten mölinän kuin vaihteiston takia ja tosiaan ei kannata liioitella karstaahan se tuottaa. Auto ei ole tarkoitettu pitkään tyhjäkäytettäväksi, mutta ei myöskään suoraan startista ajettavaksi. Syylariosastossa ne öljyt kiertää mutta termari ei tossa vaiheessa pitäisi päästää lämpöä sinne.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
Tuo karstahomma on nyt jo vähän yliampuvaa  S*  Kannattaa aloittaa tupakointi, niin kerkee auto käydä hetken ennen liikkeellelähtöä  ;D  Joo, kyllä täällä vaihteet toimii ilman luistoa oli keli mikä hyvänsä, pidemmälle se kierrättää ennenkuin vaihtaa seuraavaa kylmänä. Tämä lukee ihan ohjekirjassa, lämmittää konetta nopeammin tällä tavoin..

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Tuo karstahomma on nyt jo vähän yliampuvaa  S*  Kannattaa aloittaa tupakointi, niin kerkee auto käydä hetken ennen liikkeellelähtöä  ;D  Joo, kyllä täällä vaihteet toimii ilman luistoa oli keli mikä hyvänsä, pidemmälle se kierrättää ennenkuin vaihtaa seuraavaa kylmänä. Tämä lukee ihan ohjekirjassa, lämmittää konetta nopeammin tällä tavoin..

No kaupa tuo vähän riippuu vaihteistosta ja sen ohjelmoinnista, mutta kyllähän se ero on aika selvä, jos vaihteisto toimii niin että turbiinilukkoa ei käytetä.

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Minä teen siten, että laitan pakin päälle ja annan hetken olla jarrun kanssa vetopäällä paikoillaan, että öljyt vähän lämpenee, niin lähdössä vaihtaa sujuvammin etenkin pakkasella.

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Minä en käytä automaattia tyhjäkäynnillä kymmentä sekunttia pidempään yleensä,paitsi jos raaputan laseja puhtaaksi jäästä. Sisätilan lämmitintä en käytä vaikka sellainen onkin,että tulee "väkisin" pidettyä hetki tyhjäkäynnillä pakkasella.

Talvisin ajan usein pakilla parkkiruutuun ja pitkällä defan johdolla/jatkojohdolla laitan auton lämmitykseen,että pääsen lähtemään eteenpäin ruudusta,koska pari volvoa ja bemaria ollut itsellä ja kaverilla joista pakki kadonnut vaikka muuten laatikko toiminut. Voihan se olla että noilla on koitettu james bond käännöksiä ja siksi hajonnut,mutta kuitenkin tuntunut että se on ollut helpoin vaihde katoamaan kokonaan.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2019, 23:35:06 kirjoittanut sukka »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2246
  • Tampere - Pori
Siis jotenkin uskomatonta, että porukka tyhjäkäyttää autoaan ties minkä luulotautisuuden vuoksi. Puhutaan nyt kuitenkin kohtuu uusista autoista, joissa näitä extra operaatioita ei tarvitse tehdä, ei minkään kustannuksella. Volvo olisi jotain raapustanut ohjekirjaan jos näitä tarvittaisiin. Kaikki rikkovat toiminnot on estetty valmistajan toimesta ja erikoisilta tuntuvat venytykset kuuluvat asiaan, jokaiselle toiminnolle on oma järkevä selityksensä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1682
Edellisessä käytin tyhjäkäyntiä sen verran, että ne kierrokset laskee sieltä noin 1500rpm > normaali tyhjäkäynti alle 1000rpm. Sit vaan liikkeelle ja tää ihan siitä syystä, että tuntui nykäsy laatikosta korkeammilla kierroksilla joten suottapa sitä kiusaamaan. Veto lähti siis päälle ikään kuin vähän kaasua pitäen, edelleen turhaa. En tiedä säästikö siinä laatikkoa vai ei, mutta ei se noin 5-30sec tyhjäkäynti (kelien mukaan) mihinkään suuntaan varmaan negatiivinen juttu ollut.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1030
  • www.vrcf.fi
Edellisessä käytin tyhjäkäyntiä sen verran, että ne kierrokset laskee sieltä noin 1500rpm > normaali tyhjäkäynti alle 1000rpm. Sit vaan liikkeelle ja tää ihan siitä syystä, että tuntui nykäsy laatikosta korkeammilla kierroksilla joten suottapa sitä kiusaamaan. Veto lähti siis päälle ikään kuin vähän kaasua pitäen, edelleen turhaa. En tiedä säästikö siinä laatikkoa vai ei, mutta ei se noin 5-30sec tyhjäkäynti (kelien mukaan) mihinkään suuntaan varmaan negatiivinen juttu ollut.

Samaa mieltä!

Ehdottomasti tuntuu paremmalta odottaa jokunen sekunti tyhjäkäynnillä kierrosten laskua kun ruhtoa pakkia päälle.  8) 8)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Kyllä mäkin annan sen tyhjäkäydä vähintään sen verran että öljynpaineet on nousseet jne, mutta en mä sitä mitenkään erityisesti lämmitä tyhjäkäynnillä. Lähinnä käynnistyksen jälkeen sitä laittaa vaan eväät turvaan ettei pyöri ympäriinsä, luuri telineeseen, turvavyö kiinni, yms hötkyilyä, sitten käsijarru pois, pakki päälle ja liikkeelle ilman mitään järjettömiä riehumisia.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Jos oikeasti haluaa autoaan säästää (ja tykkää ajaa lämpimällä autolla) niin kandee esilämmittää webastolla. Siis muulloinkin kuin tulipalopakkasilla. Minä lämmitän vielä +5 asteessakin
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3467
Hullun leima on taattu tämän paljastuksen jälkeen, mutta täällä esilämmitetään D5 Ardicilla mahdollisuuksien mukaan vaikka ulkona on +17 astetta. :2funny: :2funny:

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2246
  • Tampere - Pori
Hullun leima on taattu tämän paljastuksen jälkeen, mutta täällä esilämmitetään D5 Ardicilla mahdollisuuksien mukaan vaikka ulkona on +17 astetta. :2funny: :2funny:

 ;D Jep, kerroit sen jo itse  ;D
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6495
Jaa minä kyllä maltan pistää ardicin kesälomalle kun yölämpötila ylittää +5. Huoltokäyttöä kerran kuukaudessa  sen jälkeen.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Elekma  Autoracing