RallyBaron  Samppasport

V70 T5 -00 Moottorinhäiriövalo palaa

  • 20 Vastauksia
  • 13653 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tonyk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
V70 T5 -00 Moottorinhäiriövalo palaa
« : 11.10.2011, 09:15:26 »
Tehdäänpä tästä nyt sitten oma aiheensa. Autona siis 163tkm ajettu manuaali V70 T5 -00 (pullea poskinen).
Eli ongelmana on siis ainoastaan tuo moottorihäiriövalon palaminen. Valo on syttynyt nyt ~1kk sisällä kolme kertaa.
Ensimmäisellä kerralla nollasin valon ottamalla akunkengän irti, mutta viikon jälkeen valo syttyi uudestaan. Tuon jälkeen en ole valoa itse nollannut, vaan se on sammunut aina muutaman päivän jälkeen syttymisestä. Eilen valo taas syttyi uudestaan.

Mitään kunnon nykimisiä en ole huomannut (mitä nyt joskus kylmällä koneella saattaa nykiä jyrkkään ylämäkeen, jos ei anna kierroksia tarpeeksi).
Valo on aina syttynyt kesken tasaisen matka-ajon, eikä siitä ole seurannut nykimisiä tms. Muutaman kerran valo on syttynyt kun vakkari on ollut päällä, eikä sekään ole hypännyt pois pelistä.

Ilmamäärämittarin olen ottanut irti ja puhdistanut sen siihen tarkoitukseen tehdyllä aineella. Marketin vikakoodinlukijalla olen saanut seuraavanlaisen vikakoodin P0134 - Oxygen (A/F) Sensor No Activity Detected (Bank 1 Sensor 1)
Lambdaanhan tuo vikakoodi viittaisi, mutta eihän tuo silti välttämättä kerro mistä vika oikeasti tulee.

Olen ymmärtänyt, että kaasuläppäkotelon viat aiheuttaisivat vakkarin temppuilua. Onko kaasuläppäkotelo mahdollisena vikakohteena siis pois suljettu tässä tapauksessa, kun vakkari toimii ihan moitteetta?

Osaisiko joku auttaa ongelman kanssa, vai pitäisikö auto viedä suoraan siniselle?
Ongelma ei ilmeisesti ole jatkuvasti päällä, kun tuo vikavalo kuitenkin sammuu aina muutaman päivän sisällä syttymisestä

Nercs

  • Vieras
Vs: V70 T5 -00 Moottorinhäiriövalo palaa
« Vastaus #1 : 11.10.2011, 09:25:24 »
Moro jos se happianturi antaa väärää tietoa sinne keskusyksiköllee jolloin ne seokset on  vähän huonoissa kantimissa jolloin se moottorihäiriövalo palaa epäsäännöllisesti.
Happianturin testaus (lambda) jos siinä vikaa niin uusi ja ongelma on poissa.Mitä se pakokaasuanalyysi kertoo onko se lambda arvo 1.00 vain jotain muuta  ja pakoputkessa ei  ole missään vuotoa?

Poissa tonyk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -00 Moottorinhäiriövalo palaa
« Vastaus #2 : 11.10.2011, 09:31:50 »
Moro jos se happianturi antaa väärää tietoa sinne keskusyksiköllee jolloin ne seokset on  vähän huonoissa kantimissa jolloin se moottorihäiriövalo palaa epäsäännöllisesti.
Happianturin testaus (lambda) jos siinä vikaa niin uusi ja ongelma on poissa.Mitä se pakokaasuanalyysi kertoo onko se lambda arvo 1.00 vain jotain muuta  ja pakoputkessa ei  ole missään vuotoa?
Kiitos vastauksesta!
Taidan siis käyttää autoa sinisellä, jos mittaisivat tuon happianturin (itse en sitä varmaan osaa tehdä, eikä luultavasti ole välineitäkään).
Pakoputkessa on pieni vuoto, mutta vasta takapöntössä jonka ei käsittääkseni pitäisi vaikuttaa tähän enää mitenkään.

Nercs

  • Vieras
Vs: V70 T5 -00 Moottorinhäiriövalo palaa
« Vastaus #3 : 11.10.2011, 09:42:16 »
Teeppä niin ,ja pakokaasuanalyysi kertoo ne vuodot (O2) hyvin kun 5.00 on hylky rajaa katsastuksessa ja jos pakoputki kunnossa jossan 0.1-0.5 pintaan  arvot silloin

Poissa volvo v70-03

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -00 Moottorinhäiriövalo palaa
« Vastaus #4 : 11.10.2011, 18:10:44 »
Minulla paloi muutama vuosi sitten aina silloin tällöin moottorivalo, kunnes eräänä aamuna auto alkoi rajusti nykimään ja sammúi. Kuiteski pääsin sinisen arvokkaalle tiskille. Ottivat johonki väliin kun oli aikaa. Ajoivat jonku päivityksen ja puhdistivat nimen omaan kaasuläppä kotelon. Sitten vaihtoivat tulpat kun oli jo 150000 mittarissa. Sen jälkeen ei ole valo ajossa palanut. Kannattais puhdistaa kaasuläppäkotelo, ei näyttänyt kovin vaikealle se työ.

Nercs

  • Vieras
Vs: V70 T5 -00 Moottorinhäiriövalo palaa
« Vastaus #5 : 12.10.2011, 08:46:25 »
Näissä korjaamojutuissa minä ainakin toivon että jos niitä nykimisjuttuja selvitetaan ainakin ensiksi omatoimisesti ne tulpat ja muut polttoainesuodattimet ja ilmaputsarit vaihdetaan tai sitten huoltovihkossa merkintaa että auto on huolettu säännöllisesti hyvää korjaustapaa noudattaen.Kysyjällä turbo vehje ja paljon autolla ajettu on se turbo huolettu koska ja ne muut ahtoletkut tarkistettu ja muutenkin auto on hyvässä kunnossa.Tuosta kaasuläpästä vielä jos ajetaan liikennevaloihin eihän ne kierrokset laske yhtään sinne 500 pintaan on merkki siitä että kaasuläpässä sanomista

Poissa hejasverige

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -00 Moottorinhäiriövalo palaa
« Vastaus #6 : 12.10.2011, 09:05:02 »
Moikka
kyllä sinä sitä lambda anturia voi katella onko kunnossa
se pelkkä lambda arvo ei kerro kaikkea
jos sulla on obd lukija ja siellä live data eli saat moottorista sitä live dataa luettua niin seuraa mitä se happianturi tekee
eli se lukema pitää vaihdella suht nopeesti  oliko nyt välillä 0,1-0,9v (tämä koskee sensori 1 se toinen katiskan jälkeen taas kuuluu olla vakaampi)
jos pysähtelee välillä ja sitten taas jatkaa niin silloin se on kypsä ja antaa joskus vikakoodia.

sama kävi kerran tuttavan peugeot 406 joka oli 3 vuotta vanha
merkkiliikkeessä vaihtoivat paljon osia eikä saanu kuntoon ja aina välillä syttyi vika valo

kattelin sitä obd lukijalla ja en muuta keksinyt kun sen että se happianturi mikä välillä pysähteli ja taas jatkoi eikä reagoinut niin kuin sen kuuluu
vika korjaantui sen vaihdolla
eikä muistaakseni antanut edes vikakoodina happianturia
eli sinnekkin merkkihuoltoon oli menny useita satoja euroja ihan turhaan
« Viimeksi muokattu: 12.10.2011, 09:06:36 kirjoittanut hejasverige »

Poissa tonyk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -00 Moottorinhäiriövalo palaa
« Vastaus #7 : 14.10.2011, 18:31:51 »
Nyt on auto käynyt huollossa. Joku imuputken nippa tms. puhdistettiin, joka oli tukossa sekä samalla purkamisella puhdistettiin kaasuläppä. Myös tulpat vaihdettiin uusiin.
Vieläkin on vähän arvoitus, että auttoiko nuo toimenpiteet ongelmaan, mutta se selviää vain ajamalla :)

Poissa tonyk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -00 Moottorinhäiriövalo palaa
« Vastaus #8 : 28.10.2011, 10:45:47 »
Jälleen syttyi vikavalo, joten edellä mainituista toimenpiteistä ei ollut apua. Seuraavaksi sitten varmaan kaasuläppäkotelo vaihtoon. Ihanan halpaa...

Poissa tonyk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -00 Moottorinhäiriövalo palaa
« Vastaus #9 : 01.11.2011, 08:38:58 »
Kävin pyytämässä tarkat vikakoodit mitä autosta edellisellä huoltokeikalla luettiin ja ne olivat: ECM-280A ja ECM-9150
Tänään taas uudestaan letkun perään ja tutkiivat vielä uudelleen vian aiheuttajaa.
Kyselin jo etukäteen tuon kaasuläppäkotelon hintaa ja on niissäkin ilmeisesti hinta jonkun verran tippunut.

Poissa tonyk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -00 Moottorinhäiriövalo palaa
« Vastaus #10 : 01.11.2011, 13:18:11 »
Itse itselleni jälleen kerran vastaten. Vika löytyi kaasuläppäkotelosta.
Nyt olivat huollossa ajaneet ihan jonkun kaasuläppätestin, joka piirti hienoa käppyrää paperille. Testin seurauksena alkoi kierroksetkin hummailemaan tyhjäkäynnillä.
Kävin kyselemässä hintoja myös pienemmästä pajasta ja samalla selvisi ettei Autotronix enää toimita kaasuläppäkoteloita ja taitaa englannista tilattunakin olla säästö niin pieni, että helpointa on tilata osa+asennus suoraan merkkiliikkeestä.

Poissa tonyk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -00 Moottorinhäiriövalo palaa
« Vastaus #11 : 11.04.2012, 17:54:15 »
...Ja tarina jatkuu. Autoon vaihdettu kaasuläppäkotelo ja etummainen lambda. Silti ongelmat vaan jatkuvat.
Ennen kaasuläppäkotelon vaihtoa ongelmana oli vain moottorinhäiriövalo mittaristossa, mitään nykimisiä tms. ei ilmennyt.
Nyt kaasuläppäkotelon jälkeen auto on muutaman kerran mennyt todella pahasti jumiin ja meinannut jättää matkalle.
Juuri äskettäin taistelin kaupan pihassa, että lähdetäänkö kotia vai vieläkö käydään uudella kierroksella kaupassa. Niskat kipeänä päästiin sitten kotiin.
Luin vikakoodinlukijalla autosta koodit ja tällaisia antaa: CEM-1A5D, ECM-902A, ECM-903F, ECM-904C, ECM-912A, ECM-959F ja auton ajotietokoneessa teksti "Moottorisysteemi huolla pian". Tuon nykivän ajon jälkeen auto seisoi kotipihalla n. 10min, jonka jälkeen pyöri nätisti tyhjäkäynnilläkin.
Osaako kukaan antaa vinkkiä? Autoa olen käyttänyt huollossa tämän takia moneen kertaan, mutta vielä ei ole kuntoon tullut.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 T5 -00 Moottorinhäiriövalo palaa
« Vastaus #12 : 11.04.2012, 20:42:20 »
Noi kaikki vikakoodithan kertoo jollain asteella kaasuläppäkotelon tiedonsiirrosta tai vääristä arvoista.

Aika kauan auto toimi?
Kyseessä on siis uusi vika ja vika viittaa tiedonsiirtoon kaasuläppäkotelossa...  ehkä joku johtosarjavika, läppäkotelovika... tai vastaavaa..
Laitettiinko sinne uusi kaasuläppäkotelo?  Kokeilisivatkohan siellä korjaamolla uutta kaasuläppäkoteloa varaosatakuuseen noiden vikakoodien perusteella..
Toki pitäs auto antaa sinne tutkittavaksi ja toteaisivat itse vian olevan siinä... silloinhan ei kustannuksiakaan pitäisi sulle syntyä..  elleivät keksi jotain muuta paikkaa vialliseksi.

Poissa tonyk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -00 Moottorinhäiriövalo palaa
« Vastaus #13 : 11.04.2012, 21:49:06 »
Noi kaikki vikakoodithan kertoo jollain asteella kaasuläppäkotelon tiedonsiirrosta tai vääristä arvoista.

Aika kauan auto toimi?
Kyseessä on siis uusi vika ja vika viittaa tiedonsiirtoon kaasuläppäkotelossa...  ehkä joku johtosarjavika, läppäkotelovika... tai vastaavaa..
Laitettiinko sinne uusi kaasuläppäkotelo?  Kokeilisivatkohan siellä korjaamolla uutta kaasuläppäkoteloa varaosatakuuseen noiden vikakoodien perusteella..
Toki pitäs auto antaa sinne tutkittavaksi ja toteaisivat itse vian olevan siinä... silloinhan ei kustannuksiakaan pitäisi sulle syntyä..  elleivät keksi jotain muuta paikkaa vialliseksi.

Autoon vaihdettiin siis joulukuun lopulla tuo kaasuläppäkotelo ja sen hankin uutena englannista (noin 100€ siinä säästi vielä uusillakin hinnoilla)
Kaasuläpän vaihdon jälkeen ensimmäisen kerran auto oireili jo tammikuussa, mutta silloin oireina olivat lähinnä kierrosten heijailut ja lisääntynyt polttoaineen kulutus. Akunkengän irroittamalla auton sai taas toimimaan ja tuota taisi tapahtua muistaakseni 3-4 kertaa, jonka jälkeen vein auton huoltoon tutkittavaksi.

Nyt viimeisimpänä "ominaisuutena" on tullut tuo, ettei autoa saa ilman kaasua käyntiin ja käyntiinlähdön jälkeen onkin niskalihakset kovilla. Tätä ei tosin ole vielä käynyt kuin kaksi kertaa. Normaalisti siis toimii kuin unelma.
Ensimmäisten niskalihasten verryttelyjen jälkeen vaihdettiin tuo etummainen lambda, mutta siitäkään ei ollut apua. Nyt äskettäin vaihdettiin ETM:n rele tms.
Huollossa muuten epäilivät, että vika ei ole kaasuläppäkotelossa.
Ilmoittelen vielä tänne kuitenkin miten kävi.

Poissa tonyk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -00 Moottorinhäiriövalo palaa
« Vastaus #14 : 15.04.2012, 14:14:06 »
Eipä ollu tuosta releen vaihdostakaan apua, samoilla vikakoodeilla jatketaan edelleenkin.
Sen olen huomannut, että auto menee vikatilaan, kun sillä ajaa tarpeeksi pitkään. n. 12km työmatkan aikana ei ole mitään ongelmia, mutta perjantaina n. 20km ajon jälkeen oireet alkoivat kesken ajon (kierrokset jäi päälle vaikka kaasupolkimen nosti ylös).
Itsellä kyllä herää epäilys, että tuossa uudessa kaasuläppäkotelossa olisi jotain vikaa...

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron