Proturbo  Autodiagnoosi

Venttiilikolojen jyrsintä purkamatta konetta?

  • 4 Vastauksia
  • 617 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 408
  • vapari
Venttiilikolojen jyrsintä purkamatta konetta?
« : 21.06.2019, 19:57:26 »
Onko porukoilla kokemuksia venttiilikolojen jyrsinnästä purkamatta moottoria palasiksi (eli vain hattu irti purettuna), ja sylinterien puhdistuksesta ettei metallipölyä/silppua jää sinne?

Ja jos on, niin onko vinkkejä tuohon puhdistukseen?
Tai pyyhkäseekö vaan jotku rasvat sylinteriputkeen että tarttuu siihen ~kaikki ja voi vaan paperilla pyyhkiä pois..??

Tuossa vaan koitan vähän hahmotella miten teen tuon tinakoneen kanssa, sitten kun koittaa se hetki että saan oikeasti kunnon nokat siihen teetätettyä jossain, niin pitäis myös venttiilikoloja syventää.
Nyt n. 2-2,5mm @ YKK varaa olla nostoa. Tarvii karkeesti jonkun 5,5-6mm pakopuolelle ja imupuolelle n. 5mm.

Terät teen ylimääräisistä venttiileistä ja venttiiliin sit joku ura mistä pyörittää sit akkukoneella.

Toki voi olla että homma kaatuu nykyisiin mäntiin, ja joutuu hankkimaan uudet missä enemmän varaa kaivaa uria.. pitää hankkia 1 ylimääräinen ja halkaista että saa riittävän tarkkaan mitattua vahvuudet.
... ainakaan vielä ei ole räjähtänyt kappaleiksi tuo kone, niin uskaltaa jo miettiä lisäsuunnitelmia. :D
Kansityöt
Volvo 960 B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 B200F+M47

Poissa janne81

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3506
Vs: Venttiilikolojen jyrsintä purkamatta konetta?
« Vastaus #1 : 21.06.2019, 20:35:03 »
Vaseliinia männän ja sylinterin rakoon.
Imurilla saa ne sit lopuks pois.

Kuullostaa noi kolot aika syville, kannattaa kyllä kokeilla irtomäntään ensiks ennenkuin koneessa kiinni olevaan kaivaa.

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 408
  • vapari
Vs: Venttiilikolojen jyrsintä purkamatta konetta?
« Vastaus #2 : 21.06.2019, 20:45:24 »
Joo, ne on syvät - siksi en uskaltanu lähteä noita koneesee laitettuja mäntiä alkaa jyrsimään. Vaikka vaikutti karkeiden mittailujen perusteella riittävän tilaa - mutta sen vuoksi tosiaan hankittava joku mäntä pilkottavaks kun ei viitti tyhmää riskiä ottaa.
Toinen vaihtoehto on tehdä kannesta sellainen, että palotilat saa n. 38~40cc tilavuudelle ja venttiilit mahdollisimman syvälle kuitenkin.. edellyttäisi vaan todennäköisesti palotilojen hitsausta, mikä ei oikein kiinnosta kun menee paljon vaikeammaksi sekä voi aiheuttaa paljon ongelmia.

Paras ratkaisu vaan oli ottaa hatusta 2mm pois ja imuvenat vähän upotettu.
Ennen kannen tasopinnan koneistusta siis oli jo ~4-4,5mm luokkaa venttiili-mäntä etäisyydet.
 Ei vaan viinakoneessa ole mitään mieltä ajaa niin pienillä rutuilla ja isoilla nokilla.. tulee aika hengetön siitä vaan.
Kansityöt
Volvo 960 B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 B200F+M47

Poissa janne81

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3506
Vs: Venttiilikolojen jyrsintä purkamatta konetta?
« Vastaus #3 : 21.06.2019, 21:43:31 »
Kuinkas paljon sitä rakoa pittää olla? Oliko paljealueessa 0.1mm/1000rpm mut paljonko venan ja männä välissä pitää olla?

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 408
  • vapari
Vs: Venttiilikolojen jyrsintä purkamatta konetta?
« Vastaus #4 : 21.06.2019, 22:40:39 »
Imuvena periaatteessa voi olla vaikka 0,5mm välyksellä, mut pakopuolelle oli ajatuksena heittää reilusta millistä -> 1,5mm välystä nokan ajoituksesta riippuen.
Jenkki kasikoneissa käsittääkseni noi vastaavanlaiset välykset on karkeesti tuplat, mitä suositeltu.. niistä kun sattuneista syistä löytyy paremmin tuollaista tietoa.

Riippuu toki monesta muuttujasta, mikä on todellinen minimi välys ettei tule kontaktia ja mene venttiili kieroks.
Venttiilien massa (ja toki jousien, lautasten ja kuppien vaikuttaa myös), kiihtyvyydet (=nokkaprofiili) ja jousen toiminta kierroksilla vaikuttaa miten hyvin se venttiili+kuppi seuraa nokkaprofiilia.
 Ja miten paljon kiertokanki 'venyy' kierroksilla.
 Voi olla mahdollista että oikein rajulla männännopeudella männän ja paljealueen välys on ~nolla, jos paljealueen välys on onnistuttu saamaan niin pieneksi ettei kuitenkaan männät suorastaan hakkaa paljealueen kohdalta.
 Omassa koneessa paljealueen välys on kuitenkin ~0,9mm (muistaakseni) enkä oikein jaksa uskoa että noilla palikoilla siellä mitenkään älyttömän pienenä välys pääsee käymään.. sen verran paljon vähemmän massaa kiertokangen yläpäässäkin. :P

Kansityöt
Volvo 960 B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 B200F+M47

 

Carwist  Race.fi