Elikkäs:
Auto ostettu 2/2018, käytetty ohjelmoinnissa (185hp -> 210hp) 9/2018 ja samalla kertaa dpf tyhjäksi sekä egr pois käytöstä. Tätä operaatiota ennen ei savuttanut. Mustaa alkoi tulemaan heti operaation jälkeen täyskaasulla niin paikallaan ollessa kuin kiihdyttäessäkin. Jännityksellä ajelin talven katsastusta odotellessa ja katselin että väheneekö savuaminen kuten ohjelmoija epäili, eli että kuonat lentää pihalle ja järjestelmä puhdistuu ajan myötä. Eipä loppunut. Epäili myös suutinvikaa, mutta mitään muuta oiretta autossa ei ole ollut joten en alkanut suuttimien kanssa toimenpiteisiin.
Katsastuksessa tuli sitten k-arvoksi 4,0, saisi olla 1,5.
Tämän jälkeen laipalla tukittu egr varmuuden vuoksi ja tänään myöskin ne helvetin pyörre-/viirreläppäsysteemit hirtetty auki (olin aiemmin hirttänyt ne "auki" mutta selvisikin että olivat kiinni). Savuaminen väheni jonkin verran muttei loppunut täysin, tärkein olisi ettei paikallaan ollessa tulisi liikaa mustaa että saa auton leimaan.
Dieselhuoltoa konsultoin myös, ja arvelivat että tuskin on suuttimissa ongelmaa, ne kun tuppaavat oirehtimaan muillakin tavoin.
Huomenna käyn laitattamassa vakiosoftan sisään ja dieselhuollolla päästötestissä, mutta jos ei se auta asiaan niin nyt olisi arvon foorumilaisilla mahdollisuus heittää vinkkiä kehiin.
Tänään käyty mittauttamassa ahtopaineet yms. ja sieltä ei ongelmaa löytynyt.
Autolla ajettu 317 tkm, vikakoodit P030400 Sytytyskatkoksia sylinterissä 4 sekä P201561 Muuttuvan imusarjan asentoanturi. Ajoaikaa pari viikkoa jäljellä.