Samppasport  Futurez

Kysymys 19t ahtimesta B5234T5 moottorissa

  • 8 Vastauksia
  • 1065 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa osku212

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Kysymys 19t ahtimesta B5234T5 moottorissa
« : 02.07.2019, 22:02:11 »
Kysymys 19t ahtimesta B5234T5 moottorissa

Elikkä autona volvo 850 t5r jossa ois
16t
R stage3 lastu
3"putkisto
valkoset suuttimet
teräskanget
kansi rempattu

16t on mennyt väljäksi joten ajattelin että onnistuisiko vaihtaminen 19t ahtimeen ja sinisiin suuttimiin tuosta noin vain. Pitääkö bensan paineita muutella tai imm kokoa muutella? Maltillisilla vaikka 1b paineilla? Mitä pitää oottaa huomioon? Riittääkö bensapumppu?


Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 542
Vs: Kysymys 19t ahtimesta B5234T5 moottorissa
« Vastaus #1 : 02.07.2019, 22:50:29 »
Kysymys 19t ahtimesta B5234T5 moottorissa

Elikkä autona volvo 850 t5r jossa ois
16t
R stage3 lastu
3"putkisto
valkoset suuttimet
teräskanget
kansi rempattu

16t on mennyt väljäksi joten ajattelin että onnistuisiko vaihtaminen 19t ahtimeen ja sinisiin suuttimiin tuosta noin vain. Pitääkö bensan paineita muutella tai imm kokoa muutella? Maltillisilla vaikka 1b paineilla? Mitä pitää oottaa huomioon? Riittääkö bensapumppu?

ei vaatine mitään ihmeellistä, mutta toki lastuttamalla saisi paremman/luotettavamman setupin.

esimerkiksi velipojan S70R: vaparin kaasuläppä ja nokat, h-profiilikanget, 20G, 7-pesällä, 3" kokoputkisto, vakio imm (tapissa), suuttimet vakiot (oisko ollu valkoset?), vakio b.paine ja b.pumppu, BSR lastu, do88 cooleri ja "käänteinen"ahtoputkisto, ahtopaineet 1,5 bar, ja loppuu kipinä kesken noilla ahdoilla.
Laajakaistaa seuratessa saisi toki olla vähän rikkaammalla, toiminut tuommoisenaan varmaan parisen vuotta. Seuraava etappi olisi tehdä ohjelmaa uusiksi isommalle immulle, suuttimille ja keksiä sytkään parannuksia. bensapumpunkin toki voisi vaihtaa uuteen.
940 Turbo USA -91, 760 GLE USA -88, 850 GLT "arabi" -95, 850 T5 svedu -96

Poissa osku212

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys 19t ahtimesta B5234T5 moottorissa
« Vastaus #2 : 03.07.2019, 17:04:49 »
ei vaatine mitään ihmeellistä, mutta toki lastuttamalla saisi paremman/luotettavamman setupin.

esimerkiksi velipojan S70R: vaparin kaasuläppä ja nokat, h-profiilikanget, 20G, 7-pesällä, 3" kokoputkisto, vakio imm (tapissa), suuttimet vakiot (oisko ollu valkoset?), vakio b.paine ja b.pumppu, BSR lastu, do88 cooleri ja "käänteinen"ahtoputkisto, ahtopaineet 1,5 bar, ja loppuu kipinä kesken noilla ahdoilla.
Laajakaistaa seuratessa saisi toki olla vähän rikkaammalla, toiminut tuommoisenaan varmaan parisen vuotta. Seuraava etappi olisi tehdä ohjelmaa uusiksi isommalle immulle, suuttimille ja keksiä sytkään parannuksia. bensapumpunkin toki voisi vaihtaa uuteen.

Onkohan samat suuttimet? Onkohan nuita valkosia syytä edes vaihtaa.

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 542
Vs: Kysymys 19t ahtimesta B5234T5 moottorissa
« Vastaus #3 : 05.07.2019, 20:28:14 »
Onkohan samat suuttimet? Onkohan nuita valkosia syytä edes vaihtaa.

sinisillä ja valkosilla samat speksit, mutta eri b.paineella ilmoitettu tuotot, siitä johtuu niiden tuottoerot. Toki taisi olla jotain pieniä eroja suihkutuksessa tai jossain, toinen on vain ns. nykyaikaisempi malli. ennemmin lyöt uudemman mallisesta b.paineensäätimen tai säädät b.paineen sinne 3,8 bar huiteille
940 Turbo USA -91, 760 GLE USA -88, 850 GLT "arabi" -95, 850 T5 svedu -96

Poissa Makru

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 573
Vs: Kysymys 19t ahtimesta B5234T5 moottorissa
« Vastaus #4 : 18.07.2019, 10:24:36 »
sinisillä ja valkosilla samat speksit, mutta eri b.paineella ilmoitettu tuotot, siitä johtuu niiden tuottoerot. Toki taisi olla jotain pieniä eroja suihkutuksessa tai jossain, toinen on vain ns. nykyaikaisempi malli. ennemmin lyöt uudemman mallisesta b.paineensäätimen tai säädät b.paineen sinne 3,8 bar huiteille
Taitaa bensapumppu kyykätä jos peruspaine on 3,8bar + 1,5bar = 5,3bar vaatii pumpulta jo aika paljon.
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1497
Vs: Kysymys 19t ahtimesta B5234T5 moottorissa
« Vastaus #5 : 18.07.2019, 10:45:59 »
ei vaatine mitään ihmeellistä, mutta toki lastuttamalla saisi paremman/luotettavamman setupin.

esimerkiksi velipojan S70R: vaparin kaasuläppä ja nokat, h-profiilikanget, 20G, 7-pesällä, 3" kokoputkisto, vakio imm (tapissa), suuttimet vakiot (oisko ollu valkoset?), vakio b.paine ja b.pumppu, BSR lastu, do88 cooleri ja "käänteinen"ahtoputkisto, ahtopaineet 1,5 bar, ja loppuu kipinä kesken noilla ahdoilla.
Laajakaistaa seuratessa saisi toki olla vähän rikkaammalla, toiminut tuommoisenaan varmaan parisen vuotta. Seuraava etappi olisi tehdä ohjelmaa uusiksi isommalle immulle, suuttimille ja keksiä sytkään parannuksia. bensapumpunkin toki voisi vaihtaa uuteen.

Tähän vielä sitten se, että tuntuu olevan entistä vähemmän kiinnostuneita näitä lastuttamaan kun OBD kautta tai ilman juottamisia saa helpompia rahoja. :( Toki vaatii työtäkin, mutta joko hinta pilvissä tai sitten ei ole kiinnostunut tekemään monikaan.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / V70 ’07 2.5T AWD A Classic

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 542
Vs: Kysymys 19t ahtimesta B5234T5 moottorissa
« Vastaus #6 : 18.07.2019, 21:32:43 »
Taitaa bensapumppu kyykätä jos peruspaine on 3,8bar + 1,5bar = 5,3bar vaatii pumpulta jo aika paljon.

se vähän riippuu, sama pumppu käytössä 900-sarjan alusta x70 mk1 loppuun ja tietääkseni näitä on ollut jo noilla uusilla suuttimilla eli 0,8bar korkeammalla b.paineella. Niin pumppu taatusti pelaa vielä peruspaine+1 bar ahtoa, tuo 1,5 menee jo arvailuksi, uusi pumppu voi jaksaa vanha paska todennäköisesti ei.
940 Turbo USA -91, 760 GLE USA -88, 850 GLT "arabi" -95, 850 T5 svedu -96

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 542
Vs: Kysymys 19t ahtimesta B5234T5 moottorissa
« Vastaus #7 : 18.07.2019, 21:34:24 »
Tähän vielä sitten se, että tuntuu olevan entistä vähemmän kiinnostuneita näitä lastuttamaan kun OBD kautta tai ilman juottamisia saa helpompia rahoja. :( Toki vaatii työtäkin, mutta joko hinta pilvissä tai sitten ei ole kiinnostunut tekemään monikaan.

itse ehkä kötöstäisin m4.4 ecun sen vakio m4.3 tilalle ja sitä sitten säätelemään.
940 Turbo USA -91, 760 GLE USA -88, 850 GLT "arabi" -95, 850 T5 svedu -96

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2300
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kysymys 19t ahtimesta B5234T5 moottorissa
« Vastaus #8 : 31.07.2019, 20:35:51 »
se vähän riippuu, sama pumppu käytössä 900-sarjan alusta x70 mk1 loppuun ja tietääkseni näitä on ollut jo noilla uusilla suuttimilla eli 0,8bar korkeammalla b.paineella. Niin pumppu taatusti pelaa vielä peruspaine+1 bar ahtoa, tuo 1,5 menee jo arvailuksi, uusi pumppu voi jaksaa vanha paska todennäköisesti ei.

940 turbojen yks pumppunen bensapumppu on ihan tajuttoman aneeminen jotain vähän yli 100 litraa tunti. Ei mitään tekemistä 850 tai v70 pumpun kanssa. Numerokin (olleet ainakin) eri, nykyään voi olla korvaava ysiinkin.

Kerran sellasen uuden samalla varaosanumerolla kun orkkis kokeilleena loppuu 1.4bar snadisti isommalla td05 ahtimella pitkässä vedossa.
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Proturbo  Autodiagnoosi