Nyt kun tähän ketjuun vähän offtopicina aiemmin kertoilin omasta tapauksesta, jossa painetta syntyi jäähdytysjärjestelmään, kerrottakoon nyt ratkaisukin.
Kyllä se ongelma lopulta oli kuitenkin EGR jäähdytin. Oiretta oli siis hyvin pitkän aikaa, oikeastaan kevättalvesta 2018 asti. Painetta kertyi ensin systeemiin hitaasti siten, että autolla pääsi jopa 500-700 kilsaa ennen kuin nestepinta paisarissa oli paineen takia liian alhaalla. Kesän lämpimimpien kuukausien aikana vika hävisi kokonaan. Talvella 19-20 vika oli taas läsnä ja alkoi myös näkymään lämppärin toiminnassa, eli ilman määrä systeemissä selvästi kasvoi. Viimein kesän korvalla auto kävi EGR-letkujen takaisinkutsussa, josta muutama viikko eteenpäin EGR jäähdytin sitten laukesi kunnolla, eikä enää päässyt kuin 10 kilometriä ennen kuin letkut olivat kivikovia. Nyt paisariin asti myös tuli jo selkeää kuplaa. Satuin löytämään 700km ajetun jäähdyttimen purkaamolta 230 euroon, joten vaihdoin sen paikalleen, enkä edes avannut keskustelua Volvon kanssa. Autolla on kuitenkin ajettu jo 240tkm. Tämän jälkeen ei ole ollut enää mitään ongelmia. Kylmässä koneessa ei enää ole painetta, kuten ei pidäkään.
EGR jäähdyttimen vaihdon jälkeen minulla ei ollut painetyökalua jäähdytysjärjestelmän ilmaamiseen, joten ilmaantumiseen meni tosiaan pieni tovi. Varmaan 2 kertaa sai lisätä ainetta jonkun 1-2 desiä. Nyt kun systeemi on ilmaantunut kokonaan, ei ole enää ollut tarvetta täyttää lisää ainetta.
Vian alettua keväällä 2018 auto kävi Volvolla, jossa ei muuta diagnoosia osattu antaa kuin että kansi pitää irrottaa. Ja rehellisyyden nimissä oli aika lähellä, että olisin tähän suostunut.
EGR jäähdytin voi siis hajota hyvinkin salakavalasti, ja myös ulkoilman/moottorin lämpötila voi vaikuttaa siihen miten paljon se vuotaa...