Ateho  Elekma

Puhaltimen kanssa ongelma

  • 7 Vastauksia
  • 350 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Swifty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Puhaltimen kanssa ongelma
« : 08.06.2019, 00:44:13 »
Moikka olis potilaana 244 vm 1982 ja mitä nyt oon netistä lueskellu nii puhaltimen vastus taitais olla sökönä ku puhallin toimii pelkästään nopeimmalla asetuksella vaikka sitä säätäis muille nopeuksille.

Tosiaan ja myös vain se keskikonsolin yläpuolella oleva puhallin toimii, kuskin sekä apparin puoleiset ei puhalla mitää että onkoha tuossa nyt tuo vastus vika vai joku muu? Puhaltaa kuitenki kylmää/lämmintä asetuksen mukaan että se ainaki toimii. Joskus talvella purin autoa aika huolella mukaanlukien koko keskikonsolin ja kojelautaa yms nii oon myös ehkä voinu irrottaa sieltä johtoja ja sen takia ei toimis mutta kyllä sielä näyttäis ne kaikki olevan kiinni ainakaa ei ylimääräsiä liitinpaikkoja löydy.

Jos kukaa tietää tarkemmin mistä johtuu tai miten vois korjata jos vika on muu kuin tuo vastus niin kertokaa ihmeessä ja jos vika on tuo vastus niin mitenköhä sen sais irti ja vaihettua ja onko yhtä iso homma ku puhaltimen moottorin vaihto

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 491
  • www.vrcf.fi
Vs: Puhaltimen kanssa ongelma
« Vastaus #1 : 08.06.2019, 07:51:37 »
Onko autossa nappi- vai perinteinen vipulämmityslaite? Nappimallinen on tarkoitettu ilmastoituun malliin, tai sellaiseen jossa on ilmastoinin esivalmius. Vipumallinen on sitten kaikissa muissa.
Siitä vipumallisesta tiedän sen verran että jos jokin säätövaijeri on irronnut lämppärikotelon kyljestä niin silloin ei tietenkään säädötkään toimi.  Voi olla myös että jokin putki on jäänyt irti jolloin ei välitä ilmaa suuttimelle saakka.
Vastusvika siinä ainakin on jos puhaltaa vain nopeimmalla asetuksella. Sen vastuksen esille saaminen vastaa koko lämppärin purkua työmäärässä koska se on juotettu suoraan siihen moottorin kylkeen johon ei pääse muuten käsiksi kuin purkamalla koko hökötyksen.
Sen vaihtaminen ei ole mikään kummoinen homma mutta miksikään työpäivän jälkeiseksi iltahommaksi sitä ei kannata ottaa. Asennoituu sillä tavalla että rauhassa purkaa kojelaudan ja merkitsee mihin mikäkin kuuluu, ottaa kuvia niin helpottaa kasaamista. Työtä siinä väkisin on ja hankala asento koska sijaitsee ihan keskellä kojelautaa keskikonsolin takana. Itse ottaisin viikonlopun hommaksi ja jakaisin kahdelle päivälle koko työn. Itseasiassa sillä tavoin aikoinaan tein tuohon omaan 240.
Volvo 240 GL -87 B200K M47

Poissa Swifty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Puhaltimen kanssa ongelma
« Vastaus #2 : 08.06.2019, 09:22:51 »
Onko autossa nappi- vai perinteinen vipulämmityslaite?
Vissiinki vipumallinen? Siinä on semmonen pyöritettävä nuppi jossa on muistakseeni off asetus ja 3 nopeutta

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 491
  • www.vrcf.fi
Vs: Puhaltimen kanssa ongelma
« Vastaus #3 : 08.06.2019, 09:37:45 »
Ok.
Tarkista ensiksi että vaijerit menevät kiinni lämppärikoteloon ja että ne liikuttavat läppiä kun vivusta kääntää.
Katso myös että kaikki putket on kunnolla kiinni.
Volvo 240 GL -87 B200K M47

Poissa Swifty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Puhaltimen kanssa ongelma
« Vastaus #4 : 08.06.2019, 09:40:32 »
Ok.
Tarkista ensiksi että vaijerit menevät kiinni lämppärikoteloon ja että ne liikuttavat läppiä kun vivusta kääntää.
Katso myös että kaikki putket on kunnolla kiinni.
Juu tutkin varmaanki tiistaina tai ens vklp ku kerkiän äsken ku kävin siirtämässä kiekkoa autossa nii pikasee tutkailin sitä uusiks ja oli sielä ainaki kuskin puoleinen putki kokonaa irti siitä lämppäristä en kyllä tiiä miten oon sen missannu

Poissa jompsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • S90 1998
Vs: Puhaltimen kanssa ongelma
« Vastaus #5 : 12.07.2019, 10:25:52 »
Lämppärin vastuksen voi korvata 940 mallin vastuksella. Vaati hieman kytkentöjä mutta 100x helpomalla pääsi kuin olisi purkanut koko lämppärin.

Poissa Swifty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Puhaltimen kanssa ongelma
« Vastaus #6 : 12.07.2019, 10:35:52 »
Lämppärin vastuksen voi korvata 940 mallin vastuksella. Vaati hieman kytkentöjä mutta 100x helpomalla pääsi kuin olisi purkanut koko lämppärin.
  Oisko tarkempaa informaatiota ja tai linkkiä ketjuun? Ku en oo saanu vieläkää aikaseks ton kuntoo hoitamista

Poissa jompsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • S90 1998
Vs: Puhaltimen kanssa ongelma
« Vastaus #7 : 30.07.2019, 02:09:46 »
Tuo on ihan mun oma patentti, tiedä onko joku muu tehnyt samalla tavalla koskaan. Harmillisesti en tarkkaan muista miten meni kun melkein 10v aikaa kun tein ton kytkennän eikä kyseistä autoakaan oo enään.

Kuitenkin sinne lämppärin sisään menee 3 johtoa, 1 kullekkin nopeudelle lämppärin kytimestä. Kytkimen 1 ja 2 nopeuden johdot yhdistetään tämän 940 vastuksen kautta 3-nopeuden johtoon. Siitä ei oo mitään muistikuvaa mihin napoihin johdot siinä vastuksessa kuuluu kytkeä kun 940 vastuksessa niitä napoja on enemmän kuin 3. Kokeilemalla selviää, itellä tuo patentti oli käytössä yhtä kauan kuin itse auto eli 8vuotta.

 

Carcom Oy  Ateho