Elekma  Autoracing

850 20v GLT '92 sammuilee. *Tais selvitä toistaseks*

  • 32 Vastauksia
  • 13720 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salamanteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. Mikä avuksi?
« Vastaus #15 : 26.10.2011, 21:38:14 »
Tänään on vaihdettu sekä kampiakselin että nokka-akselin asentotunnistimet. Näiden vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta ongelmaan. Vaihdoin ensin kampiakselin asentotunnistimen eikä kone lähtenyt ollenkaan käymään. Vaihdoin vanhan anturin takaisin ja sain koneen sahaamisen jälkeen käyntiin. Ensin kävi kuin traktori (siis enemmän kun normaalisti). Varmaan vajailla pytyillä. Kävi "nätisti" noin vartin ja kun rupesin lisäämään kierroksia niin kyykähti taas.

Vaihdoin nokka-akselin anturin eikä sillä ollu mitään vaikutusta asiaan. Vaihdoin vanhan anturin takasin.

Nyt sahauttaa epätasasesti ja putkessa paukkuu aina välillä niinku aikasemminkin. Multa alkaa ideat loppua. Oisko teillä ideoita?

Minkäännäkösiä vikakoodejahan tuo ei oo nyt antanu.
V50 1.6D '11

Nercs

  • Vieras
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. Mikä avuksi?
« Vastaus #16 : 27.10.2011, 14:20:28 »
Kone saa bensaa.?bensapaineet suuttimien kunto sekä se bensasuodatin koska vaihdettu on nopia homma vaihtaa.
Vika päällä katso se kipina ota se ajoituslamppu ja kaveri starttaa tuleeko hyvä voimakas valo  säännöllisesti tarkista kaikki sytysjohdot samalla kertaa.
.
Oletko tarkista puolan kunnon helppo hommaa pikaisesti mittaa niistä -+ nastoissa virta päällä pitää ollaa se volttilukema sama kuin akussa.Virrat pois ja ohmi lukemaa pitää olla samoista nastoista 0.5-1.5 ohmia. Rauhassa katsotaa ne hommat.
Ne normi jutut tulpat ja muut huollot on tehty ajallaan ja koneessa on puristuksia ettei mitään venttilivikaista korjata.Toisen seikkaa laitaa - näillä viivoilla alekkain mitä siihen autoon on tehty oikeasti kun tämä viestiketju on aikaa laaja.K

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. Mikä avuksi?
« Vastaus #17 : 27.10.2011, 14:55:51 »
Johtovika? Oletko mitannut johtoja? Mites tuo kaasuläpän asentoanturi, entä moottorin lämpötila-anturi?
Itse nyppäisin ohjainlaitteen irti ja katsoisin ettei ole hapettumaa siellä ja mittaisin johdot antureille joista oli jäänyt vikakoodi.
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa Salamanteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. Mikä avuksi?
« Vastaus #18 : 28.10.2011, 07:25:50 »
Nämä tehty aiemmin:
- sytytystulpat vaihdettu n. 1,5 vuotta sitten
- vaihdettu bensapumppu (n. 4v sitten)
- vaihdettu bensansuodatin n. puoli vuotta sitten
- vaihdettu bensapumpun rele n. puoli vuotta sitten

Mitä nyt on tehty:
- kaadettu pullo suuttimienputsauslitkua tankkiin
- uusittu kampiakselin anturi (ei vaikutusta)
- uusittu nokka-akselin anturi (ei vaikutusta)
- putsattu ilmamassamittari tökötillä
- hinkattu liittimiä (kaksi ylempää anturia ja ilmamassamittari)
- heiluteltu johtoja
- kasattu ja purettu muutamaan kertaan ilmanputsari + letkut
- putsattu maadotupaikka vasemman etulampun takaa

Tämän jälkeen kokeiltu kaksi kertaa käynnistää. Ensimmäisellä kerralla akku oli tyhjänä. Akun lataamisen jälkeen lähti sahaamalla käyntiin ja kävi n. 15min ennen kuin sammui taas. Sen jälkeen en ole kokeillut.

Nyt on huohottimen letku irti kokonaan. Kaipa sekin jotenkin vaikuttaa käyntiin?
Käyntiin sahatessa bensa haisee ja jotain paukkuu putkessa asti, joten uskoisin että koneelle tulee bensaa.

En tiedä saako tuo nyt liikaa ilmaa vai liian vähän kipinää. Vai onko muuten vaan suuttunu. Mun työkalupakki on aika rajallinen enkä osaa/pysty mitään puristuksia mittailemaan.

Pitää varmaan jatkaa noiden liittimien yms. putsailua ja sijottaa johonkin mittariin että pystyis noita johtoja mittailemaan että onko ne kunnossa.

Edit:
Tässä junassa istuskellessa oli aikaa muistella vähän tarkemmin oireita:
- auto käy melko nätisti tyhjäkäynnillä (kun lähtee käyntiin)
- yleensä auto on sammunut jos nostan (paikallaan) kierroksia vähän (n. 3000rpm?)
- lähiaikoina auto on kerran tehnyt niin, että kun kolmosella painoin yhtäkkiä reippaammin kaasua, tuntui selvä notkahdus/viive kiihdytyksessä (jossain 3000rpm paikkeilla)
- pari kertaa auto sammunut tilanteessa, jossa olen risteyksessä ja auto on pysähtyneenä tai todella hiljaisessa vauhdissa ja on pitänyt lähteä liikkeelle (kun olen lisännyt kierroksia)
- kuitenkin auto on aiemmin liikkunut jos kierroksia on tarpeeksi (lue: jos ajotyyli on kuin vanhalla papalla nissanissa, kierroslukumittarissa se 4-5000rpm)

Rupesin miettimään, että jos tää ongelma ei liitykään varsinaisesti koneen lämpötilaan vaan kierroksiin? Voisko vanha virranjakajan kansi ja siihen liittyvät jutut tehdä tollasta?
« Viimeksi muokattu: 28.10.2011, 07:51:59 kirjoittanut Salamanteri »
V50 1.6D '11

Nercs

  • Vieras
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. Mikä avuksi?
« Vastaus #19 : 28.10.2011, 12:13:24 »
Tuota kun sen auto kiukkutelee laiteaan aina se kipinä puoli kuntoon kerrallaa se kun kuuluu huoltohommin ja halpa hommaa jos vertaa noihin anturi juttuhin.
Eli Suomeksi
1Tulpat joissa on oikea lämpöarvo ja sopivat siihen koneseen
2Tulpanjohdott+puolan johto osta hyvät sellaiset joissa vastus on jotain metrin matkalla 6 kilo-ohmia ja autoon sopivat
3 Virranjakan kansi ja pyörijä ja tarkista että virranjakajan on kuiva sisältä jaakselissa ei ole välystä sekä se akseli onehjä kun sellaien tapaus käynyt että oli poikki.
4Puolan kunto testataan.
5 Käynnistä auto


Poissa Salamanteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. Mikä avuksi?
« Vastaus #20 : 28.10.2011, 15:52:42 »
Onpa tuo ollu mielessä että pitäis vaihtaa virranjakajan rensselit, piuhat ja tulpat, mutta kun viisaammat on sanoneet (muualla kun täällä) ettei se vika varmaan niissä ole...  :( Mutta oishan ne sitten vaihdettu. Ei oo mitään hajua milloin esim. virranjakajan kansi on vaihdettu.
V50 1.6D '11

Poissa Salamanteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. Mikä avuksi?
« Vastaus #21 : 29.10.2011, 16:22:19 »
Noniin. Kävinpä vaihtamassa pelkän virranjakajan kannen ja puhdistelin pyörijään kertyneet kuonat pois. Lähti laakista käyntiin ja kun puoli tuntia siinä konetta käyttelin ja välillä kaasuttelin reippaastikin niin ei ainakaan vielä sammahtanut. Huh. Nyt on vähän tyhmä olo. ;)

Kiitos Nercs. :)
V50 1.6D '11

Nercs

  • Vieras
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. Mikä avuksi?
« Vastaus #22 : 29.10.2011, 16:43:08 »
Hyvä homma ja pelastit tosi kurjan päiväni samalla kertaa.

Poissa Salamanteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. *Homma selvis*
« Vastaus #23 : 03.11.2011, 19:32:05 »
Taitaa olla nokka-akselin anturissakin vikaa kun on sammunu taas pari kertaa lämpimänä. Suihkin lämpimään anturiin kylmäsprayta ja lähti käymään. Pitänee vaihtaa se vielä kun tuli vaihdettua vanha takasin aiemmin.
V50 1.6D '11

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. *Homma selvis*
« Vastaus #24 : 06.11.2011, 16:31:05 »
Tuo huohottimen tukkeentuminen on aika yleistä.  e aiheuttaa myös sen, että etenkin kuumana ja kovilla kierroksilla virranjakajan stefan kautta puskee kuumat öljyt sinne jakajaan sisälle.  Voit saman huomata myös, kun kuumalla koneella huudatat paikallaan kovilla kierroksilla niin näet miten virranjakajan kopan alta alkaa tulla öljyä koneen päälle. 

Lisäksi tapahtuu sellainenkin, että kovalla pakkasella lyö sen stefan irti sinne jakajan sisälle - ja öljyt.

Näin kävi vaimon Volvossa 2,5 l 20 V vm -97.

Öljynminttatikun reiässä pitäisi olla imu, eikä yhtään puhallusta! Silloin systeemi on kunnossa. Testasin Elmu kelmulla ja puhalteli iloisesti.

Vaihdoin itse kaikki letkut ja öljyloukun ja poistin liekkilukosta sihdin. Tämän jälkeen Elmukelmun kanssa oli selkeä imu mittatikun reiässä!

Tuossa video renpan tuloksista.

http://www.youtube.com/watch?v=rSbb0Pn0dx8


Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Salamanteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. *Homma selvis*
« Vastaus #25 : 07.11.2011, 10:01:24 »
Nyt homma tuntuu pelittävän hyvin. Eli lopulta vikaa oli virranjakajan kannessa ja pyörijässä sekä nokka-akselin asentotunnistimessa. Virranjakajan kansi vaihdettu, pyörijä putsattu ylimääräsestä tauhkasta ja nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu.

Toi huohotinletkun vaihto meni takuuseen Volvolla. Vaatimaton 19 vuoden takuu. :)
V50 1.6D '11

Poissa Salamanteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. *Eipä selvinnytkään*
« Vastaus #26 : 11.11.2011, 14:05:29 »
Mä jo luulin, että viasta ois selvitty mutta nyt on taas viikon sisällä jättäny kolme kertaa tien päälle. Pitänee yrittää lukea vikakoodit. Mä toivon, että vika on kampiakselin anturissa (vaihdoin siis vanhan takasin kun ei tuntunu olevan siinä vika).
V50 1.6D '11

Nercs

  • Vieras
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. *Eipä selvinnytkään*
« Vastaus #27 : 12.11.2011, 09:04:53 »
Osta se  virranjakajaan pyörija kanssa samaa merkkiä mikä on kansikin  kun sekin kuluu ne välykset voi olla mitä sattuu.Puola on mitattu ja tarkistettu että sekin on varmasti kunnossa ja ne liittimet ovat hyvin .Mitkä tulpat koneessa oikeasti on kun tuo vaihdettu 1,5 vuotta sitten ei kerro niiden kuntoa oikein sytytysjohtojen kunto loppujen lopuksi halpoja osia vaihtaa.Autolla meinaa ajaa ja noitten osien hintaa laskee kun se bensakulutusl laskee jonkin verran.

Poissa Salamanteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. *Eipä selvinnytkään*
« Vastaus #28 : 28.06.2012, 19:32:24 »
Auto on saanu muutaman hetken seistä pihalla enkä oo koskenutkaan siihen, mutta jokin sai mut eilen taas auton kimppuun. Yritin sitä käynnistellä tuloksetta. Ekalla kerralla kävi ehkä 5 sekuntia. Toisella käynnistyskerralla ei edes luvannu. Kokeilin siitä bensakiskon päästä, että mahtaako sieltä tulla bensaa ollenkaan. Eipä tullu kun pieni luru. Ei mitenkään paineella.

Tänään sitten lähdin taas ennakkoluulottomasti kattelemaan autoa. Revin jo takakontista kaikki peitteet irti ja olin jo irrottamassa bensapumpun suojapeltiä kun mietin, että mullahan on vanha bensapumpun rele hanskalokerossa. Vaihdoin vanhan vihreän releen uuden punaisen tilalle ja käänsin avainta. Johan lähti bensapumppu surisemaan ja lähti käyntiin kun palmun alta. Mitä nyt vähän nakuttaa. Mutta taas lämmettyään sammahti samalla tavalla kun tolla vanhalla releellä ennenkin.

Oiskohan se nyt ollu taas toi rele mikä nää kaikki ongelmat on aiheuttanu? Mitenhän kauan noi Motonetin releet yleensä kestää? Pitääkö taas ostaa uus rele joka kestää ehkä vuoden?

Emmä näissä nyt silmämääräsesti mitään suurta vikaa näe. Vasemmalla uusi mustakantainen (punainen), oikealla vanha valkokantainen (vihreä).





V50 1.6D '11

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: 850 20v GLT '92 sammuilee. *Eipä selvinnytkään*
« Vastaus #29 : 29.06.2012, 05:28:56 »
Jos haluat varmistaa onko sen PA-ohjausrele kokonaan syylinen tohon sammuiluun niin kokeile heti kun kone sammuu hypyttää tämä rele..

Lainaus
*polttoainepumpun Päärele

Se sijaitsee moottoritilassa (ympyröitynä kuvassa) Rele on muistaakseni harmaan värinen.


Jos vaikka sun ohjausrele lopettaa toiminnan kun lämpenee tarpeeksi..
« Viimeksi muokattu: 29.06.2012, 05:33:57 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

 

RallyBaron  Samppasport