Futurez  Kulkukoira

940 puhaltimen etuvastus

  • 20 Vastauksia
  • 13913 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
940 puhaltimen etuvastus
« : 19.12.2010, 00:22:38 »
Vaihdoin kesällä 940:iin (´93, ei ilmastoistia) puhaltimen etuvastuspaketin. Bosch car servicellä katsottiin vanhasta(alkuperäinen) mulikasta numero jonka mukaan hyllystä löytyi samanlainen, muistaakseni tämäkin oli Bosch -merkkinen, ei kuitenkaan mikään unipointti kun sellainen ois jääny hyllyyn..

Noh, ongelma on nyt tämä (ollut siis osan vaihdosta asti), että puhallussuulakkeista ei kämmenellä tunne ilmavirtaa 1 ja 2 -nopeuksilla lainkaan. 3, 4 ja 5:lla ilmavirran tuntee mutta puhallus ei kyllä päätä huimaa. Eli onko kädestä mennyt tunto vai onko uudessa etuvastuksessa liian suuret kivet?

Aiemmin autossa on pidetty aina puhallinta 1 -nopeudella, kesät talvet, ja vain tarpeen tullen esim. lämmitettäessä ja huurteenpoistossa nostettu hetkellisesti nopeutta. Nyt puhallinta täytyy pitää 4:lla tai 5:lla että ilma vaihtuu edes jotenkin.

Oisko jollai tietoa vastuksien arvoista niin tuon paketin vois varmasti mitata.

Puhallinmoottori on vaihdettu kaks vuotta sitten alkuperäiseen, siihen kokeiltiin tupakansytyttimestä suoravirtaa ja kyllä ilma vaihtuu.

Poissa peehoi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • If sauna, liquor or tar don't help...
    • Rasinkia katsastaen
Vs: 940 puhaltimen etuvastus
« Vastaus #1 : 19.12.2010, 20:37:30 »
Bosch car servicellä katsottiin vanhasta(alkuperäinen) mulikasta numero jonka mukaan hyllystä löytyi samanlainen, muistaakseni tämäkin oli Bosch -merkkinen, ei kuitenkaan mikään unipointti kun sellainen ois jääny hyllyyn..
Noh, ongelma on nyt tämä (ollut siis osan vaihdosta asti), että puhallussuulakkeista ei kämmenellä tunne ilmavirtaa 1 ja 2 -nopeuksilla lainkaan. 3, 4 ja 5:lla ilmavirran tuntee mutta puhallus ei kyllä päätä huimaa. Eli onko kädestä mennyt tunto vai onko uudessa etuvastuksessa liian suuret kivet?

Bosch car service....hmmm.... joo, ei siinä uures oo välttämättä sama napajärjestys kun alkuperäisessä, tämä asia pitää tarkistaa vastusmittauksella.
Tuon selostuksesi mukaan napajärjestys ei olisi sama.
4 vastusta sarjassa ja vastusten välistä ne nopeudet otetaan, sekä 5 nopeus täysillä eli suora 12V.
Vastus mötikäs olis kaavion mukaan 8 nastaa, onko??
Puhallinmoottorin maadoitus kiertää myös sieltä vastusmötikän kautta.
Jos kaavioista jotaki ymmärrät, niin täs olis:

Kuvan mukaan ku mittaa pois ottamatta, niin selviää totuus.
Jos pois otat, niin otappa kuva vanhasta ja uudesta, avattuna mielummin.

Jos joku tai jotkut nastat väärin, niin saattaa imeä se moottori, kun maa ei mene niin kuin on tarkoitettu.
Kaattämmit, Eteläpohojammaalta tullahan. B230FT 940 Classic -98

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 puhaltimen etuvastus
« Vastaus #2 : 19.12.2010, 21:02:36 »
Selvältähän tuo kaavio näyttää. Kiitti siitä!
Tosiaan moottoria tarkasti kuuntelemalla (korva kotelon kyljessä kiinni), se pyörii kyllä kaikilla nopeuksilla ja nopeudet nousee ihan oikeassa järjetyksessä mutta joku siinä vain rajoittaa nopeutta joka vaihteella.

Vanhaa vastuspakettia ei varmasti enää ole tallessa, luulisin. Pitäis kokeilla jonkun autosta, eri vastuskötkälettä.

Jos kerran vitosella on suora +, eikä maadoituspuolella ole enää mitään hörttisiä välissä(kaavion mukaan), niin eihän vika voi olla kuin huono kontakti jossain liittimessä tai jostain tuossa on johto vaurioitunut.

Voisko jossain rinnakkaismallissa olla lähes samanlainen vastuspaketti? Vaikka uudemmassa tai ilmastoidussa mallissa. Ajatellen että niissä oiskin eri puhallin ja sen takia erit vastuksetkin. Myyjä toi osan hyllystä ehkä sanoen että tämä sinne käy. Nyt en ole kyllä yhtään varma varmistinko itse numeroiden samankaltaisuutta ennen asennusta.

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 puhaltimen etuvastus
« Vastaus #3 : 19.12.2010, 21:41:26 »
Tai sitten sulakkeen sokkeli on saanut kuumaa. Ei olis eka kerta näissä. Katoppa se ny ensin. :)

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 puhaltimen etuvastus
« Vastaus #4 : 19.12.2010, 21:50:50 »
Tai sitten sulakkeen sokkeli on saanut kuumaa. Ei olis eka kerta näissä. Katoppa se ny ensin. :)

Täytyy tuokin tutkia.

Poissa MikkoY

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
Vs: 940 puhaltimen etuvastus
« Vastaus #5 : 09.08.2011, 15:26:08 »
940 (-96, ei ilmastointia) puhaltaa enää vitosella, nopeuksilla 1-4 ei tapahdu mitään. Vois ilmeisesti olla tuo etuvastus? Ja löytyyko se siitä moottorin vierestä?
144 1971
944 S 2.3 LTT 1996
V70 D4 AWD Classic Sport 2016

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 puhaltimen etuvastus
« Vastaus #6 : 09.08.2011, 17:34:04 »
940 (-96, ei ilmastointia) puhaltaa enää vitosella, nopeuksilla 1-4 ei tapahdu mitään. Vois ilmeisesti olla tuo etuvastus? Ja löytyyko se siitä moottorin vierestä?

Siellä se on kanavan kyljessä, puhaltimen vieressä.

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 940 puhaltimen etuvastus
« Vastaus #7 : 10.08.2011, 11:02:56 »
Aikanaan väsäilin Hondaan etuvastuspaketin vastuslangasta (En saata muistaa arvoja :)) Langasta joutui köyhtymään muutaman euron per metri Bebekiin. Kun hetken mietti ja laskeskeli, sai puhaltimeen nopeudet ihan kivasti kohdalleen.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa MikkoY

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
Vs: 940 puhaltimen etuvastus
« Vastaus #8 : 30.08.2011, 18:53:36 »
Etuvastuksesta löytyi täälläkin vika, lämpösulake poksahtanut. Ja vaihdoin vaan tuon lämpösulakkeen, en koko vastuspakettia. Näin selviää eurolla tai parilla. Mutta kai siitä on joskus jossain ollut puhettakin.
144 1971
944 S 2.3 LTT 1996
V70 D4 AWD Classic Sport 2016

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 puhaltimen etuvastus
« Vastaus #9 : 30.08.2011, 23:01:20 »
Aikanaan väsäilin Hondaan etuvastuspaketin vastuslangasta (En saata muistaa arvoja :)) Langasta joutui köyhtymään muutaman euron per metri Bebekiin. Kun hetken mietti ja laskeskeli, sai puhaltimeen nopeudet ihan kivasti kohdalleen.
Ja johonkin 745:seen on joku RaneTM korjannut etuvastuslangan hitsaamalla  :o ;D.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

s73

  • Vieras
Vs: 940 puhaltimen etuvastus
« Vastaus #10 : 30.08.2011, 23:26:12 »
itseltäni hajosi 740:tä etuvastus, otin vastuksen malliksi ja kävin kodikonehuoltoliikkeestä samalaisen. vanha kolvilla irti ja uusi tilalle, maksoi pari euroa. Ilmeisesti kahvinkeittimen vastus ja pelaa yhä.

Poissa jopo22

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
    • http://mesipolku.nettisivu.org/
Vs: 940 puhaltimen etuvastus
« Vastaus #11 : 23.07.2012, 19:12:49 »
Minulta himmeni myös tuo etuvastus 940 -92 ei ilmastointia mallista.
Hain Motonetistä uuden, joka oli aivan samannäköinen kuin vanhakin.
Puhallin lähti pelittämään myös muilla nopeuksilla kuin täysillä (5).
Nollasta ykkösasennolle kääntäessä ei puhallin lähde mukaan, mutta jos käyttää 3 -5 pykälillä ja palauttaa ykköselle se puhaltaa normaalisti.
Kakkosasennolla "startatessa" puhallin lähtee toimimaan hetken ihmeteltyään.

Ainoa ihmetyksen aihe on se, että etuvastuspaketti lämpenee välittömästi siten, että sitä ei sormin voi pidellä.  Lämpöä ilmeisesti syntyy enemmmän mitä pienemmällä pykälällä puhallin on?

Onko noinkin kova lämmönnousu normaalia. Pakettihan on puhalluskanavassa ja ei kosketa minnekään, mutta palovakuutuksen joutui tarkistamaan asennuksen jälkeen  ;D
Ikihaju-lujahiki

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 puhaltimen etuvastus
« Vastaus #12 : 24.07.2012, 09:21:36 »
Minulta himmeni myös tuo etuvastus 940 -92 ei ilmastointia mallista.
Hain Motonetistä uuden, joka oli aivan samannäköinen kuin vanhakin.
Puhallin lähti pelittämään myös muilla nopeuksilla kuin täysillä (5).
Nollasta ykkösasennolle kääntäessä ei puhallin lähde mukaan, mutta jos käyttää 3 -5 pykälillä ja palauttaa ykköselle se puhaltaa normaalisti.
Kakkosasennolla "startatessa" puhallin lähtee toimimaan hetken ihmeteltyään.

Ainoa ihmetyksen aihe on se, että etuvastuspaketti lämpenee välittömästi siten, että sitä ei sormin voi pidellä.  Lämpöä ilmeisesti syntyy enemmmän mitä pienemmällä pykälällä puhallin on?

Onko noinkin kova lämmönnousu normaalia. Pakettihan on puhalluskanavassa ja ei kosketa minnekään, mutta palovakuutuksen joutui tarkistamaan asennuksen jälkeen  ;D
Sulla on puhallin viimesillään kun ei jaksa lähteä pienellä virralla pyörimään.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jopo22

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
    • http://mesipolku.nettisivu.org/
Vs: 940 puhaltimen etuvastus
« Vastaus #13 : 24.07.2012, 14:03:34 »
Jaaha, kiitos vihjeestä.
Täytyy laittaa hakuun jo valmiiksi ennen lopullista sippaamista.
Ikihaju-lujahiki

Poissa kaljumies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 940 puhaltimen etuvastus
« Vastaus #14 : 26.11.2017, 21:30:05 »
Nostetaas vanha ketju ylös.

Eli samaa vikaa löytyy täältä kuin edellisilläkin, puhaltaa vain 5 asennolla, eli ongelma todennäköisesti puhaltimen etuvastuksessa.

Mutta tunnin parin etsintöjen ja selailuiden jälkeen ei löydy mistään pelkkiä etuvastuksia olevan myynnissä, ja uuden puhaltimen mukana ei taida tulla vastusta ?
Mistä näitä lähtis kalastelemaan ?

 

Futurez  Kulkukoira