Autoracing  KL-varaosat

xc 60 laatikko rupes jysähtään

  • 77 Vastauksia
  • 21697 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa peuratarra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: xc 60 laatikko rupes jysähtään
« Vastaus #30 : 24.07.2019, 09:10:40 »
Auto haettu SAH:lta. Mun autolle ei Volvolla ollut rajapaineita laatikolle, mutta samalla laatikolla muille vuosille ja tekniikka yhdistelmille oli. Niillä arvoilla tekivät mittauksen. Paineet oli rajojen sisällä. Tekivät sopeutuksen nollauksen ja ainakin nyt ajaessa laatikko on erilainen. Mekaanikko sanoi myös että Volvolta tulossa softa jolla korjataan vaihteiston kovaa toimintaa. Kuulema näkyi järjestelmässä, mutta ei tietoa milloin tulee saataville.

Jouduitko maksamaan omasta pussista vai menikö myyjäliikkeen piikkiin? Miten tuo sopeutuksen jälkeinen elämä sitten alkaa? Ajaako asentaja autolla ensin jonkun lenkin, vai lähdetäänkö laatikkoa "opettamaan" tien päälle heti ihan itse?

edit. niin ja vaihdettiinko öljyt myös?
« Viimeksi muokattu: 24.07.2019, 09:13:07 kirjoittanut peuratarra »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: xc 60 laatikko rupes jysähtään
« Vastaus #31 : 25.07.2019, 00:51:10 »
Sopeutuksen jälkeen laatikon käytös voi jonkinaikaa tuntua paremmalta. Mutta kyllä se palaa lopulta entiselleen..hyvinkin pian. Minulle aikanaan tehtiin sopeutus ja kävi juuri noin. Samoin kävi aiemmankin TF80SC laatikon kanssa. Sitten kun tiivisteet vaihdettiin tähän nykyiseen niin sinisen huoltojannu sanoi et ajele jonkin aikaa niin sopeutus on siinä. Hän siis ei tehnyt mitään sopeutuksia. Sopeutuksesta on todella paljon kaikenlaisia uskomuksia liikkeellä.

Mitä tulee tuohon tiivistehommaan niin itse en käyttänyt monimerkkihuollossa. Vaikka heillä tietysti on samat valmistajan ohjeistukset niin sellaanen mutu että se ken autoja myös myy saattaa saada vaa'an tarvittaessa kallistumaan parempaan suuntaan. Ainakin he ovat liikevaihdoltaan aivan eri kaliiberin asiakas kuin pelkkä huolto
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: xc 60 laatikko rupes jysähtään
« Vastaus #32 : 25.07.2019, 07:31:20 »
Sopeutuksen jälkeen laatikon käytös voi jonkinaikaa tuntua paremmalta. Mutta kyllä se palaa lopulta entiselleen..hyvinkin pian. Minulle aikanaan tehtiin sopeutus ja kävi juuri noin. Samoin kävi aiemmankin TF80SC laatikon kanssa. Sitten kun tiivisteet vaihdettiin tähän nykyiseen niin sinisen huoltojannu sanoi et ajele jonkin aikaa niin sopeutus on siinä. Hän siis ei tehnyt mitään sopeutuksia. Sopeutuksesta on todella paljon kaikenlaisia uskomuksia liikkeellä.

Mitä tulee tuohon tiivistehommaan niin itse en käyttänyt monimerkkihuollossa. Vaikka heillä tietysti on samat valmistajan ohjeistukset niin sellaanen mutu että se ken autoja myös myy saattaa saada vaa'an tarvittaessa kallistumaan parempaan suuntaan. Ainakin he ovat liikevaihdoltaan aivan eri kaliiberin asiakas kuin pelkkä huolto
Kuulema tuon sopeutuksen lisäksi voisi tehdä jonkun "rajumman" resetin systeemille, mutta sekään ei kuulema paljoa muuta mitään.

Itse käytin ihan Volvon huollossa eikä heillä ollut minun autoon ohjearvoja paineille. Sanoi että siis juuri minun auton tekniikalle ja vuosimallille ei ollut Volvon järjestelmässä. Monille lähes vastaaville oli ja niillä arvoilla teki tuon paine mittauksen ja sen perusteella sanoi että tiivisteet kunnossa. Ja miksi hän haluaisi pimittää minun auton ongelmaa?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa tormund

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: xc 60 laatikko rupes jysähtään
« Vastaus #33 : 25.07.2019, 09:34:47 »
kun itse kävin öljynvaihdossa, niin asentaja teki noin tunnin sopeutusajon. Kuulema nopeuttaa mukautumista,joka sitten tapahtuu koko ajan ajotyylin mukaan.
Tosiaan itsellä P-D nykäisy hävisi nollauksen jälkeen (ei ollut kovin paha muutenkaan).

Uutena tuli P->R, D->R vaihdossa pieni nykäisy, joka asentajaan mukaan ei aiheuta toimenpiteitä jos ei tästä pahene.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: xc 60 laatikko rupes jysähtään
« Vastaus #34 : 25.07.2019, 19:19:52 »
Itse käytin ihan Volvon huollossa eikä heillä ollut minun autoon ohjearvoja paineille.

Kuulostaa erikoiselle kun laatikko kaiketi sama kuin XC60. No he elää sen tiedon varassa mitä saavat. Ja kuten sanottu niin huoltoliikkeet tuskin ovat ykkösprioriteetin asiakkaita. Sieltä ei autoja tilailla vaan jaettavaba vain kurjuutta. No tämä kaikki on minun oma mielipide vain. Tosiasia kuitenkin et lopulta aina raha puhuu
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Ertsi74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: xc 60 laatikko rupes jysähtään
« Vastaus #35 : 27.07.2019, 18:52:54 »
Noniin täälläkin alkoi auto jysähellä, mutta vain silloin kun jarrun vapauttaa ja yrittää lähteä liikkeelle. Niin eipä liiku vaikka kaasua laittas hivenen. Sitten kun lähtee niin kauhea jysähys. Mikähän lienee syynä? Muuten laatikko vaihtaa nätisti pykäliä. Viime talvena on kaikki öljyt vaihettu laatikkoon ja perään, jolloin myös sopeutukset tehty. kettumainen ominaisuus ainakin liikennne valoista lähtiessä. hmm. voisko jarrut hirttää?

Eipä ole jarruvika :(             jotain muuta, mutta mitä? arvauksia? tietoa?

Edit. Jarrun asento tunnistin.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2019, 16:23:12 kirjoittanut Ertsi74 »
XC60 D5 AWD SUMMUM 2012, Ex S60 D5

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: xc 60 laatikko rupes jysähtään
« Vastaus #36 : 29.07.2019, 08:16:27 »
Kuulostaa erikoiselle kun laatikko kaiketi sama kuin XC60. No he elää sen tiedon varassa mitä saavat. Ja kuten sanottu niin huoltoliikkeet tuskin ovat ykkösprioriteetin asiakkaita. Sieltä ei autoja tilailla vaan jaettavaba vain kurjuutta. No tämä kaikki on minun oma mielipide vain. Tosiasia kuitenkin et lopulta aina raha puhuu
Siis ko. liike on ihan virallinen Volvon huolto, heillä sama tieto kuin Volvoa myyvissä liikkeissä. Heillä käytössä sama Volvo oma mekaanikko järjestelmä kuin vaikkapa Wetterillä. Ja ettei ollut tietoa tarkoitti sitä että kun autoon lyötiin Volvon softaan kiinni niin ei näyttänyt raja-arvoja. Mutta mekaanikko oli ottanut toisen mallin jossa sama laatikko ja awd tiedoista nuo arvot. Vaikea kuvitella että Volvolla olisi erilaiset lisenssit Vidasta/uudemmista softista liikkeille jotka myyvät Volvoa ja jotka vain huoltaa niitä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: xc 60 laatikko rupes jysähtään
« Vastaus #37 : 29.07.2019, 23:30:53 »
Siis ko. liike on ihan virallinen Volvon huolto, heillä sama tieto kuin Volvoa myyvissä liikkeissä. Heillä käytössä sama Volvo oma mekaanikko järjestelmä kuin vaikkapa Wetterillä. Ja ettei ollut tietoa tarkoitti sitä että kun autoon lyötiin Volvon softaan kiinni niin ei näyttänyt raja-arvoja. Mutta mekaanikko oli ottanut toisen mallin jossa sama laatikko ja awd tiedoista nuo arvot. Vaikea kuvitella että Volvolla olisi erilaiset lisenssit Vidasta/uudemmista softista liikkeille jotka myyvät Volvoa ja jotka vain huoltaa niitä.

Pääasia että auto tuli kuntoon :)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Vs: xc 60 laatikko rupes jysähtään
« Vastaus #38 : 08.08.2019, 12:29:41 »
Opetan laatikon ajotyylini mukaisesti aina laiskaksi, mutta se on toiminut koko kesän ryskäämättä.  Poikkeuksellisesti ajoin kaksi nopeata noin 2 h:n moottoritiematkaa vauhdikkaasti ja hieman kaahaamalla. Näiden jälkeen laatikko ryskäsi miltei joka kerta kun N -> D. Myös laatikon äänet voimistuivat hiljaa ajaessa.
Englantilaiselta foorumilta luin sopeutusohjeen, jossa tyhjäkäynnillä, jalka jarrulla siirretään 20 kertaa vaihdetta R->N->D->N->R->N->D jne pitäen keppi kussakin asennossa noin 5 sekuntia.
Nyt laatikko toimii sivistyneesti, mutta en tiedä vielä kuinka pitkään.

Toinen ohje oli: N<->D edestakaisin 10kertaa ja N<->R edestakaisin 10 kertaa. 5 sekuntia kussakin asennossa.
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa msa9101

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: xc 60 laatikko rupes jysähtään
« Vastaus #39 : 16.08.2019, 19:29:04 »
Opetan laatikon ajotyylini mukaisesti aina laiskaksi, mutta se on toiminut koko kesän ryskäämättä.  Poikkeuksellisesti ajoin kaksi nopeata noin 2 h:n moottoritiematkaa vauhdikkaasti ja hieman kaahaamalla. Näiden jälkeen laatikko ryskäsi miltei joka kerta kun N -> D. Myös laatikon äänet voimistuivat hiljaa ajaessa.
Englantilaiselta foorumilta luin sopeutusohjeen, jossa tyhjäkäynnillä, jalka jarrulla siirretään 20 kertaa vaihdetta R->N->D->N->R->N->D jne pitäen keppi kussakin asennossa noin 5 sekuntia.
Nyt laatikko toimii sivistyneesti, mutta en tiedä vielä kuinka pitkään.

Toinen ohje oli: N<->D edestakaisin 10kertaa ja N<->R edestakaisin 10 kertaa. 5 sekuntia kussakin asennossa.

Jos tuota sopettamista kokeilisi Englantilaisen foorumin ohjeiden mukaisesti, niin pitääkö laatikko olla ajettu lämpimäksi, vai tehdäänkö se kylmälle  laatikolle?
Oma XC70 D3 AWD -11 alkoi myös satunnaisesti nykäistä liikkeelle lähdettäessä P->D tai R->D.

Poissa neuc

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: xc 60 laatikko rupes jysähtään
« Vastaus #40 : 04.09.2019, 23:28:46 »
Täällä kanssa ilmoittautuu yksi jysähtelevä V60 D4 AWD -15. Mittarissa tällä hetkellä 164tkm. Laatikon öljyt on vaihettu kaksi kertaa auton historian aikana.
Kesän tullen huomasin että laatikko välistä jysähtää voimakkaasti P ->D ja R->D vaihdoilla kun öljyt on ajettu lämpimäksi. Muuten kyllä laatikko pelaa oikein.
Huomenna olisi tarkoitus mitata laatikosta paineita niin kerron tänne miten kävi.

Edit: Mittaus meneekin ens viikolle... Muuten alustavasti juttelivat että jos tiivisteet joudutaan vaihtamaan niin minun tapauksessa volvo tulee 50% vastaan.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2019, 14:16:40 kirjoittanut neuc »
Volvo V60 D4 AWD 2015

Poissa lipsanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: xc 60 laatikko rupes jysähtään
« Vastaus #41 : 05.09.2019, 09:52:18 »
Automaatin painevuodot on siis kostautumassa hyvinkin yleiseksi ja tyypilliseksi Volvoissa. Ratkaisuksi löytyy öljynvaihdon ja sopeutuksen jälkeen vain laatikon avaaminen ja tiivisteiden vaihto(ko)? Onko kenenkään laatikko hajonnut rykimisestä, vai onko tämä vain epämiellyttävä ominaisuus?
S80 2007 2.5T

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: xc 60 laatikko rupes jysähtään
« Vastaus #42 : 05.09.2019, 18:05:42 »
Automaatin painevuodot on siis kostautumassa hyvinkin yleiseksi ja tyypilliseksi Volvoissa. Ratkaisuksi löytyy öljynvaihdon ja sopeutuksen jälkeen vain laatikon avaaminen ja tiivisteiden vaihto(ko)? Onko kenenkään laatikko hajonnut rykimisestä, vai onko tämä vain epämiellyttävä ominaisuus?

Välillä jysähtelee vaikka on tiivisteet vaihdettukin. Tosin aniharvoin. Varsinaisesti sen tiivisteiden vaihdon kai tulisi korjata jysähtävät alasvaihdot jotka minulla tosiaan korjaantuivatkin.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa lipsanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: xc 60 laatikko rupes jysähtään
« Vastaus #43 : 06.09.2019, 10:09:13 »
Välillä jysähtelee vaikka on tiivisteet vaihdettukin. Tosin aniharvoin. Varsinaisesti sen tiivisteiden vaihdon kai tulisi korjata jysähtävät alasvaihdot jotka minulla tosiaan korjaantuivatkin.

Okei. Alasvaihdot eivät ole nykineet. Yhdysvaltalaisveljet ovat sitä mieltä, että ainoa oikea fiksaustapa olisi venttiilikoneiston vaihtaminen.
S80 2007 2.5T

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: xc 60 laatikko rupes jysähtään
« Vastaus #44 : 06.09.2019, 10:13:26 »
Jos vaihteet pamahtelee D-asennossa ajaessa niin silloin taitaa olla venttiilikoneisto ainoa vaihtoehto. Minusta eri asia pamahtelut kun kytketään D-vaihde.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Kulkukoira  Proturbo