Autoracing  KL-varaosat

Takaisinkutsu

  • 501 Vastauksia
  • 139960 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12714
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #270 : 06.04.2020, 07:44:56 »
Eikös tuo egr-venttiili ja jäähdytin ole 500-600e luokkaa per kappale sinisellä.

Edit: Ja kulut 50/50 on yleisellä tasolla ollut kuluttajariitalautakunnan ja autoalan yhteisnäkemys kuluista erimielisyyksissä. Tai tarkemmin 40-60% myyjäliikkeen vastuulla. Jos en väärin ole ymmärtänyt, niin maahantuojan vastuuta ei ole takuun jälkeen enää vaan myyjäliikkellä ensisijaisesti. Toki neuvottelemaan kannattaa pyrkiä.
Paitsi jos autolla on ajettu luokkaa 300tkm. Silloin kaikki menee omasta pussista.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • Kasipätkä
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #271 : 06.04.2020, 09:39:19 »
Paitsi jos autolla on ajettu luokkaa 300tkm. Silloin kaikki menee omasta pussista.
Varmaankin näin.
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa volvo2020

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #272 : 06.04.2020, 16:52:27 »
Paitsi jos autolla on ajettu luokkaa 300tkm. Silloin kaikki menee omasta pussista.

Totta tuokin. Vaikka valmistusvirhehän tuossa on kyseessä ja vieläpä erittäin vaarallinen sellainen, koska pakollinen takaisinkutsukin. Tällöin pitäisi kyllä maahantuojan tulla vastaan kustannuksissa mielestäni siihen asti kun auto on käyttökunnossa muuten teknillisesti. Liekkö sitten volvolla sama 250tkm raja ja täydellinen huoltohistoria vaatimuksena kuten VAG konsernin päästöhuijausdieseleissä, jossa pamahteli egr venttiilit ja dpf:ät päivityksen jälkeen.

Nuin paljon ajettuun voisi kyllä jo harkita vähän ajettua purkuosaa ruotsista ja pikkupajalla vaihtoa tai sitten koko EGR systeemi ohjelmalla pois ja samalla ohittaa tuon jäähdytysnestekierron. Liekkö onnistuu noissa moottoreissa? Todennäköisesti kyllä.

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #273 : 06.04.2020, 18:35:20 »
Menee jo vähän ohi aiheen, mutta mikä olisi paras tapa testata tuota EGR jäähdytintä? Putket näyttäisi olevan siten, että ne saanee yhdistettyä ilman isompaa purkamista sopivalla letkulla ja holkeilla. Sytyttääkö tuo toimenpide vikavalon? Jos jättää EGR venttiilin toimintaan ilman vesikiertoa, tapahtuuko hirveitä? Ymmärtääkseni EGR venttiililtä virtojen katkaisu jättää venttiilin kiinni, ja nähtävästi siitä seuraava vikakoodi ei rajoita auton toimintaa. Eli siis putket yhteen ja virrat pois venttiililtä voisi olla toimiva ratkaisu? Vaatinee toki sitten Vidan vikaoodin nollaukseen.

Eihän tuo mahdoton urakka olisi purkaa koko venttiiliä irti ja tutkia työpöydällä löytyisikö vuotoa, mutta ei nyt viitsi sitä räpeltää ennen tuota takaisinkutsun toteutusta.


« Viimeksi muokattu: 06.04.2020, 18:43:20 kirjoittanut paavomp »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #274 : 06.04.2020, 20:27:37 »
Olen miettinyt fysiikkaa egr-jäähdyttimen vikaantumisen ja jäähdytinnesteen paineen nousun välillä, enkä oikein saa kiinni mikä se yhteys on. Ilmeisesti neste ei häviä, joten nesteen täytyy kiehua. Tämä voi kait olla mahdollista vain, jos nestekierto on heikko tai tukossa. Jos pakokaasun virtaus heikkenee, mikä näissä kait yleisemmin on vikana, niin silloin nesteen pitäisi pysyä viileänä.

Onko egr-coolerissa termostaatti vai mikä ohjaa nestekierron määrää?
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #275 : 06.04.2020, 21:08:35 »
Olen miettinyt fysiikkaa egr-jäähdyttimen vikaantumisen ja jäähdytinnesteen paineen nousun välillä, enkä oikein saa kiinni mikä se yhteys on. Ilmeisesti neste ei häviä, joten nesteen täytyy kiehua. Tämä voi kait olla mahdollista vain, jos nestekierto on heikko tai tukossa. Jos pakokaasun virtaus heikkenee, mikä näissä kait yleisemmin on vikana, niin silloin nesteen pitäisi pysyä viileänä.

Onko egr-coolerissa termostaatti vai mikä ohjaa nestekierron määrää?

Kun kommentoija/t (auton omistaja/t) puhuu paineesta tai ylipaineesta, onko mahdollisesti silloin termit sekaisin kun syttyy merkkivalo ja auto haluaa lisää jäähdytysnestettä? Kun paisuntasäiliön korkki avataan varovasti niin vedenpinta nousee ja jälleen voidaan ajaa joku kymmen kilometriä.

Näin tapahtui esille ottamassaani kommentissa koskien moottorin vaihtoa ja viimeiseksi EGR-jäähdytin vaihto korjasi tilanteen. Jäähdytinnestettä kertoi kuluvan noin 0,5L/100 km joka kuulostaa aikaa isolta.

Moottorin vaihdon halusi/vaati vakuutusyhtiö koska se oli kytketty mukaan heti alussa. Ruotsissa on konevauriovakuutus joka on todella laaja ja sisältyy jo osakaskoon, tietenkin joka yhtiöllä on omat pelisääntönsä koskien , ikää, km, huoltoa, mistä ostettu ja omavastuuta.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2020, 22:15:15 kirjoittanut gubbe »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #276 : 06.04.2020, 21:56:20 »
Jos nestettä kuluu, niin silloinhan tuossa ei ole mitään vaikeasti ymmärrettävää. Neste päätyy sylinteriin ja menee pakoputkesta taivaalle. Tämän ongelman voi sulkea pois ohittamalla nestekierto egr-coolerin ohi. Sitä en tiedä miten hankalassa paikassa letkut ovat, mutta ainakin teoriassa onnistuu.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa volvo2020

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #277 : 07.04.2020, 08:27:17 »
Menee jo vähän ohi aiheen, mutta mikä olisi paras tapa testata tuota EGR jäähdytintä? Putket näyttäisi olevan siten, että ne saanee yhdistettyä ilman isompaa purkamista sopivalla letkulla ja holkeilla. Sytyttääkö tuo toimenpide vikavalon? Jos jättää EGR venttiilin toimintaan ilman vesikiertoa, tapahtuuko hirveitä? Ymmärtääkseni EGR venttiililtä virtojen katkaisu jättää venttiilin kiinni, ja nähtävästi siitä seuraava vikakoodi ei rajoita auton toimintaa. Eli siis putket yhteen ja virrat pois venttiililtä voisi olla toimiva ratkaisu? Vaatinee toki sitten Vidan vikaoodin nollaukseen.

Eihän tuo mahdoton urakka olisi purkaa koko venttiiliä irti ja tutkia työpöydällä löytyisikö vuotoa, mutta ei nyt viitsi sitä räpeltää ennen tuota takaisinkutsun toteutusta.

Jos kuumaa pakokaasua ei jäähdytetä niin veikkaisin, että muovinen imusarja sulaa jossain vaiheessa kun tarpeeksi lämpiää. Eli jos egr coolerin ohittaa niin pitää myös egr ohjelmoida pois käytöstä. tämä kaikki siis tietenkin kannattaa tehdä vasta kun takaisinkutsu tehty niin ei tule ongelmia katsastuksessa ainakaan takaisinkutsun tiimoilta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #278 : 07.04.2020, 09:14:45 »
Jos kuumaa pakokaasua ei jäähdytetä niin veikkaisin, että muovinen imusarja sulaa jossain vaiheessa kun tarpeeksi lämpiää.
Niin no tätähän koko takainkutsu alunperinkin koskee. Imusarjassa on kuitenkin paljon enemmän ilmaa kuin pakokaasua, joten tuskin tuo nyt heti roihuaa. Asuntovaunukeikan jättäisin kuitenkin väliin. 

Eli jos egr coolerin ohittaa niin pitää myös egr ohjelmoida pois käytöstä.
Testaukseen kait riittää, että ottaa töpselin irti. Oletusasento EGR:llä on kuitenkin kiinni.
Pysyvämpi ratkaisu vaatii ohjelmoinnin. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #279 : 07.04.2020, 09:18:01 »
Tarkistettuani aikaisemman kommenttini , jossa vain kansi nykäistiin pois, mutta vikaa ei löytynyt, vaan syyksi paljastui EGR-jäähdytin vuoto. Tässäkin puhuttiin paineesta järjestelmässä ja merkkivalo syttyi haluten lisää nestettä, kuitenkin nestetaso nousi kun säiliön korkki avattiin. Nestettä myös lisättiin.

Eli hessu80 mietteille on täysin pätevä jaj järkevä syy, koska Volvo mekaaanikkokin oli epäillyt, että jäähdytin ei anna noita oireita, mutta kuitenkin EGR-jäähdytin paljastui syyksi.

Pahoittelut puutteellisesta ja huonosti muotoillusta aikaisemmista kommentteistani.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2020, 09:22:06 kirjoittanut gubbe »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #280 : 07.04.2020, 09:32:39 »
Tarkistettuani aikaisemman kommenttini , jossa vain kansi nykäistiin pois, mutta vikaa ei löytynyt, vaan syyksi paljastui EGR-jäähdytin vuoto. Tässäkin puhuttiin paineesta järjestelmässä ja merkkivalo syttyi haluten lisää nestettä, kuitenkin nestetaso nousi kun säiliön korkki avattiin. Nestettä myös lisättiin.
Kyllä toi täytyy nestettä hukata. Eihän kannen irrotuksessa muuten mitään järkeä olisi. Neste nousee paisarissa korkkia avatessa, koska jossakin kohtaa kiertoa on niin kuuma, että neste alkaa kiehumaan kun järjestelmän paine alenee. Kun moottori jäähtyy, niin paisari menee luultavasti tyhjäksi ja sitten pystyy lisäämään nestettä. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #281 : 07.04.2020, 12:56:12 »
Minä olen ainakin myös joutunut lisäämään nestettä säännöllisesti, mutta olen olettanut että se karkaa paisarin ylivuodosta paineen vuoksi.

Vaikea tuosta on sanoa. Onhan se mahdollista että pinnan nousu korkkia avatessa johtuu ilmalukon purkautumisesta paisariin, eli tosiasiassa neste vaan siirtyy jostain muualta paisariin hetkellisesti ja systeemi on tosiasiassa vajaa. Minulla ei tosin ainakaan paineet häviä moottorin jäähdyttyä. Tuo aiemmin laittamani video taisi olla aamulla kuvattu yön seisonnan jälkeen. Systeemissä on niin paljon painetta että letkun kevyt painallus saa aikaan sihinää paisarin ylivuodossa, eli toisin sanoen ollaan korkin painerajalla.

Tuohon videon tilanteeseen päästäkseen on tietty ajettu useampi päivä sen jälkeen kun nestettä on jo pyydetty lisää, eli normaalisti en laske painetta noin kovaksi, ettei mikään hajoa.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2020, 12:59:21 kirjoittanut paavomp »

Poissa Jussius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #282 : 15.04.2020, 13:01:39 »
Olen jo tovin seurannut tätä keskustelua ja nyt on alkanut mennä sen verran mielenkiintoiseksi että piti hypätä mukaan. Itselläni 2014 V70 D4, mittarissa hieman alle 130 tkm. Tammikuussa kävi takaisinkutsukorjauksessa, sitä ennen täysin ongelmaton yksilö... noin 50 km korjauksen jälkeen löytyi isompi vuoto - jäähdyttimestä, vaihtoivat ilmaiseksi kun ilmeisesti oli mennyt rikki töiden ohessa...  :o. Siitä 1000 km ja pyysi lisää nestettä. Täytin min ja max väliin ja ajelin reilut 500 km. Siten taas sama juttu --> korjaamolle, ei vuotoja havaittavissa ja täyttivät nesteet (ilmainen käynti). Nyt katsellaan taas mitä tuleman pitää... eli hieman tuntuu hukkaavan sitä jonnekin, ehkä 1-2 desiä 1000 km kohden. Olen koittanut katsella miten paisarissa pinta elää kun ajaa koneen kuumaksi. Nyt kun on täynnä nestettä niin pinta nousee max. yli ja jäähtyessään laskee hieman yli max. tason. Olen toki puntaroinut mielessä eri vaihtoehtoja mikä voisi olla vialla ja jotenkin alan muiden kommenttien perusteella kallistua tuohon mahdolliseen EGR-jäähdyttimen vuotoon. Mutta onko mahdollista että se on takaisinkutsukorjauksessa vioittunut TAI asennettu virheellisesti? Ja onko se mahdollista että vuotaa siitä koneeseen sisälle, vai voiko vuotaa hieman ulospäin ja haihtua pois? Toisena vaihtoehtona mielessä toki Webaston ongelmat... katsotaan miten kelien lämpeneminen vaikuttaa. Kummallisesti oireet alkoivat juuri sen takaisinkutsun jälkeen, enkä näillä kilometreillä jaksa uskoa kansivikaan. Ajattelin että jos ongelmat eivät tästä pahane niin huollon yhteydessä saavat katsoa sen EGR-jäähdyttimen ja jos siinä vika & vaihtoon niin sitten puhutaan että kuka maksaa ja mitä. ???
« Viimeksi muokattu: 15.04.2020, 13:03:47 kirjoittanut Jussius »
V70 D4 2014
Ex. VW Golf IV Variant 1.6 2005

Poissa volvo2020

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #283 : 15.04.2020, 13:06:24 »
Olen jo tovin seurannut tätä keskustelua ja nyt on alkanut mennä sen verran mielenkiintoiseksi että piti hypätä mukaan. Itselläni 2014 V70 D4, mittarissa hieman alle 130 tkm. Tammikuussa kävi takaisinkutsukorjauksessa, sitä ennen täysin ongelmaton yksilö... noin 50 km korjauksen jälkeen löytyi isompi vuoto - jäähdyttimestä, vaihtoivat ilmaiseksi kun ilmeisesti oli mennyt rikki töiden ohessa...  :o. Siitä 1000 km ja pyysi lisää nestettä. Täytin min ja max väliin ja ajelin reilut 500 km. Siten taas sama juttu --> korjaamolle, ei vuotoja havaittavissa ja täyttivät nesteet (ilmainen käynti). Nyt katsellaan taas mitä tuleman pitää... eli hieman tuntuu hukkaavan sitä jonnekin, ehkä 1-2 desiä 1000 km kohden. Olen koittanut katsella miten paisarissa pinta elää kun ajaa koneen kuumaksi. Nyt kun on täynnä nestettä niin pinta nousee max. yli ja jäähtyessään laskee hieman yli max. tason. Olen toki puntaroinut mielessä eri vaihtoehtoja mikä voisi olla vialla ja jotenkin alan muiden kommenttien perusteella kallistua tuohon mahdolliseen EGR-jäähdyttimen vuotoon. Mutta onko mahdollista että se on takaisinkutsukorjauksessa vioittunut TAI asennettu virheellisesti? Ja onko se mahdollista että vuotaa siitä koneeseen sisälle, vai voiko vuotaa hieman ulospäin ja haihtua pois? Toisena vaihtoehtona mielessä toki Webaston ongelmat... katsotaan miten kelien lämpeneminen vaikuttaa. Kummallisesti oireet alkoivat juuri sen takaisinkutsun jälkeen, enkä näillä kilometreillä jaksa uskoa kansivikaan. Ajattelin että jos ongelmat eivät tästä pahane niin huollon yhteydessä saavat katsoa sen EGR-jäähdyttimen ja jos siinä vika & vaihtoon niin sitten puhutaan että kuka maksaa ja mitä. ???

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=116496.0

Tässä hyvä ketju aiheeseen liittyen. Oli puskenut valkoista savua ja työntänyt siis nesteet koneeseen ja höyrynä ulos. Savuttaako valkoista? Haiseeko pakokaasut makealle? Ja tietenkin jos nestettä häviää niin aika varmasti egr cooleri viallinen...

Poissa Jussius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #284 : 16.04.2020, 15:36:21 »
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=116496.0

Tässä hyvä ketju aiheeseen liittyen. Oli puskenut valkoista savua ja työntänyt siis nesteet koneeseen ja höyrynä ulos. Savuttaako valkoista? Haiseeko pakokaasut makealle? Ja tietenkin jos nestettä häviää niin aika varmasti egr cooleri viallinen...

Ei mielestäni savuta juuri ollenkaan - nesteen kuluminen lienee niin vähäistä - toisaalta siksi mietin myös vaihtoehtoa että "ulkoinen vuoto" joka haihtuu pois. En tunne niin tarkkaan EGR:n sielunelämää, millä kierroksilla/kuormalla on auki/kiinni. Sillähän voi olla vaikutusta siihen kanssa miten sinne pakokaasun sekaan mahdollisesti vuotavaa jäähdytysnestettä.
V70 D4 2014
Ex. VW Golf IV Variant 1.6 2005

 

Proturbo  Autodiagnoosi