Elekma  Autoracing

Masan 740 T5

  • 154 Vastauksia
  • 46995 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #90 : 05.08.2020, 19:44:26 »
Vauhtis paikalla ja kampuran anturi simmattu.
Kuvassa näkyvä downpipe on 4", helppo asentaa kun sopii olemaan tasan yhdessä asennossa.



Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #91 : 07.08.2020, 00:10:54 »
Monologi jatkuu:

Lähelle menee muttei mahdu. Tunnelia vasaroitu ja vaihteiston ripoja leikelty, huomenna uusi yritys.

On muuten aika ahdas paikka tuolle laatikolle.




Poissa aapo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #92 : 07.08.2020, 20:37:27 »
Ihmettelen ettei laatikko projektista kukaan ole kiinnostunut, mutta valkoisista vanteista riitti kommentteja useita.

Mutta mua kiinnostaa. Ilmeisesti siis bemarin kaksoiskytkin laatikko? Löytyykö tohon sovitelaippa valmiina, vai onko omaa kehitystyötä? Minkälainen ohjaus tulossa?

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #93 : 08.08.2020, 00:51:34 »
Täällä vain hiljaa odotellaan lopputulosta ja videoita asiasta  :) Onhan tässä pitkästä aikaa sitä oikeaa tekemisen meininkiä tämän foorumin mittapuulla, kyllä tälläistä lukee mielellään. Perisuomalaiseen tyyliin kehuja pitää välttää viimeiseen asti ettei vain ylpisty  ;)

Ilmeisesti maxxeculla tulossa ohjaus, tai ainakin se täyttää tarjoavan tuen moiselle?
Ilmeisesti katukäytössä tarkoitus pitää edelleen, mikä oli suurin motiivi laatikon vaihdolle? Vai onko vaan kehitys ajanut kovien askien edelle?

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #94 : 08.08.2020, 07:39:02 »
Bemarin 7 vaihteinen kaksoiskytkin aski kyseessä ja tarkoitus Maxxeculla ohjata.

Sovite osia löytyi sellaisesta paikasta kuin Domination Engineering / Domiworks, on siinä silti oma hommansa vaikka laippa ja vetolevy tulikin valmiina. Odotin sarjan olevan valmiimpi.

Sellainen ajatusvirhe tässä kohtaa tuli että sovitteessa on tupla jako jonka oletin pikaisella vilkaisulla olevan jonkun muun vaihteiston jako. Tuuppasin lootan paikoilleen ja muutama pultti reikään ja piirtelin startille ja anturoinnille väistöt laatikkoon. Pirra käteen ja työstämään, laatikko reikään ja koko komeus on 11 astetta kierossa.

Laipan toinen jako on suoralle asennukselle ja toinen jos moottoria on kallistettu. Satuin sovittamaan juuri siihen kallistettuun pulttijakoon. Täytyy vielä käyttää laatikko pois ja tehdä tilat toiseenkin asentoon startille ja anturille ja kääntää laatikko suoraan.

Auto pysyy katu ajossa. Varttia kävin jonkun kerran ajamassa ja vaikka vaihtokäsi on suht nopea niin 3.74 perävälitys ja GS6-37DZ välitykset ei sopineet oikein mitenkään yhteen siinä hommassa. Ykkönen liian lyhyt ja kakkosella ei raaskinut lähettää, säälittää kytkin liikaa. Mulla on ollut se ajatus että tapahtumiin mennään ajamalla ja ajamalla kotiin joten kytkimen raiskaus ei houkutellut. Tuolla perävälityksellä sai työntää vitosen ennen maalia. Lienee selvää että neljällä vaihdolla joista viimeinen 50m ennen maalia, ei päästä hyviin aikoihin. Eikä kiinnostanut alkaa tuotekehittämään manuaali askia tämän enempää varsinkaan kun massalevyn jälkeen kaikki sintterit on enemmän tai vähemmän karmeita ajaa kaupungissa. Kyllä niillä ajaa mutta ei omaan makuun mielekkäästi.

Kytkinten kanssa muutenkin oli jumppaa vaikkei kovasti oo ajettukaan, auto ollut 2 kesää ja molempina pitänyt vaihtaa levyä, asetelmaa ja kerran vaihteisto.

Oma houkutuksensa on 80ms vaihtoajoilla, sillä että voi ajella tarvittaessa automaattina pehmeästi nykimättä mutta Drivelogic nappulan takana on viisi muuta moodia tallessa joita saa muokattua mieleiseksi ja vaihtotapahtumaa nopeammaksi esim kaasupolkimen asennon tai ahtopaineen mukaan.

Kytkimien pitäisi mennä sinne 1000 Nm korville ja uusi kytkinsarja on nätti vaihtaa jolloin päästään +1400 Nm kestoon. Noin kovia vääntöjä ei tästä moottorista tulla näkemään mutta ajatuksen tasolla hyvä että on reserviä.

Ja onhan se nätimpi cruisailla kesäpäivänä kun voi toisella kädellä syödä jäätelöä eikä meno oo niin nykivää että pallot karkaa tötteröstä. Ja silti on beast mode yhden napin takana.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2020, 07:40:38 kirjoittanut [Max] »

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #95 : 08.08.2020, 16:58:31 »
Mitähän tommonen laatikko kestää ampua vääntöjä läpi noin mekaanisesti? Kyllähän nämä nykyaikaiset lootat pesee normi käsivaihteistot mennen tullen vaihtoajoissa, ainoa vaan että ei näitä niin paljoa ole vielä laiteltu että pioneerityötä joutuu tekemään kun kaiken saa suunnitella ja selvitellä itse.

Itsekin vannoutuneena manuaalimiehenä olen kuitenkin aina sanonut että siinä kohdin kun saan itse valikoida vaihteen vaikka huudattas rajotinta vasten ja mikään äly ei sitä vaihda ennenkuin itse haluan ja kun vaihtoajat on alle 100ms niin minäkin voin tämmösiin (automaatteihin) siirtyä...toki sitä tullaan tuskin koskaan näkemään että kiinnostus riittää enää rakennella mitään  ;D

Loistavaa kerrontaa jatka vain vaikka tänne ei kommentteja tulekaan seurataan innolla  P>
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #96 : 08.08.2020, 18:10:42 »
Kestää vääntöä. Esim Maxxecun testiautossa 1400 Nm (Dodsonin kytkimet) ja pelaa. On noita käytetty tehokkaissa bemareissakin menestyksekkäästi.

Tuollainen laatikko on todella järeää tekoa. Esim sisäänmenoakselin ("kytkin akselin") boori on 43mm ja koko roikale painaa luokkaa 90kg. Verrokkina että manuaalivaihteisen kytkinakseli on luokkaa 29mm ja 43kg.

Paino ei oo voimaa mutta kaiken kaikkiaan todella järeän oloinen laitos ja on noita maailmalla koeponnistettu. En ole huolissani kestosta.

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #97 : 08.08.2020, 19:32:57 »
Öljylähdön adapteri tuli. Tällä laipalla lähdetään viemään öljy laatikon kyljestä jäähdyttimelle.






Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1071
  • vapari
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #98 : 08.08.2020, 19:49:46 »
On kyllä mielettömän järeä laatikko. :D
Alkaa Volvo kiihtymään varmaan aika kivasti tuon kanssa, kun ilmeisesti välityksetkin suht tiheät + vaihtoajat paljo nopeammat mitä manuaalilla.

Näyttää noiden laatikoiden hinnat olevan ihan kohtuutasolla, mitä ois voinu kuvitella.
Verrattuna johonkin suorakytkentälaatikkoon minkä voi johonkin 5v bemarin lootaan tehdä.. =hei hei ajomukavuus kadulla. :D

Mut hienoa seurata tämmöistä astetta erikoisempaa tekemistä ja panostusta!
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #99 : 08.08.2020, 21:05:52 »
Tämän on tarkoitus olla vaihteiston budjettipäivitys siinä mielessä että jos aftermarket osilla alettaisiin hakemaan samaa mukavuutta, toimivuutta ja nopeutta niin hinta olisi pitkä viisinumeroinen.

Parasta tässä on että vaihteiston oma ecu + vaihteenvalitsin + drivelogic jää väylällä käyttöön joten ne kymmenet tehtaalla tehdyt tuotekehityksen miestyövuodet vaihteiston toimivuuden ja esim suojamoodien osalta jäävät kokonaisuudessaan käyttöön. Sellaiseen tuotekehitykseen ja toimivuuteen ei omin voimin päästäisi ikinä, muuttujia kun on tässä hommassa sen verran paljon.

Aika näyttää miten käytännössä pelaa, yllä olevat ajatukset myötävaikuttivat siihen että hommaan ryhdyttiin.

Getragin mukaan vaihteiston malli on 7DCI700 eli 7 vaihteinen ja suunniteltu 700 Nm väännölle. En tiedä ovatko varmuuskertoimet pienenneet vai kasvaneet vuosien saatossa mutta esim nykyinen 37DZ eli 370 Nm suunniteltu on kestänyt noin 750-800 Nm vääntöä kohtuullisesti. Yksi särkyi ja se omaa tyhmyyttä, voiman alla nöyrtymisestä ei ollut kyse. Varmaan saa vähemmälläkin rikki jos kaltoin kohtelee.

Niinkuin sanottua, kestosta en ole huolissani kun ollaan kuormittamassa suurinpiirtein sallitulla väännöllä. Manuskaa piiskattiin yli tuplalla suositellusta.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2020, 21:17:55 kirjoittanut [Max] »

Poissa Bansku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #100 : 08.08.2020, 21:39:52 »
Nää DCT swapit on kyllä mukavia seurata ja kohtuudella näitäkin ruvennut ilmaantumaan, itselläkin hankissa jo jonkun aikaa ollut samanlainen loota, kaveri halvimmillaan osti italiasta palaneesta ämmästä 20tkm ajetun laatikon 600e hintaan, täysin toimiva laatikko siis kyseessä. Nyt vielä kun saisivat puukotettua sen lin väylän auki että voisi käyttää muutakin keppiä kun sitä helvetin rumaa askiin tarkoitettua bemarin shifteriä niin voisi jo hommata itsellekkin. Jotain suht onnistuneita testäjä jo omavalmiste kepilläkin jo tehty siis  ;)
Maxxecu heitti hyvästi kyllä lisä hintaa sille dct johtosarjalle, aluksi taisi jossain satasen luokassa olla ja viimeksi kun tarkistin niin oliko reilun 400e, merkkarilta kyseinen piuhasatsi taisi olla 50e ja noin 15min menee muokkaillessa omaan käyttöön sopivaksi. Laatikon paineita nostaessa kannattaa ottaa huomioon sen ns. Clutch basketin pettäminen, sekun on pellistä pokattu niin se rupeaa paineiden noustessa antautumaan ja tätähän saa australiasta ja jenkeistä billettinä, toivottavasti myös tulevaisuudessa suomesta, maksaa vaan ihan helvetisti, ei ole siis mitään järkeä lähteä niitä ehjiä kytkinlevyjä vaihtamaan noihin 1400e setteihin kun sinne jää ne korit niitä orkkiksia mitkö antaa myöten, korit vaihtamalla orkkislevyt kestää varmasti kaiken mitä näille antaa. Mm. R35 nissanin lootahan pohjautuu vahvasti bemarin laatikkoon ja samat murheet niissäkin kytkimen osalta isoilla voimilla ja isoilla laatikon paineilla

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #101 : 08.08.2020, 22:05:38 »
Johtosarja on kallis mutta ymmärrän kaupallisen aspektin. Jostain täytyy kuitata tuotekehityksen kulut kun ohjelmiston laajennuksen saa käyttöön kaikki ecun ostaneet takautuvasti.

Levykori on arka paikka mutta onko niitä särkynyt niissä joissa painetta nostettu vain ohjelmallisesti? Käsittääkseni korit ja kytkimet on samoja riippumatta onko kyseessä v8 perästä oleva loota vai 335i perästä oleva. Jälkimmäisessä pitopaine on sen mitä mekaniikka antaa ulos. (~18bar vs ~15bar).

Mekaanisia muutoksia pitopaineeseen ei ole suunnitteilla.

Poissa Bansku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #102 : 09.08.2020, 13:35:51 »
On niitä antautunut. Ja kannattaa suoraan laittaa se m4 gts ohjelma sinne lootaan, sehän se on se nopein ja siinä paineetkin tosiaan kovemmat
Mutta en usko että sulla kori antautuu kun ei varmasti tuo tekniikka tule luovuttamaan niin paljoa vääntöä vielä että tarvitsisi kytkimiä parempaan päivitellä ja paineita nostella esim. Siitä oemin 15.5 barista, saatikka ton gts maksimista 16barista juurikaan, käskikös maxxecu jopa yli 17bar sille?

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #103 : 12.08.2020, 16:46:10 »
En ota tuohon kori tai paine asiaan enempää kantaa kun ei oo kokemusta.

Käänsin laatikon suoraan, mahtui tuossa asennossa nätisti ja kaikki pultit momentissa. Seuraavaksi tekaista taka kannake ja linjata paketti.




Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #104 : 13.08.2020, 17:05:00 »
Ei kaunis kannake mutta luultavasti ajaa asiansa. Kylkeen latta jäykisteeksi.






 

Elekma  Autoracing